kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۴۵۹۷
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۳
تسنیم:

74 درصد کل نقدینگی فقط در دولت روحانی خلق شده است

بررسی آمارهای نقدینگی، نشان می‌دهد74 درصد از مجموع نقدینگی خلق‌شده تا پایان سال 97، تنها در دولت حسن روحانی خلق شده است.




به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ افزایش نقدینگی و آثار مخرب آن در اقتصاد کشور طی سال‌های اخیر همواره به عنوان یکی از چالش‌های اصلی اقتصاد مطرح بوده است، در سال‌های اخیر اما رشد نقدینگی بسیار چشم گیر شده و آمار بالایی در این خصوص به ثبت رسیده است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد، 74 درصد از مجموع نقدینگی خلق‌شده تا پایان سال 97، تنها در دولت حسن روحانی خلق شده، 22 درصد آن در دولت احمدی‌نژاد و مابقی سهم سایر دولت‌های قبل است.
در انتهای سال جاری پیش‌بینی می‌شود که حجم نقدینگی به سه هزار و 400 هزار میلیارد تومان برسد و در انتهای سال 1400 نیز بیش از چهار هزار و 500 هزار میلیارد تومان نقدینگی خواهیم داشت. به عبارتی با ادامه شرایط فعلی در اقتصاد در سال آینده روزانه سه هزار و 100 میلیارد تومان خلق نقدینگی خواهیم داشت.
افزایش چشم‌گیر نقدینگی در سال‌های اخیر موجب شده تا بارها مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای هیئت دولت بر ضرورت مدیریت نقدینگی تأکید کنند، در همین باره، ایشان در شهریور 1397 درباره تشکیل هیئتی برای کنترل نقدینگی تذکر دادند.
بررسی‌های تسنیم نشان می‌دهد، بعد از تأکیدات رهبری، کمیته نقدینگی بالاخره در دولت تشکیل شده اما نکته جالب اینجاست که این کمیته با حضور افرادی تشکیل شده که خودشان مسببان اصلی افزایش نقدینگی بوده‌اند، هرچند برخی از این افراد به ظاهر کناره‌گیری کرده‌اند ولی برخی از اعضای اصلی کمیته نقدینگی به عنوان شاگردان و همفکران اصلی این آقایان شناخته شده هستند.
تفکرات این گروه که سال‌هاست به عنوان حلقه نزدیک رئیس‌جمهور به مشاوره اقتصادی می‌پردازند و به نیاورانی‌ها شهرت دارند، در این سال‌ها موجب افزایش قدرت خلق نقدینگی بانک‌ها و شبکه بانکی شده که نتیجه این سیاست‌ها وضعیت امروز نقدینگی و سایر متغیرهای اقتصادی است.