kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۴۴۷۰
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۰

وعده سازمان دامپزشکی برای کاهش قیمت مرغ

در ادامه وعده‌های مسئولان برای کنترل بازار مرغ، رئیس سازمان دامپزشکی کشور وعده داد: بر اساس، قیمت این محصول از این هفته سقوط می‌کند.

مدتی است قیمت گوشت مرغ که پیش از این به‌عنوان محصول گوشتی مورد استفاده طبقات متوسط و پایین جامعه محسوب می‌شد، روند صعودی به خود گرفته است. هر کیلو مرغ کشتار روز در بازار تهران حدود 35 هزار تومان به فروش می‌رسد که این امر از افزایش ۱۰ هزار تومانی قیمت مرغ طی چند روز گذشته حکایت دارد، البته گفته می‌شود قیمت در برخی مراکز خرید به 40 هزار تومان نیز رسیده است. در این بین مردم منتظر اقدام موثر مسئولان برای ساماندهی بازار هستند، ولی تاکنون وعده‌ها بیش از اقدامات مشاهده شده است.
در همین رابطه رئیس سازمان دامپزشکی کشور اظهار کرد: با توجه به تدابیری که در وزارت جهاد کشاورزی اندیشیده شده منتظر سقوط آزاد قیمت مرغ از هفته جاری باشید.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، ماکنعلی افزود: روز جمعه 143 ماشین مرغ وارد میدان بهمن شد که نتایج آن از روزهای آینده مشخص می‌شود و به قیمت مصوب 20 هزار و 400 تومان می‌رسد.
وی ادامه داد: بر اساس بررسی‌های سازمان حمایت قیمت مرغ زنده 15 هزار تومان تا 15 هزار و 500 تومان است که تا به دست مصرف‌کننده برسد همان 20 هزار و 400 تومان می‌شود.
این مسئول تصریح کرد: قیمت فعلی مرغ متأثر از شرایط روانی بازار و افزایش مقطعی تقاضای بازار است؛ البته باید در نظر داشت که قیمت این محصول از قیمت نهاده‌ها و سایر هزینه‌های تولید نیز متأثر و عدم‌ترخیص به موقع آنها بر روی قیمت تمام شده تأثیر می‌گذارد.
ماکنعلی با‌ اشاره کاهش جوجه‌ریزی مقطعی جوجه‌ریزی  یادآور شد: در قضیه افزایش قیمت مرغ یک عده‌ای سوداگری کردند و عده‌ای نیز برای خرید این محصول هجوم بردند.
بازار مرغ رهاست
در همین حال معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی با‌ اشاره به کاهش واردات سویا و توجه نکردن به هشدار‌ها، تصریح کرد: تقسیم کاری میان وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت صورت گرفته بود مبنی بر اینکه تامین نهاده‌ها با وزارت صمت باشد، اما متأسفانه انجام نشده است. وقتی واردات نهاده‌های دامی‌ به وزارت صمت واگذار شد باید پاسخگو باشد.
مرتضی رضایی ادامه داد: مرغی که امروز در بازار است 45 روز پیش برای تولید آن برنامه‌ریزی شده است. حدود 9 میلیون و 300 هزار تن ذرت، حدود سه میلیون و 500 هزار تن کنجاله سویا و حدود شش میلیون و 700 هزار تن جو در سال مورد نیاز است و اکنون با کاهش یک میلیون تنی واردات سویا مواجه هستیم.
وی افزود: 50 درصد مرغ تهران با قیمت 29 هزار تومان تامین شده و در سطح شهر باید 30 تا 31 هزار تومان به فروش برسد، اما با قیمت‌های تا 39 هزار تومان مواجه می‌شویم و این نشان می‌دهد که بازار رهاست.
رضایی افزود: قیمت تخم‌مرغ در سطح سوپرمارکت‌ها بسیار گران است. هفته پیش با وجود گرانی تخم‌مرغ این کالا 12 هزار تومان در هر کیلوگرم بود که هر شانه 25 هزار تومان می‌شود و با سود عمده‌فروشی و خرده‌فروشی هر شانه به 28 تا 29 هزار تومان می‌رسد. هر عددی بالاتر از این گرانفروشی است و دستگاه‌هایی که مسئولیت نظارت بر بازار را برعهده‌ دارند به وظیفه خود عمل نکرده‌اند.
توزیع مرغ 18500تومانی ادامه خواهد داشت
گفتنی است پس از افزایش قیمت گوشت مرغ، تلاش‌هایی برای کنترل بازار صورت گرفته است. در همین رابطه، مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران از توزیع ۶۵۰ تن مرغ گرم از روز شنبه (8 آذر) به قیمت 18 هزار و 500 تومان در میادین میوه و ‌تره‌بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای خبر داد.
رضا سالمی افزود: 350 تن از این میزان در میادین‌ تره‌بار و 300 تن دیگر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای استان تهران توزیع می‌شود و این توزیع تا زمانی که قیمت مرغ به نرخ مصوب برسد ادامه خواهد داشت.
در همین حال گفته می‌شود در حالی که حداکثر قیمت مصوب مرغ در بازار 20 هزار و 400 تومان است هر کیلوگرم پای مرغ در میدان میوه و ‌تره‌بار تهران 27 هزار و 700 تومان و بالاتر از نرخ مصوب خود مرغ به فروش می‌رسد!