kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۴۵۱۵
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۶
واکنش‌های داخلی به ترور دانشمند برجسته هسته‌ای و دفاعی

ترور شهید محسن فخری‌زاده دستاوردهای بی‌نظیر او را متوقف نمی‌کند

ترور شهید محسن فخری زاده، نه تنها دستاوردهای بی‌نظیر او را متوقف نمی‌کند اتفاقاً خون آن شهید باعث سرعت و استحکام بیشتر همکاران و شاگردان این دانشمند بزرگ در پیمودن مسیر او خواهد شد.


سرویس سیاسی-

ترور دانشمندان کشورمان البته که اتفاق جدید و ناآشنایی برای ملت ما نیست. آمریکا و رژیم صهیونیستی سال هاست که از حرکت پرشتاب علمی کشور در حوزه فناوری‌های حساس و بازدارنده چنان عصبانی و سرخورده هستند که تنها راه پیش پای خود را ترور و حذف فیزیکی دانشمندان و محققان این حوزه‌ها می‌دانند و این امید خام را در سر دارند با بمب و گلوله با علم مقابله کنند. واقعیت آن است برخلاف آنچه صهیونیست‌ها سعی دارند القا کنند و نمایش دهند، این حرکت تروریستی آنها از سر استیصال و عصبانیت است. آنان به خوبی می‌دانند که دستاوردهای فخری زاده، تهرانی مقدم و سردار سلیمانی امروز رژیم صهیونیستی را به جایی رسانده است که مجبور شود دور خود دیوار کشیده و از سایه خود نیز هراس داشته باشد.
ترور بزدلانه شهید محسن فخری زاده، دانشمند هسته‌ای کشورمان از سوی رسانه‌ها، تحلیلگران و ناظران خارجی واکنش‌های داخلی و خارجی گسترده‌ای را به دنبال داشته است؛ واکنش‌هایی که از بعدازظهر جمعه آغاز شد و همچنان ادامه دارد. در داخل، بسیاری از مسئولین و مقامات کشورمان ترور شهید محسن فخری زاده را محکوم و بر انتقام و پاسخ متقابل تأکید کردند. در خارج هم برخی منابع رسانه‌ای صهیونیستی و آمریکایی از دست داشتن موساد و سیا در ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان خبر دادند و برخی مقامات غربی هم از احتمال پاسخ قاطع ایران سخن گفتند.
امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در گفت‌وگوی تلویزیونی درباره جزئیات شهادت محسن فخری‌زاده، رئیس‌سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و دانشمند برجسته کشورمان گفت: ایشان روز جمعه در سفر در اطراف تهران مورد یک عملیات تروریستی قرار گرفتند و تیم حفاظت ایشان که همراه ایشان بودند، در این عملیات درگیر شدند؛ متأسفانه ایشان زخم برداشتند و با شدت جراحات به بیمارستان منتقل شدند. وی افزود: البته دو نفر از همراهان ایشان در این حادثه مجروح شدند و متأسفانه کار تیم پزشکی به نتیجه نرسید و ایشان به شهادت رسید. وزیر دفاع در تشریح این حادثه تروریستی گفت: گزارشاتی که از تیم همراه ایشان و صحنه داریم این است که ابتدا خودروی حامل ایشان مورد تیراندازی قرار می‌گیرد و بعد از لحظاتی و حدود 15 ثانیه بعد، یک خودروی نیسان حامل مواد منفجره در فاصله 15-20 متری خودروی ایشان منفجر می‌شود و جمع این‌ها جراحاتی را به ایشان وارد می‌کند که منجر به شهادت‌شان می‌شود.
امیر حاتمی در پاسخ به این سؤال که چرا دشمن و تروریست‌ها شهید فخری‌زاده را انتخاب کردند، خاطر نشان کرد: ایشان معاون وزیر دفاع و رئیس‌سازمان پژوهش و نوآوری‌های دفاعی کشور بودند و دارای وجهه علمی بالا و سابقه طولانی در نوآوری‌های دفاعی هستند. آقای فخری‌زاده شاگردان بسیار زیادی را تربیت کرده و پرورش دادند و کارهای ایشان در حوزه دفاعی بزرگ و پرثمر است.
