kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۴۳۲۱
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۴

سلاحِ همیشه کارآمد (یادداشت روز)


1- انما المومنون اخوه؛ یکی از اولین اقدامات پیامبر(ص) پس از هجرت به مدینه اعلام برادری میان مهاجر و انصار بود.
2- «وحدت «(مثل هجرت، مجاهدت، شهادت، خدمت و...)، یک اصل بزرگ اجتماعی و یک وظیفه و تکلیف دینی وانسانی است. برای رسیدن به یک هدف جمعی و تحقق یک آرمان تاریخی، «وحدت» و دست به دست یکدیگر دادن و حرکت هماهنگ شرطی مهم و یک اصل بی‌بدیل است. اصلی که جزو سنت‌های تاریخ است و در هر دوره از زمان و هر جای این زمین مصداق و کاربرد دارد. چنانکه در شروع این نوشته آمد حتی پیامبر خدا هم پس از هجرت به مدینه، یکی از اولین اقداماتی که انجام می‌دهد اعلام برادری مهاجر و انصار است. ایشان با تبدیل پیوندهای قبیله‌ای که در دوران پیش از اسلام در نزد عرب جاهلی سخت مستحکم بود، به پیوند اعتقادی و دینی، بنیانگذار وحدت در جامعه نوپای اسلامی شد. پیامبر(ص) آمده است به بشریت به‌ویژه به مسلمانان آن روز و همیشه تاریخ بیاموزد که برای ساختن یک جامعه پیشرو و مترقی و پرنشاط که در بلندمدت به‌صورت یک «الگو و شاهد» برای جهانیان درآید، برای رسیدن به یک تمدن بزرگ و خیره‌کننده که دکان تمدن‌های عالم را تخته کند؛ یکی از اولین شرایطی که باید فراهم آید احساس امنیت و برادری است و یکی از اولین اصولی که باید در جهت فراهم آوردن امنیت روانی و فکری جامعه‌ای که در معرض خط نفاق درون و تهاجم و تهدید دشمنان شرور بی‌نقاب است، رعایت شود اصل اتحاد و همدلی است. غیر از این امکان ندارد. دنیا حساب و کتاب دارد و برمبنای نظم و قانون اداره می‌شود.
3- با سلاح وحدت و شعار معروف؛ ساده و بسیار کارآمد «همه باهم» بود که انقلاب اسلامی بر حکومت طاغوتیان وابسته به اجانب فائق آمد و پس از آن توطئه‌های تفرقه‌افکنانه و آتش‌افروزانه که به‌وسیله دشمنان استقلال و عزت این مملکت طراحی و به دست گروه‌های مزدور یا عناصر فریب‌خورده از همان اولین روزهای انقلاب در کردستان؛ گنبد، خوزستان، آذربایجان و... اجرا می‌شد، خنثی شد و توطئه‌های گروهک‌های محارب و اجیرشده‌ای چون فرقان و خلق مسلمان و کومله و منافقین و... در هم کوبیده شد. اما دشمنان این انقلاب برخلاف تصور برخی ساده اندیشان یا به ظاهر ساده‌اندیشان! با وحدت کینه‌ای سخت عمیق و دشمنی ذاتی و پایان‌ناپذیر دارند؛ کما اینکه دیدیم وقتی فتنه‌ها و تفرقه‌افکنی آنها در داخل در برابر اراده و هشیاری و وحدت مومنانه و انقلابی ملت راه به جایی نبرد دست به آتش‌افروزی و توطئه بزرگ‌تری زدند و به مزدوران جیره‌خوار منطقه‌ای روی آوردند و با تحریک و تشویق و تجهیز و حمایت همه‌جانبه رژیم بعث عراق؛ پهلوان پخمه‌ای! به نام صدام را علیه ایران انقلابی اجیر کردند و جنگی هشت ساله و تهاجمی ‌ناجوانمردانه را علیه این ملت مظلوم رقم زدند... نبرد ادامه دارد. دشمنان دست‌بردار نیستند.
۴- چند روز پیش ۲۶۶ نماینده مجلس با امضای بیانیه‌ای از اقدامات اخیر وزارت اطلاعات در دستگیری سرکردگان گروهک‌های ‌تروریستی تقدیر کردند. این بیانیه در صحن علنی مجلس قرائت شد.
