kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۴۳۰۰
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۲

کوتاه از سراسر جهان


 
  آلمان
فارس: شاهدان عینی از هجوم یک خودرو به در اصلی ساختمان دفتر «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان، در برلین خبر داده‌اند. هنوز مشخص نیست که این حادثه خساراتی وارد کرده و اینکه آیا مرکل در زمان وقوع حادثه، در دفترش حضور داشته است یا نه. در تصویر منتشر شده از این حادثه، روی خودروی مهاجم نوشته‌هایی چون«قاتلان لعنتی کودکان و سالمندان» و «سیاست‌های جهانی‌‌سازی را متوقف کنید»، به چشم می‌خورد. براساس گزارش‌ها، پلیس آلمان اعلام کرد، راننده‌ای که با خودرویش به در ساختمان صدراعظمی آلمان کوبیده بود‌، بازداشت شده است.
چین
رویترز: دولت پکن روز چهارشنبه اعلام کرد، چین تهیه یک لیست سیاه از طرفداران سرسخت استقلال تایوان را در نظر دارد؛ اقدامی که ممکن است در جریان آن، پکن دست به انجام اقدامات قانونی علیه رئیس‌جمهور تایوان بزند.
این در حالی است که رئیس‌سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا سفر خود به تایوان را به دلایل داخلی در آمریکا، به تعویق‌انداخت، تصمیمی که باعث رفع یکی از منابع بالقوه اختلاف با چین شد. وزارت خارجه تایوان نیز اعلام کرد: «بسیار ناراحت‌کننده است که این سفر صورت نگرفت.»
هند
ایسنا: هند در موج جدید تقابلش علیه چین در پی مناقشه چند ماهه دو کشور در مرزشان در هیمالیا، ۴۳ نرم‌افزار تلفن همراه شامل برنامه‌های شرکت اینترنتی Alibaba را فیلتر کرد. این ۴۳ اپلیکیشن عمدتا با اصالت چینی، حاکمیت و تمامیت هند را تهدید می‌کنند. هند پیش از این نیز بیش از ۱۷۰ اپلیکیشن را فیلتر کرده و گفته بود، آنها به جمع‌آوری و اشتراک گذاری داده‌های کاربران پرداخته و می‌توانند تهدیدی را متوجه کشور کنند.
سوئیس
تسنیم: مشتریان در یک فروشگاه بزرگ چندمنظوره‌ در شهر جنوبی «لوگانو» سوئیس سه‌شنبه شب مورد حمله قرار گرفتند. به گفته پلیس، عامل این حمله مشکوک تروریستی، یک زن سوئیسی است. بر اساس شواهدی که به دست آمده، فرد مهاجم از طرفداران سازمان تروریستی داعش است.
پلیسِ کانتونِ «تسین»، منطقه‌ای که شهر لوگانو در آنجا واقع شده، اعلام کرد که مهاجم، یک زن 28 ساله است و در همین منطقه زندگی می‌کند. فرد مهاجم بر اساس گزارش پلیس، دستگیر شده و هم اکنون در بازداشت به سر می‌برد.