وی با‌اشاره به اقدامات شهید فخری‌زاده ادامه داد: ایشان از جمله در صحنه مبارزه مردم با کرونا یکی از پیشگامان بود؛ صنعت دفاعی در این عرصه تلاش کرد و یکی از کارهایی که انجام شد، آماده کردن کیت تشخیص کرونا جزو اولین‌ها بود که مجموعه تحت مدیریت و با مسئولیت ایشان این‌کار را انجام داد.
وزیر دفاع تصریح کرد: ایشان عنصر موثری در نوآوری‌های دفاعی بود و کار دشمن روشن است و دشمن هر جا که برای ملت عزیز ایران گام موثری برداشته شود، آن‌جا را مورد هدف قرار می‌دهد و حوزه دفاع به‌عنوان حوزه کاملاً مؤثر برای مردم ایران همواره مورد نظر و تهاجم دشمن بوده است.
واکنش رؤسای قوا
حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور بعد از آنکه در پیام تسلیتی، ترور شهید فخری زاده را «ناشی از شکست‌های پی‌درپی دشمنان ملت ایران» دانست دیروز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: مسئولین مربوطه به موقع مناسب پاسخ این جنایت را خواهند داد.
البته رئیس‌جمهور سعی کرد بیشتر حرف‌هایش را متوجه این گزاره کند که ترور شهید فخری‌زاده، «تله تنش» است و ایران در دام دشمنان نخواهد افتاد!
لازم به ذکر است که برخی در خارج- مانند دبیرکل سازمان ملل و اتحادیه اروپا- و برخی هم در داخل- مانند مدعیان اصلاحات بر ضرورت خویشتن داری جمهوری اسلامی در قبال ترور دانشمند هسته‌ای کشورمان تأکید کردند.
روحانی گفت: «این ترور نشان می‌دهد که دشمنان ما در هفته‌های پراضطرابی هستند» و «احساس می‌کنند دوران فشار آنها کم می‌شود و شرایط جهانی تغییر می‌کند.»
وی با بیان اینکه «برای آنها مهم است که از این چند هفته حداکثر استفاده را ببرند»، افزود: «مردم ما هوشمندتر و حکیم‌تر از آن هستند که در دام تل‌آویو بیفتند؛ آنها در فکر ایجاد یک آشوب و بلوا هستند؛ بدانند ما دست آنها را از پیش خواندیم»
آیت‌الله رئیسی: تاوان سختی
در انتظار جنایتکاران است
آیت‌الله رئیسی، رئیس‌دستگاه قضا هم با صدور پیامی با بیان اینکه «شهادت فخری‌زاده رونق‌بخش فعالیت‌های علمی کشور می‌شود» و «تاوان سختی در انتظار جنایتکاران ترور شهید فخری‌زاده است» تأکید کرد: دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و مراجع قضائی ذی‌ربط موظف‌اند در اسرع وقت عناصر مزدور و جنایتکار را به سزای اعمالشان برسانند. همچنین شب گذشته رئیسی ‌با حضور در معراج شهدا با خانواده شهید فخری زاده که برای وداع با پیکر شهید در این محل بودند دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
قالیباف، رئیس‌مجلس شورای اسلامی هم با صدور پیامی تأکید کرد: اولویت فوری ما توسعه و ایجاد جهش در میراث به‌جامانده از شهید فخری‌زاده است.
وی با بیان اینکه «امروز راه مماشات بسته است» گفت: نهادهای امنیتی و اطلاعاتی اقدامات لازم را برای شناسایی، دستگیری و ‌اشد مجازات عوامل این حادثه تروریستی به انجام رسانند.
رئیس‌مجلس گفت: ملت ایران دست از اهداف و آرمان‌های استکبارستیز و ضدیت با رژیم آدمکش صهیونیستی برنخواهند داشت و پاسخ قاطع و کوبنده خود را در زمان مناسب خواهند داد.
فرماندهان نظامی: انتقام در دستور کار است
سرلشکر باقری، رئیس‌ستادکل نیروهای مسلح با صدور پیامی تأکید کرد: «انتقام سختی در انتظار آمران و عاملان این اقدام تروریستی خواهد بود» و «اطمینان می‌دهیم تا تعقیب و مجازات عاملان ترور شهید محسن فخری‌زاده از پای نخواهیم نشست»
سردار سلامی، فرمانده‌کل سپاه پاسداران نیز با صدور پیامی اعلام کرد: «انتقام از عاملان ترور شهید فخری‌زاده در دستور کار قرار گرفت»
همچنین سرلشکر موسوی، فرمانده کل ارتش در پیامی اعلام کرد؛ «حق انتقام از دشمنان برای ایران محفوظ است.»
