kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۴۲۸۰
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۸
سوءمدیریت به قیمت پرتقال رسید؛

فاصله 10هزار تومانی از باغ تا مغازه

در حالی‌که رئیس اتحادیه بارفروشان مدعی است باغدارهای مازندران پرتقال را کیلویی 13 هزار تومان می‌فروشند، باغداران تنکابن این ادعا را رد کردند.


سرویس اقتصادی-

چند تن از باغداران تنکابنی در گفت‌وگو با خبرنگار کیهان اظهار داشتند: دلالان پرتقال روی درخت را کیلویی سه تا چهار هزار تومان و محصول جعبه شده در انبار را پنج تا شش هزار تومان از ما خریداری می‌کنند. در عین حال مصطفی دارایی‌نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان با‌ اشاره به اینکه دلالان، پرتقال مازندران را در حجم وسیع برای صادرات خریداری کرده‌اند افزود: دلالان پرتقال را کیلویی ۱۳ هزار تومان از باغدار خریداری می‌کنند که این رقم سبب شده کشاورزان برای ارسال بار به میدان مرکزی تهران تمایلی نداشته باشند(!)
وی با بیان اینکه سال گذشته پرتقال روی درخت کیلویی دو هزار تومان از کشاورز خریداری می‌شد گفت: امسال کشاورزان مازندران، پرتقال روی درخت کیلویی را کیلویی هفت هزار تومان می‌فروشند که این قیمت منطقی نیست(!)
رئیس اتحادیه بارفروشان ادامه داد: وقتی باغدار پرتقال را کیلویی هفت هزار تا ۷500 تومان به‌صورت عمده عرضه کند، سه هزار تومان نیز هزینه بسته‌بندی، کارگر و حمل به آن اضافه می‌شود. بنابراین عمده‌فروش با یک‌هزار تومان سود آن را به قیمت ۱۱ تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ در میدان مرکزی معامله می‌کند و در نهایت این محصول با ۳۰ درصد سود خرده‌فروش به قیمت ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.
دارایی‌نژاد با بیان اینکه در میدان عمده‌فروشی، سقف و کف قیمت میوه تعیین می‌شود گفت: بر این اساس قیمت پرتقال از هفت هزار تا ۱۱ هزار تومان است و حتی بهترین نوع پرتقال نباید بیش از ۱۱ هزار تومان عرضه شود. وی با‌ اشاره به نبود سازوکار مناسب و نظارت بر نحوه صادرات محصولات کشاورزی گفت: ارزآوری برای کشور بسیار مهم است، اما ابتدا باید بازار داخل تامین شده و سپس صادرات انجام شود.
گفتنی است در اظهارات رئیس اتحادیه بارفروشان تناقضات قیمتی آشکار است. در جایی از پرتقال 13 هزار تومانی سخن گفته و قیمت‌های هفت هزار، 7500 و 11 هزار تومان و نهایتا 16 هزار تومان.
این تشتت و هرج و مرج قیمتی، حاصل رهاسازی بازار ارزاق به‌ویژه محصولات کشاورزی و باغی است که تحت عنوان بازار آزاد و انگیزه‌های سیاسی است. بعد از گوجه فرنگی، خیار، پیاز و سیب زمینی، تخم مرغ و مرغ و... حالا نوبت پرتقال است که به بهانه صادرات با قیمتی سرسام‌آور و لجام‌گسیخته به دست مردم برسد.