kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۴۵۴۴
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۷
هشدار وزیر بهداشت:

مردم کاهش آمار فوتی‌های کرونا را به منزله عادی شدن اوضاع تلقی نکنند

وزیر بهداشت گفت: از مردم تقاضا می‌کنیم کاهش آمار فوتی را به منزله عادی انگاری اوضاع تلقی نکنند چرا که ممکن است در دقیقه ۹۰ گل بخوریم.




به گزارش وبدا، سعید نمکی روز گذشته درخصوص آخرین وضعیت بیماری کرونا در کشور، اظهارداشت: امروز دومین روزی است که مرگ زیر ۴۰۰ نفر ناشی از این بیماری را (بعد از حدود یکماه) در کشور تجربه می‌کنیم و تعداد مرگ‌‌ها به حدود ۳۸۹ مرگ رسیده و این دستاورد بسیار ارزشمندی است.
نمکی افزود: به دنبال صبوری، همدلی و همراهی که بین مردم و مسئولان در همه دستگاه ‌ها و سازمان‌‌های مردم نهاد، بسیج، هلال احمر و سایر دستگاه‌ها و نهادها شکل گرفته و کمک‌‌هایی که وزارت کشور و فرماندهی عملیاتی قرارگاه ستاد ملی مقابله با کرونا انجام داده‌‌اند، امروز شاهد کاهش مرگ و میرهای ناشی از این بیماری در کشور هستیم، اما، از مردم تقاضا می‌کنیم این کاهش آمار را به منزله عادی انگاری اوضاع تلقی نکنند.
وی تصریح کرد: این دستاورد مژده ‌ای به مردم ایران است. این درحالی است که سازمان‌‌های علمی بین‌المللی برآورد کرده بودند که تعداد مرگ‌‌های ما در این ماه به حدود ۸۰۰ تا هزار نفر می‌‌رسد. همانند این پیش‌بینی برای کشورهایی مثل آمریکا و فرانسه شده بود که صحیح درآمد. در مجموع مولفه مشارکت مردم و دستگاه ‌ها، هلال احمر، بیمارستان‌‌ها، بهیاران، بهورزان، کادر بهداشت و درمان در سطح درمانگاه‌‌های سرپایی، در این زمینه بسیار به ما کمک کرد.
وزیر بهداشت تاکید کرد: از مردم تقاضا می‌کنیم این آمار را به منزله عادی انگاری اوضاع تلقی نکنند. اگر باز هم با این دستاوردها به سمت این تفکر برویم که اوضاع به سمت عادی شدن می‌رود، باز هم همانند آنچه که در اردیبهشت ماه گفتم، ممکن است در دقیقه ۹۰ از گوشه‌های زمین گل بخوریم.
نمکی افزود: این ویروس، ویروس پیچیده ‌ای است، دچار موتاسیون شده و شیوع آن بسیار بالاتر از ماه‌های قبل است. بنابراین، زحمات همکاران ما را به باد فراموشی نسپارید، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنید تا بتوانیم در روزهای آینده خبرهای بهتری در این زمینه داشته باشیم.
شناسایی 12950 مورد ابتلای جدید
و فوت 389 بیمار کرونایی دیگر
سخنگوی وزارت بهداشت روز گذشته از فوت 389 بیمار دیگر مبتلا به کووید 19 خبر داد.
سیما سادات لاری گفت: از 8تا ۹ آذر ماه و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۲ هزار و ۹۵۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۷۹۵ نفر از آنها بستری شدند.
لاری با بیان اینکه مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۹۴۸ هزار و ۷۴۹ نفر رسیده است، افزود: متاسفانه طی این 24 ساعت، ۳۸۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۴۷ هزار و ۸۷۴ نفر رسید.
وی با‌اشاره به اینکه خوشبختانه تا کنون ۶۵۸ هزار و ۲۹۲ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند، ادامه داد: پنج هزار و ۸۵۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند، همچنین تا کنون ۶ میلیون و ۸۱ هزار و ۹۵۲ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.
سخنگوی وزارت بهداشت اظهارداشت: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز و استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.