kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۴۳۹۱
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۰
پیکر اسطوره فوتبال آرژانتین به خاک سپرده شد

ادای احترام بزرگان ورزش جهان به مارادونا وداع با ستاره‌ای که ضد امپریالیسم و حامی مردم فلسطین بود

مارادونا نه تنها یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال جهان بلکه یکی از تاثیرگذارترین چهره‌های ورزشی دنیا بود که همواره اظهار نظراتش بازتاب و واکنش‌های بسیاری داشت.


سرویس ورزشی-

دیه‌گو مارادونا اسطوره فوتبال آرژانتین چهارشنبه شب هفته گذشته در سن 60 سالگی به دلیل حمله قلبی درگذشت و هواداران داغدار فوتبال این کشور طی روزهای گذشته با‌اشک و ناراحتی پیکر دیه‌گو مارادونا را بدرقه کردند. پیکر دیه‌گو مارادونا کاپیتان پیشین تیم ملی فوتبال آرژانتین که در شهر بوئنوس آیرس بر اثر ایست قلبی جان خود را از دست داد، روز گذشته به خاک سپرده شد. مراسم خاکسپاری مارادونا که چندی پیش تحت عمل جراحی قرار گرفته بود با همراهی پرشمار هزاران تن از مردم آرژانتین در طول مسیر انتقال پیکر او به قبرستان «بِیا ویستا»ی شهر بوئنوس آیرس برگزار شد.
ادای احترام بزرگان به مرگ ستاره فوتبال جهان
درگذشت مارادونا موجب شد بسیاری از مقامات و چهره‌های مهم ورزش جهان با انتشار پیام‌هایی ناراحتی خود را بابت از دست دادن مارادونا نشان دهند. پله یکی دیگر از اسطوره‌های فوتبال جهان این گونه به مرگ مارادونا واکنش نشان داد: «چه خبر ناراحت‌کننده‌ای. من دوستی بزرگ را از دست دادم و جهان یک اسطوره را. هنوز خیلی حرف‌ها باید زده شود، اما اکنون امیدوارم خدا به خانواده‌اش توان بدهد. یک روز امیدوارم ما در آسمان با هم بازی کنیم.»
باشگاه بارسلونا که یکی از تیم‌های پیشین اسطوره فقید فوتبال دنیا به شمار می‌رود، در پیامی توئیتری نوشت «ممنون به خاطر همه چیز دیه‌گو» باشگاه رئال مادرید هم درگذشت مارادونا را با انتشار یک بیانیه تسلیت گفت. باشگاه ناپولی که مارادونا بیشتر با آن و درخشش در پیراهن این تیم شناخته می‌شود، لوگوی خود را به رنگ مشکی تغییر داد و اینگونه به درگذشت اسطوره خود واکنش نشان داد «همیشه در قلب ما هستی. خداحافظ دیه‌گو»
گری لینه‌کر، مهاجم پیشین تیم ملی انگلیس و مجری برنامه «Match Of The Day» هم نوشت «عمیقاً ناراحت شدم که مارادونا فوت کرد. بهترین بازیکن نسل من با فاصله و شاید بهترین بازیکن همه زمان‌ها. پس از یک زندگی خوشبخت اما سخت. امیدوارم او نهایتاً در دستان خدا کمی آرامش پیدا کند.»
ستاره‌هایی همچون رونالدو و مسی نیز به درگذشت مارادونا واکنش نشان دادند. رونالدو با انتشار تصویری از خود در کنار مارادونا در صفحه خود نوشت: « امروز من با یک دوست خداحافظی می‌کنم و دنیا با یک نبوغ ابدی وداع می‌کند. یکی از بهترین‌ها، یک شعبده‌باز بی‌نظیر. او خیلی زود رفت اما میراثی بدون محدودیت و یک جای خالی را برجای گذاشت که هرگز پر نخواهد شد. در آرامش باشی. تو هیچ وقت فراموش نمی‌شوی.»
لیونل مسی هم در واکنش به درگذشت مارادونا در صفحه اینستاگرام خود نوشت: روز بسیار ناراحت‌کننده برای تمام آرژانتینی‌ها و دنیای فوتبال. او ما را ترک می‌کند اما نمی‌رود زیرا ابدی است. من تمام لحظات زیبایی را که با دیه‌گو زندگی کرده‌ام را حفظ می‌کنم و به خانواده و دوستان وی تسلیت می‌گویم. در آرامش بخواب دیه‌گو.
