kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۴۶۱۷
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۱

کوتاه از سراسر جهان



لیبی
ایسنا: نمایندگان پارلمان‌های شرق و غرب لیبی در پایان رایزنی‌های خود در شهر طنجه مراکش، پس از پنج روز مذاکره، بیانیه‌ای بر پایبندی به برگزاری انتخابات پارلمانی، پایان دادن به مرحله انتقالی در «سریع‌ترین زمان ممکن» تأکید کرده‌اند.
در بیانیه پایانی دو پارلمان طرابلس (غرب) و طبرق (شرق) همچنین آمده، نمایندگان توافق کرده‌اند که به محض بازگشت از مراکش نشستی پارلمانی مشترکی را در شهر غدامس لیبی برگزار کنند.
کره جنوبی
یونهاپ: رئیس‌جمهوری کره جنوبی با وزیر خارجه چین دیدارکرد. «مون جائه این»، رئیس‌جمهوری کره جنوبی در آغاز نشست مشترک گفته دولت سئول تلاش‌ها برای پایان رسمی جنگ دو کره، دستیابی به خلع سلاحی کامل و صلحی دائمی در شبه جزیره کره را با همکاری جامعه جهانی از جمله چین متوقف نمی‌کند.
در طرف مقابل نیز، «وانگ یی»، وزیر خارجه چین، بر حمایت چین به منظور توسعه روابط بین دو کره و روند صلح تاکید کرد و قول داد کشورش به این همکاری ادامه می‌دهد.
اریتره
اسپوتنیک: بر اساس اعلام وزارت خارجه آمریکا، ساعات پایانی روز شنبه صدای 6 انفجار در اسمره، پایتخت اریتره، به گوش رسید. این در حالی است که درگیری‌ها در مجاورت اریتره یعنی منطقه تیگرایِ کشور اتیوپی ادامه دارد.
اوایل ماه جاری میلادی نیز دو موشک از استان تیگرای در شمال اتیوپی به سمت اریتره شلیک شد؛ این منطقه همچنان با دولت آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی، درگیر است. این راکت‌ها نیز در اسمره سقوط کردند. این در حالی است که به رغم اعلام کنترل ارتش اتیوپی بر اقلیم تیگرای و پایان عملیات، رهبر جبهه جدایی‌طلبان تیگرای گفت که نیروهایش به نبرد ادامه خواهند داد.
عربستان
قدس آن‌لاین: موسسه سیاست‌های خاور نزدیک واشنگتن نتایج نظرسنجی شرکت پژوهش‌های تجاری مورد اعتماد و مستقل را پیرامون نظر مردم عربستان درباره عادی ‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی منتشر کرده که با جامعه آماری بیش از ۱۰۰۰ شهروند سعودی در مناطق مختلف این کشور انجام داده است.
نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد بیش از نیمی از سعودی‌ها با برقراری روابط با رژیم صهیونیستی اشغالگر همانند امارات و بحرین مخالفند. ۲۵ درصد سعودی‌ها توافقنامه عادی ‌سازی روابط امارات و بحرین را کاملا منفی می‌بینند و ۳۰ درصد هم «تا حدودی» این توافقنامه را منفی می‌دانند و به این ترتیب در مجموع ۵۵ درصد با این توافقنامه مخالف هستند.