kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۴۶۱۸
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۱

تظاهرات ضد ماسک در لندن /پلیس 150 معترض را دستگیر کرد

پلیس انگلیس ده‌ها نفر از معترضان را که علیه محدودیت‌های کرونایی تجمع کرده و شعار می‌دادند دیگر «ماسک نمی‌زنیم» بازداشت کرد.


سرویس خارجی-

داده‌های جدید وبگاه «ورلد امتر» نشان می‌دهد تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در جهان تا عصر دیروز به بیش از 62 میلیون و 686 هزار نفر و شمار فوتی‌ها نیز به بیش از یک میلیون و 460 هزار نفر افزایش یافته است. بر اساس داده‌های این مرکز، اروپا و آمریکا همچنان در وضعیت «فاجعه باری» به لحاظ تعداد مبتلایان و فوتی‌ها قرار دارد. آخرین آمار و ارقام پایگاه اطلاع‌رسانی «ورلد اُمتر» حاکی از آن است که انگلیس بعد از فرانسه و اسپانیا سومین کشور اروپایی است که با مجموع یک میلیون و ۶۰۵ هزار و ۱۷۲ مورد مبتلا به کرونا، بیشترین آمار مبتلایان در اروپا را دارد و ۵۸ هزار و ۳۰ نفر از مردم این کشور نیز بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند. چندی پیش سازمان جهانی بهداشت به اروپا هشدار داده بود، منتظر موج سوم شیوع این ویروس باشد.
 با تشدید شیوع کرونا در انگلیس دولت این کشور نیز مجبور شده محدودیت‌های جدیدی را وضع کند، مسئله‌ای که باعث اعتراض اقشار مختلف جامعه انگلیس شده است. «مایکل گاو» وزیر کابینه انگلیس و معاون نخست‌وزیر این کشور نیز گفته در صورتی که قانونگذاران این کشور از محدودیت‌های جدید کرونایی حمایت نکنند، بیمارستان‌ها از مبتلایان پر می‌شود. این محدودیت‌ها مردم را به شدت عصبانی کرده است. برخی کارشناسان گفته‌اند که تصمیم بوریس جانسون برای اعمال شدیدترین محدودیت‌های کرونایی در این کشور که 99 درصد مناطق انگلیس را شامل می‌شود، روزانه 900 میلیون پوند برای این کشورهزینه دربردارد.
روز شنبه نیز هزاران نفر علیه تشدید محدودیت‌های مرتبط با کرونا در لندن به خیابان‌ها ریختند و با پلیس به شدت درگیر شدند. بر اساس گزارش رویترز پلیس معترضان را به شدت سرکوب کرد و در درگیری‌های بین پلیس و معترضان دست کم 155 نفر بازداشت شدند. بنابر این گزارش پلیس لندن معترضان را با اتهام‌هایی مثل حمله به افسر پلیس، حمل مواد مخدر و نقض محدودیت‌های مرتبط با جلوگیری از شیوع بیشتر کروناویروس بازداشت کرده است. معترضان دست نوشته‌هایی حمل می‌کردند که روی آنها نوشته شده بود: «دیگر دروغگویی بس است»،«دیگر ماسک نمی‌گذاریم» و «دیگر قرنطینه را نمی‌پذیریم».
خطر اختلال روانی
یک نهاد دارویی و پزشکی در هلند نیز فاش کرده دارویی که رئیس‌جمهور آمریکا برای مقابله با کرونا توصیه و مصرف می‌کرد، خطر بروز اختلالات روانی در فرد مبتلا را به همراه دارد. آژانس دارویی اروپا مستقر در کشور هلند روز جمعه فاش کرد، داروی «هیدروکسی‌کلوروکین» که دونالد ترامپ توصیه و مصرف می‌کرده خطر بروز اختلالات روانی را در فرد مبتلا به همراه دارد. به نوشته روزنامه «هافینگتون پست»، این نهاد توصیه کرده که اطلاعات به‌روز شده از این خطر به منظور اطلاع‌رسانی به متخصصان درمانی بر روی این دارو درج شود. همچنین در بیانیه‌این نهاد پزشکی آمده: «با بررسی تمام داده‌های موجود، ارتباط میان استفاده از این دارو و خطر بروز اختلالات روانی و رفتار‌هایی که منجر به خود‌کشی می‌شود، تأیید شده است».ترامپ در ماه مه امسال (اواخر اردیبهشت ماه) که حدوداً چند ماهی از گسترش ویروس کرونا در کشورش می‌گذشت عنوان کرد که برای مقابله با این ویروس داروی «هیدروکسی‌کلوروکین» می‌خورد.
ترامپ در حالی داروی هیدروکسی کلوروکین را برای مقابله با کرونا توصیه می‌کرد که هنوز سازمان
بهداشت جهانی استفاده از آن را تأیید نکرده بود و پیشتر نیز این دارو برای مقابله با مالاریا و درمان بیماری‌های
خود ایمن استفاده می‌شد.
ابهام درباره وضعیت رئیس‌جمهور الجزایر
خبر دیگر کرونایی اینکه پس از ابتلای رئیس‌جمهور الجزایر به کرونا و انتقال او به آلمان برای درمان، سکوت خبری درباره سلامتی و وضع جسمانی او به افزایش درخواست‎‌ها برای برکناری او منجر شده است.
روزنامه الوطن الجزایر شنبه خبر کوتاهی منسوب به« عبدالحفیظ علاهم»، مشاور «عبدالمجید تبون»، رئیس‌جمهور الجزایر در امور خارجه را منتشر کرد که او اعلام کرده هیچ‌گونه مصاحبه‌ای با شبکه روسیا الیوم درباره موضوع معالجه «تبون» در خارج نداشته و از وارد شدن به این پرونده امتناع می‌کند چرا که در حوزه بخش اطلاع‌رسانی در ریاست‌جمهوری الجزایر است.
روسیا الیوم سه شنبه هفته گذشته خبری به نقل از مشاور رئیس‌جمهور الجزایر منتشر کرد که او از بهبود سلامتی تبون خبر داد و اعلام کرد که در حال معالجه است و حالش خوب است. همچنین از وی نقل شده که با پسر تبون در آلمان تماس گرفته و او تأکید کرده که حال پدرش خوب است. این خبر در حالی هفته گذشته منتشر شد که گزارش‌ها در برخی رسانه‌های خارجی درباره احتمال مرگ تبون مطرح شده بود. با افزایش ابهام‌ها درباره وضعیت جسمانی تبون، عبدالرحمن صالح، وکیل و فعال الجزایری کمپینی را در شبکه‌های اجتماعی برای اجرای ماده قانون اساسی درباره برکناری تبون به
راه‌انداخته است.