هر چقدر میان مسئولان کشور در قوا و جایگاه‌های مختلف وحدت و برادری وقدرشناسی و صمیمیت بیشتر باشد. هرچقدر میان مسئولان کشور به‌ویژه در سطح مدیران ارشد، رقابت و سبقت برای خدمت به ملک و ملت بیشتر باشد بدون ‌تردید موجب رضای خالق و خلق و شادی روح شهدا می‌شود و علاوه ‌بر آن باعث خشم و نومیدی دشمن غداری می‌شود که برای به زانو درآوردن این ملت و نابودی انقلاب بزرگ آنها، شاید بیش از هر چیز به اختلاف و تفرقه میان مسئولان و میان مردم و مسئولان دل‌بسته است.او پیش از این در این‌باره تجربیات موفقی هم در کشور ما داشته است. به ضرب همین حربه اختلاف‌افکنی و تفرقه‌افکنی بود که انگلیس خبیث توانست قیام مردم ایران(موسوم به مشروطه) را از مسیر و هدف اصلی منحرف کند و رهبران آن جنبش مردمی و عدالت‌خواهانه را به جان هم بیندازد و همدلی و وحدت و همزبانی را به دشمنی و جدایی و نفرت تبدیل کند و... میوه‌های آن را به نفع خود بچیند و دیکتاتوری وابسته رضاخان را بر مردم مظلوم تحمیل کند. استعمارگران دموکرات‌منش! با تمسک به تاکتیک تفرقه بود که رهبری قیام ملی شدن نفت را دچار جدایی و از هم پاشیدگی کرد و با استفاده از شکاف به ‌وجود آمده میان آنها، کودتای ۲۸ مرداد را سازمان داد و تاج و تخت استبدادی را به شاه فراری بازگرداند. دشمن با این سابقه و تجربه موفق در تفرقه‌اندازی، بعد از پیروزی انقلاب؛ هم در کنار سایر حربه‌ها و تاکتیک‌ها، حربه تفرفه را کماکان به کار گرفت و برای آن برنامه‌ها طراحی کرده و هزینه‌های سنگین تدارک دیده و عناصر نفوذی خود را اینجا و آنجا خاصه در رسانه‌ها به‌کار گرفته تا با ظرافت و دقت پروژه تفرقه و اختلاف و قبیله گرایی‌های جاهلیتی را علیه انقلاب ملت ایران به کار ببندند... اما این‌بار به لطف رهبری هوشیارانه و عبرت گرفتن از تجربه‌ها تیر دشمن در اینجا هم به سنگ خورده و حربه تفرقه نتوانسته کارآیی گذشته را برای بدخواهان این ملک وملت به همراه داشته باشد...ا
5- معنای وحدت و همدلی و «همه با هم بودن» این نیست که چشم بر ضعف‌ها و اشتباهات ببندیم و برای اینکه کسی از دست ما دلخور نشود از تذکرات دلسوزانه و هشدارهای لازم صرف‌نظر کنیم. این سکوتی ویرانگر و مصلحت‌اندیشی خودخواهانه است. مصلحت‌اندیشی واقعی و در جهت تامین منافع ملی این است که در عین رفاقت و اتحاد؛ در اوج برادری و وحدت؛ انتقاد و تذکر و هشدار هم باشد. انتقاد نافی وحدت نیست بلکه باعث تحکیم آن است. آنچه بد و مضر است، دشمن شاد کن است؛ بدخواهان را امیدوار می‌کند مردم را نگران و عاشقان انقلاب را می‌رنجاند؛ برخوردهای مغرضانه و خط و باندبازی‌های جاهلانه و هتک حرمت و... است. چندی پیش رهبر انقلاب در این‌باره باز هم تذکر دادند «انتقاد متفاوت از اهانت است... هتک حرمت حرام است و انتقاد با هتک حرمت تفاوت دارد، ضمن اینکه امروز کشور بیش از هر زمان دیگری به همکاری و اتحاد و انسجام نیاز دارد...». بنابر آموزه‌های دینی که در ادبیات فاخر ما نیز تجلی یافته، انتقاد بهترین حالت برای ابراز برادری و دوستی خالصانه است. به قول استاد سخن جناب سعدی:
ستایش‌سرایان نه یار تواند
نکوهش‌کنان دوستدار تواند
وبالست دادن به رنجور قند
که داروی تلخش بود سودمند
روایات و احادیث فراوان با این مضمون که: «اختلاف امتی رحمه»، یا «ان اختلاف علما امتی رحمه» گویای آن است اختلاف نه در اصول و مبانی اعتقادی که در افکار و شیوه‌ها و سلیقه‌هایی که برای خدمت به مردم و تعالی جامعه و تحقق سریع‌تر آرمان‌ها از سوی افراد مختلف طرح می‌شود، آری چنین اختلاف و چالش‌هایی برای هر جامعه‌ای برکت و نعمت است و نبودش موجب خسران و نقمت. این نوع اختلاف و چالش‌ها می‌تواند به‌عنوان قوی‌ترین موتور و عامل محرکه در جهت تکاپو و پویایی جامعه در همه ابعاد عمل کند.