حساب منتسب به اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران هم در توئیتر نوشت: «دشمن عرضه جنگ مردانه با ایران را ندارد. مرگ اسرائیل نزدیک است.»
سردار دهقان: قاتلان را پشیمان می‌کنیم
سردار حسین دهقان، مشاور نظامی مقام معظم رهبری در صنایع دفاعی در توئیتر خود نوشت: «إِنَا لِلّهِ وَإِنَا إِلَیه رَاجِعُون صهیونیست‌ها در واپسین روزهای عمر سیاسی متحد قماربازشان در پی تشدید و افزایش فشار بر ایران برای ایجاد یک جنگ تمام‌عیار هستند.»
وی در ادامه نوشت: «شب دراز است و قلندر بیدار! همچون صاعقه بر سر قاتلان این شهید مظلوم فرود خواهیم آمد و از کرده خود پشیمان‌شان می‌کنیم! همچون صاعقه بر سر قاتلان این شهید مظلوم فرود خواهیم آمد...»
محسن رضایی: سیلی انتقام سخت در انتظار جنایتکاران
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در پیامی نوشت: «خروش انقلابی ما به زودی آمران و عاملان این جنایت و تک تک آن تارنشینان روسیاه تاریخ را با سیلی انتقام سخت از سریر قدرت پایین می‌کشد.»
ظریف: نشانه‌هایی از نقش اسرائیل
در ترور شهید فخری‌زاده وجود دارد
ظریف، وزیر خارجه کشورمان نیز در توئیتی به زبان عربی در پی ترور شهید فخری زاده با بیان اینکه امروز ایران یک‌بار دیگر قربانی یک عملیات تروریستی شد، نوشت: «شهادت در راه حق، هنر مردان خداست و مجازات ظالمان، سنت الهی است.»
وی نوشت: «این بزدلی - که نشانه‌های جدی از نقش اسرائیل در آن دیده می‌شود - نشانگر جنگ‌طلبی از سر استیصال مرتکبان این اقدام است. ایران جامعه بین‌المللی- خصوصاً اتحادیه اروپا - را به پایان دادن استانداردهای دوگانه شرم‌آور خود و محکوم کردن این عمل تروریسم دولتی فرامی‌خواند.»
همچنین مجید تخت روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت درباره «اقدامات گستاخانه آمریکا و رژیم صهیونیستی در ایام باقی‌مانده دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ» هشدار داد و عنوان کرد که نشانه‌های جدی وجود دارد که نشان می‌دهد اسرائیل مسئول جنایت ترور شهید فخری زاده است.
پیام وزیر اطلاعات: انتقام می‌گیریم
حجت‌الاسلام علوی وزیر اطلاعات هم با صدور پیامی تأکید کرد: به آگاهی مردم عزیز و قدرشناس کشورمان می‌رساند سربازان گمنام امام زمان(عج)، شناسایی عناصر خودفروخته تروریست این جنایت ددمنشانه را آغاز نموده و انتقام خون شهید عزیز را از مسببان و هادیان جنایت‌کار خواهند گرفت.
وزیر کشور: پاسخ کوبنده‌ای می‌دهیم
رحمانی فضلی، وزیر کشور نیز در پیامی نوشت: اطمینان می‌دهم که نظام جمهوری اسلامی ایران که تاکنون مقتدرانه از هیچ قطره خون شهدای خود نگذشته است، به درستی و متناسب با اقتضائات، پاسخ کوبنده‌ای به تروریست‌های قاتل می‌دهد و راه شهیدان را با اقتدار و صلابت تا اعتلای جایگاه شایسته هموطنان خواهد پیمود.
آیت‌الله جنتی، آیت‌الله آملی لاریجانی، علی لاریجانی، علی‌اکبر ولایتی، اسحاق جهانگیری، علی‌اکبر صالحی، حسینعلی امیری و... سایر مقامات و چهره‌هایی بودند که با صدور پیام‌های تسلیت به ترور ناجوانمردانه شهید فخری زاده واکنش نشان داده و بر پاسخ محکم به آمران و عاملان ترور شهید فخری زاده تأکید کردند.