kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۴۶۲۰
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۱

درگیری و انفجار در 5 استان افغانستان با 73 کشته و 123 زخمی

انفجار بمب و نبردهای خونین میان نیروهای دولتی و عناصر گروه تروریستی طالبان در 5 استان افغانستان، دست کم 73 کشته و 123 زخمی بر جای گذاشت.



پایگاه نیروهای ارتش افغانستان در استان «غزنی» دیروز هدف انفجار انتحاری با خودروی بمب گذاری شده قرار گرفت. بر اثر این انفجار مهیب، ۳۰ تن کشته و ۵۰ نفر دیگر نیز زخمی شدند.
به گزارش ایسنا، رئیس‌بیمارستان شهر غزنی گفت، همه کشته‌ها و مجروحان این حادثه، پرنسل نظامی هستند.همچنین، «واحدالله جمعه‌زاده»، سخنگوی استاندار غزنی، توضیح داد که این حمله با خودرو نظامی نوع «هاموی» انجام شده است. دیروز استان جنوبی زابل نیز شاهد یک انفجار تروریستی بود؛ خودروی حامل «عطا جان حق بیان» رئیس‌شورای استانی زابل، صبح دیروز هدف حمله انتحاری قرارگرفت. بر اثر این حمله، سه نفر کشته و چهار تن، از جمله این مقام محلی، زخمی شدند. «عبدالغفور پوپل زی» فرماندار شهرستان «کلکان» استان کابل، نیز گفت: خودروی حامل فرماندار شهرستان «کوه صافی» استان «پروان» در شهرستان کلکان هدف حمله افراد مسلح ناشناس قرارگرفت و این فرماندار زخمی شد.
تلفات سنگین طالبان
وزارت دفاع افغانستان امروز اعلام کرد، عناصر طالبان در شهرستان‌های «ژیری» و «دند» استان قندهار به پاسگاه‌های نظامیان افغان حمله کردند و طی این یورش، 40 مهاجم طالبان کشته و 38 نفر زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، نظامیان افغان موفق شدند این حملات طالبان را دفع کنند.
وزارت دفاع افغانستان افزود، 30 عضو طالبان، از جمله شش سرکرده محلی این گروه تروریستی، در ضد حمله نظامیان افغان در شهرستان «دولت شاه»، از توابع استان شرقی «لغمان»، کشته و 17 تن از آنها نیز زخمی شدند. خبر دیگر اینکه، دو عضو طالبان طی درگیری با نظامیان افغان در استان «هرات» کشته شدند.
از سوی دیگر، مقامات محلی استان «سرپل» در شمال افغانستان دیروز اعلام کردند، افراد ناشناس ساختمان یک مدرسه نوساز را در شهرستان «بلخاب» استان «سرپل» به آتش کشیدند. در استان «وردک» نیز افراد مسلح ناشناس یک کارمند کمیته جهانی صلیب سرخ
را ربودند.
مسئله مشارکت طالبان در قدرت
«یونس قانونی» معاون سابق رئیس‌جمهور افغانستان، گفت که راه‌حل نظامی برای افغانستان به هیچ عنوان قابل قبول نیست و اگر طالبان به تمامیت‌طلبی و حملات نظامی ادامه دهد، مقاومت مردمی علیه آنها ایجاد
خواهد شد.
وی در پاسخ به پرسشی درباره گمانه‌زنی‌ها مبنی بر درخواست سهم 75 درصدی طالبان از قدرت نیز گفت: طالبان در موقعیتی نیست که 75 درصد قدرت را بخواهد، این تقاضا بسیار بلندپروازانه است.
قانونی افزود: درست است که طالبان یک واقعیت در افغانستان است، اما تمام افغانستان نیست؛ آنها نباید انتظار سهم بیشتر از 40 درصدی در نظام آینده کشور را داشته باشند. معاون سابق رئیس‌جمهور افغانستان همچنین، تاکید کرد که طالبان آماده ادغام در دولت افغانستان نیست، تاکنون تغییر قابل ملاحظه‌ای در دیدگاه این گروه به وجود نیامده است و آنها همچنان بر راه‌حل نظامی تاکید دارند. قانونی ادامه داد: پیام من به طالبان این است که «دوحه» فرصت طلایی را در اختیارشان قرار‌داده است و آنها باید تصور راه‌حل نظامی را از ذهن خود دور کنند.
منظور قانونی، توافق صلح اوایل دی سال گذشته میان طالبان و آمریکا در پایتخت قطر است.