۶- استکبار با اینکه شکست خورده است اما حربه‌های شناخته‌شده و تاکتیک‌های شکست خورده را(مثل تمسخر، تهدید، ‌ترور، تحریم و...) کنار نمی‌گذارد. او جز اینها کار دیگری بلد نیست! در مقابل، ما نیز نباید تجربیات گران قیمت و ‌کارآمد و سلام دشمن‌شکن را کنار بگذاریم.آنها را فراموش کنیم یا به عمد نادیده بگیریم.به حرف و القائات آنها که می‌گویند دوره این حرف‌ها گذشته است نباید وقعی نهاد. دوره برادری و وحدت و مجاهدت و اخلاص و بسیجی‌وار کارکردن و خدمت کردن و زندگی کردن هیچ وقت نمی‌گذرد... اینها که آگاهانه و مغرضانه چنین حرف‌هایی را می‌زنند غربزدگان هویت‌باخته‌ای هستند که در پی ایجاد دوقطبی و تفرقه میان مردم و مسئولان و ایجاد یأس و القای «فایده ندارد» در سطح جامعه هستند و تنها راه و پیشنهادشان دست برداشتن از آرمان‌خواهی و عزت‌طلبی و تسلیم محض بودن در برابر قدرت‌های استعمارگر و زورگو است. این خودباختگان مرعوب نمی‌توانند یا نمی‌خواهند ببینند غرب، قبله آمال آنها بنابر اعتراف متفکران؛ دولتمردان و رسانه‌های غربی و آمریکایی(خاصه بعد از انتخابات اخیر) با بحران‌های عمیق اجتماعی روبه‌رو و در حال افول و فروپاشی است. در این‌باره نمونه فراوان است برای مثال جو بایدن گفته است: «وارث کشوری از هم پاشیده هستم» و یا رئیس سابق سیا (جان برنان) اظهار داشته: «روزهای خطرناکی پیش روی آمریکاست.» آمریکایی که تا گردن در بحران فرورفته چگونه می‌تواند حلال مشکلات اصلی‌ترین دشمن خودش باشد؟!
۷- مردم با هیچ جناح و دسته‌ای نسبت و خویشاوندی ندارند.نه به این جناح بدهکاری دارند و نه با آن جناح پیوند اخوت بسته است.مردم قدردان زنان و مردانی بوده که در اوج اخلاص و گمنامی ‌خادم و خدمتگزار دین و مردم بوده و با عمل به تکلیف خود در پیروزی و تثبیت و تداوم انقلاب اسلامی بزرگ‌ترین نقش را ایفا کرده و در این راه جز رضای خالق هدف و نیت دیگری نداشته‌اند. ‌مردم صاحب تشخیص هستند و بی‌توجه به تبلیغات و القائات تحریف‌گرانه داخلی از یک سو و سم‌پاشی و تخریب خناسان خارج‌نشین از سوی دیگر به راحتی خادمان و خدمتگزاران بی‌ادعای خود را می‌شناسند. همه دیدیم و سراسر دنیا دید که مردم قدرشناس ایران در مراسم تشییع سردار سرفراز و بسیجی مخلص حاج قاسم سلیمانی و همرزمان عزیزش چه شور و غوغایی به پا کردند.
و البته بدیهی است که وحدت با کسانی که فقط شناسنامه ایرانی دارند و نقش پادوهای دشمن را در داخل کشور بازی می‌کنند، نه فقط پسندیده نیست که فاجعه‌بار و خسارت‌آفرین است.
بر مسئولان و مدیران کشور فرض است قدر فرصت را بدانند و با همه اختلاف سلائق که طبیعی هم هست، دل‌ها را به یکدیگر نزدیک کنند و به کوری چشم دشمنان دست به دست هم داده و امید را از بیگانگان قطع و دل‌ها را به یکدیگر نزدیک سازند و مثل پزشکان و پرستاران شجاعی که اینک در گمنامی ‌و اخلاص تمام در خط‌مقدم مبارزه با ویروس منحوس هستند مومنانه و بسیجی‌وار در خدمت به این مردم انقلابی و نجیب و رفع مشکلات آنها تلاش کنند و گوی سبقت را
از یکدیگر بربایند. ان‌شاءالله.
محمدسعید مدنی