kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۴۶۰۱
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۴
عادل آذر:

دولت علاقه­‌ای به بودجه‌­ریزی عملیاتی ندارد

رئیس سابق دیوان محاسبات با‌ اشاره به ­اینکه دولت علاقه‌­ای به­ بودجه‌­ریزی عملیاتی ندارد، گفت: 20 درصد نظام بودجه‌ریزی از نظر صورت بر مبنای عملکرد شکل گرفته است!


عادل آذر در گفت‌­وگو با خبرگزاری تسنیم، اظهار داشت: یک دعوایی در زمان تدوین برنامه پنج‌ساله ششم بین دولت آقای روحانی با مجلس نهم و دهم شکل گرفت و آن این بود که: «معنی ندارد من به تفصیل حرف‌ها و برنامه‌هایم را به شما بگویم من کلیت را به شما می­‌دهم سیاست‌هایم را به شما می‌­گویم و شما تصویب کنید همان قدر هم پول به من بدهید من می‌گویم چکار می­‌کنم.» (!)
وی افزود: برای همین است واقعاً دولت در صورت‌بندی بودجه تحت عنوان بودجه‌ریزی عملیاتی و یا بودجه بر اساس عملکرد علاقه‌ای ندارد، البته از حق نگذریم که مجموعه برنامه و بودجه یک بخشی که زمانی من مرکز آمار بودم کمک می­‌کردم یک شورای راهبری گذاشتن کارهای انجام گرفت.
گفتنی است، رهبر معظم انقلاب نیز چندی پیش در این‌­باره گفته بودند: «تحول در زمینه‌های بودجه ‌این است که بودجه را جوری ببندند که عملیاتی باشد. غالباً دولت‌ها ادعا می‌کنند بودجه عملیاتی است که البته این‌گونه نیست. اگر چنانچه بودجه به معنای واقعی کلمه عملیاتی باشد یک تحول اقتصادی محقق خواهد شد.»
رئیس سابق دیوان محاسبات ادامه داد: شما فرمی ‌که سالانه بودجه تنظیم می‌شود و ستون‌هایی دارد به‌­ویژه شاه­‌بیت بودجه­‌ریزی بر مبنای عملکرد محاسبه قیمت تمام‌شده برای فعالیت‌­هاست، موارد تهیه شد فرم و شکل تعریف شد مثلا پیوست بودجه تملک و دارایی، مراجعه کنید بودجه عمرانی آنجا می‌بینید که این پروژه چند واحد فعالیت می‌شود قیمت تمام‌شده هر واحد فعالیت برای ما چقدر است.
آذر اضافه کرد: مثلا هر دانش‌آموز در بخش دولتی در استان ایلام سرانه بودجه‌اش چقدر برای ما در آمده است، در تهران برای ما چقدر در آمده است. وارد نقد این صورت نمی‌شوم اما یک کارهایی شده است اما اگر بپرسید این صورت که می­‌گویید دولت و برنامه و بودجه یک کارهایی کرد علی‌رغم اینکه میلش هم نبود.
به گفته وی، 20 درصد نظام بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد از نظر صورت شکل گرفته است، اما اگر بگوییم نقص اصلی و نقصان اصلی آن کجاست می­‌گویم در همان قصه شفافیت و باز به تفصیل تنظیم نشد و باز دولت یک چیزهایی برای خودش نگه داشت.
رئیس سابق دیوان محاسبات ادامه داد: اگر بگوییم اینجای چالش متوجه کیست من قطعا می‌گویم متوجه نظام قانون‌گذاری و  پارلمان است که نتوانست به درستی نظارت کند که آن نظام بودجه‌ریزی به طور کاملاً بلوغ یافته و کامل مستقر بشود پس این یک نکته است چالش  صورت که ما می‌خواهیم بگوییم اصلاح ساختار یک بخشی به‌صورت برمی‌­گردد و الان در صورت در چه وضعیتی هستیم حدود 20 درصد پیش رفتیم که یک برنامه مفصلی می‌طلبد که راجع به کم و کاستی‌های آن صحبت کرد.