روز پنجشنبه ویلاش بوآش سرمربی مارسی از فیفا درخواست نمود با خارج کردن شماره ۱۰ مارادونا، به وی ادای احترام کند. فیفا پیش از این گفته بود که اجازه نخواهد داد تا تیم ملی آرژانتین شماره ۱۰ را بایگانی کند.
وکیل مارادونا: مرگ او غیرعادی بود
طی یکی دو روز گذشته حواشی مربوط به مرگ مارادونا نیز زیاد بود؛ «ماتیاس مورلا» وکیل مارادونا با انتشار پیامی درباره رسیدگی‌های پزشکی به مارادونا حسابی جنجال ساز شده است. مورلا در بخشی از پیام خود آورده است:این غیر قابل توضیح است که به مدت ۱۲ ساعت هیچ نظارت و کنترل پزشکی روی مارادونا وجود نداشته است. رسیدن آمبولانس هم بیش از ۳۰ دقیقه طول کشید. این یک جرم احمقانه است. این واقعیت را نباید نادیده گرفت و من خواهشمندم که نتایج آن تا پایان بررسی شود.به گزارش سایت «اسپورتیوو»، این ادعا به نوع دیگری از سوی «آلفردو کاهه» پزشک تکرار شده است. کاهه با تاکید بر اینکه نیازی به جراحی مغزی مارادونا نبوده است، گفت: این یک مرگ غیر طبیعی و غیر عادی است. دیه‌گو به درستی درمان نشده است.
ستاره‌ای که ضد امپریالیسم بود
مارادونا نه تنها یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال جهان بلکه یکی از تاثیرگذارترین چهره‌های ورزشی دنیا بود که همواره اظهار نظراتش بازتاب و واکنش‌های بسیاری داشت. او بعد از خداحافظی از فوتبال بارها در صحبت‌هایش آشکارا از مقاومت مردم فلسطین دفاع می‌کرد. او نه تنها از آرمان فلسطین حمایت می‌کرد بلکه خود را یک بار «یک فلسطینی در قلبش» خواند. در سال 2012، مارادونا در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «من آشکارا می‌گویم که در کنار مردم فلسطین هستم و ابایی از گفتن این ندارم که در قلبم یک فلسطینی هستم.» چندی بعد که اسرائیل با محاصره باریکه غزه باعث مرگ تعداد زیادی از فلسطینی‌های بیگناه شد، مارادونا در یک اظهارنظر جنجالی گفت: «شرم بر اسرائیل و مقامات اسرائیل». حتی در سال 2015 در مقطعی مارادونا می‌خواست رهبری تیم ملی فوتبال فلسطین را در جام ملت‌های آسیا برعهده بگیرد.
اسطوره فوتبال جهان قهرمان مبارزه با امپریالیسم بود و یک بار در مصاحبه‌ای به انتقاد تند از آمریکا پرداخت و گفت: « از هر چیزی که از آمریکا می‌آید، بیزار هستم. با تمام اعضای بدنم از این کشور بدم می‌آید.» او همواره به دفاع از ونزوئلا، کوبا و بولیوی نیز می‌پرداخت. مارادونا که بسیاری او را به واسطه گلزنی به انگلیس با لقب «دست خدا» صدا می‌زدند، با چاوز دوست بود و سابقه شرکت در تظاهرات ضدآمریکایی را هم داشت.
ستاره فوتبال آرژانتین در سال 2017 اظهار نظر جالبی نیز درباره پوتین و ترامپ داشت. او در جریان سفرش به روسیه در جمع خبرنگاران گفت: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه یک پدیده است که می‌تواند صلح را به سرتاسر جهان و فوتبال بیاورد. البته دونالد ترامپ هم مثل یک شخصیت کارتونی می‌ماند، یعنی کسی که نمی‌تواند جدی رفتار کند. اگر ما درباره سیاست حرف بزنیم باید بگویم هر زمان که ترامپ را در تلویزیون می‌بینم کانال را عوض می‌کنم. باور ندارم که آمریکا در حال حاضر قدرت غالب عرصه بین‌المللی باشد. نباید روسیه، کره شمالی و چین را فراموش کرد. آمریکا دیگر کلانتر شهر نیست. ما همان سلاحی را پیدا خواهیم کرد که آنها (آمریکایی‌ها) دارند. البته هیچ‌کس جنگ را نمی‌خواهد اما وقتی شما یک شخصیت کارتونی مانند ترامپ را می‌بینید،‌با خودتان فکر می‌کنید اگر فکر جنگ به سر این مرد بزند، خب همه ما ممکن است دشمن بشویم!