kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۴۶۰۲
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۴
دبیر انجمن لوازم صوتی و تصویری خبر داد

گردش مالی سالانه 6 میلیارد دلاری لوازم خانگی قاچاق کره‌­ای

دبیر انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران با‌ اشاره به تداوم حضور دو برند کره­ای در لوازم خانگی کشور گفت: تخمین زده می‌شود که گردش مالی قاچاق لوازم خانگی رقمی در حدود شش میلیارد دلار در سال باشد.


 

محمدرضا شهیدی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه بعد از اعمال مجدد تحریم‌‎ها علیه ایران، دو برند معروف کره‌ای در سال 97  از ارسال قطعات و مواد اولیه به تولیدکنندگان ایرانی خودداری کردند، گفت: این اقدام باعث شد که عملاً مونتاژ، تولید و واردات این دو برند کره‌ای در داخل کشور غیرممکن و ممنوع شود.
وی افزود: از همان ابتدای خروج این دو برند کره‌ای از ایران، آنها به قاچاق گسترده و سازمان‌یافته محصولات خود به ایران روی آوردند چراکه به عقیده آن­ها رفع تحریم‌ها در آینده نزدیک برای ایران محتمل بود و همچنین علاقه نداشتند بازار بزرگ مصرفی جامعه ایران را برای تولیدات خود از دست بدهند.
دبیر انجمن لوازم صوتی و تصویری با بیان اینکه اگر در بازار امین حضور، شریعتی و جمهوری و سایر مراکز پخش لوازم خانگی گذری کنید، خواهید دید که برندهای خارجی محرز قاچاق به فراوانی در حال فروش هستند، گفت: علاوه‌ بر آن، فضای مجازی و کانال‌های تلگرامی ‌بستر آسان‌ و فاقد نظارتی را در اختیار قاچاقچیان برای فروش اجناس قرار داده است.
شهیدی با بیان اینکه وضعیت قاچاق لوازم خانگی در دو سال اخیر بسیار تشدید شده است، ادامه داد: شناسایی این قاچاقچیان به ­راحتی از طریق فضای مجازی و رصد ‌تراکنش­‌های مالی و بانکی آنان میسر است اما متأسفانه عزمی ‌برای انجام این کار وجود ندارد.
وی با بیان اینکه کشورهای توسعه‌یافته برای مقابله با قاچاق، اقدام به رهگیری ‌تراکنش‌های بانکی و جریان تامین مالی آنان می‌کنند، گفت: اگر تبادلات مالی انبوه کارتخوان‌های بی‌هویت متعلق به قاچاقچیان و جریان خرید و فروش دلار در بازار آزاد کنترل شود، قطعا دستاوردهای خوبی در مبارزه با قاچاق کسب خواهیم کرد.
دبیر انجمن لوازم صوتی و تصویری با بیان اینکه تخمین زده می‌شود که گردش مالی قاچاق لوازم خانگی رقمی در حدود شش میلیارد دلار در سال باشد، بیان کرد: سیاست‌گذاری غلطی که پیرامون برخورد با قاچاق تدوین شده است به بدترین شکل ممکن در حال آسیب رساندن به تولید داخلی است.
گفتنی است، دو برند کره‌ای سامسونگ و ال­جی که با شروع دوباره تحریم­‌ها از ایران رفتند، فعالیت خود را به­‌طور قاچاق در کشور ادامه دادند. اوایل سال جاری عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی گفته بود: «مقامات کره پول‌های ما را نمی‌دهند به آنها گفتم اگر ندهید دیگر اجازه نمی‌دهم کالاهای سامسونگ و ال‌جی به ایران بیاید. دیدم خیلی جوابی نداشتند و حساسیتی نشان ندادند. برایشان مهم نیست. کالایشان را از طریق دبی (امارات) می‌فروشند و از طریق لنج‌ها در کنگان و نظایر آن به داخل کشور می‌آید. معلوم است جواب ما را نمی‌دهند چون کالایشان را (از طریق قاچاقچی‌ها) می‌فروشند.»