kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۴۲۷۹
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۷
رئیس ‌اتحادیه پرنده و ماهی: به دلیل گرانی روزهای اخیر

تقاضا برای خرید مرغ 70 درصد کاهش یافته است

رئیس ‌اتحادیه پرنده و ماهی با ‌اشاره به ­افزایش شدید قیمت مرغ در روزهای اخیر گفت: تقاضای مردم برای خرید مرغ ۷۰ درصد کاهش یافته است.

مهدی یوسف‌­خانی در گفت­‌وگو با خبرگزاری‌مهر درباره صف‌های طولانی ایجاد شده برای خرید مرغ در مراکز عرضه مرغ دولتی، گفت: تقاضای مردم برای خرید مرغ ۷۰ درصد کاهش یافته است و کسانی هم که همچنان تقاضای خرید دارند به­ دنبال مرغ دولتی هستند و همین منجر به ایجاد صف‌های طولانی شده است.وی افزود: متأسفانه مرغ گرم دولتی در میدان بهمن برای میادین میوه و تره بار سطح شهر توزیع می‌شود و به صنوف تعلق نمی‌گیرد. به صنف ما مقدار کمی مرغ منجمد تحویل داده می‌شود که جوابگوی تقاضای مردم نیست. هر کیلوگرم مرغ منجمد ۱۴ هزار تومان به صنف تحویل داده می‌شود که قیمت آن برای مصرف‌کننده نهایی نیز ۱۵ هزار تومان است.
مرغ 5 نرخی شد!
در همین حال خبرگزاری تسنیم از 5 نرخی شدن مرغ خبر داد.
بنابراین گزارش، مرغ 15 هزار تومانی یا همان مرغ منجمد تنظیم بازاری که در برخی از فروشگاه‌های منتخب شرکت پشتیبانی امور دام، توزیع می‌شود. مرغ 18 هزار و 500 تومانی که در میادین میوه و تره‌بار توزیع می‌شود و در نهایت به هر فردی بیشتر از سه عدد مرغ به این قیمت فروخته نمی‌شود. نرخ این مرغ براساس تامین صددرصدی نهاده به نرخ دولتی است.
سومین قیمت نیز مربوط به­ مرغ 20 هزار و 400 تومانی می­‌باشد که همان قیمت مصوب مرغ است که کارگروه تنظیم بازار برای فروش مرغ در بازار توسط مرغ فروشی‌ها تعیین کرده است اما در حال حاضر این نرخ رعایت نمی‌شود. باید ‌اشاره داشت که کارگروه تنظیم بازار این نرخ مرغ را بر اساس تامین 40 درصد نهاده‌های مرغداران با قیمت مصوب تعیین کرده است؛ یعنی مرغداران 40 درصد نهاده خود نظیر ذرت و کنجاله سویا را با قیمت دولتی دریافت می‌کنند و مابقی آن را مجبور به خرید از بازار آزاد هستند.
قیمت 23 هزار و 500 تا 24 هزار تومانی نیز قیمتی است که  فراهانی، رئیس ‌اتاق اصناف تهران برای مرغ گرم اعلام کرده و فروش بالاتر از این نرخ را تخلف دانسته است. این مرغ با قیمت مذکور هم اینک در هیچ فروشگاهی برای عرضه وجود ندارد و برای خرید آن احتمالا باید به سراغ رئیس ‌اتاق اصناف رفت!
آخرین نرخ مربوط به­ مغازه‌­هاست؛ براین اساس، شهروندان برای اینکه بتوانند به اندازه مورد نیاز و بدون دغدغه صف ایستادن مرغ را از مغازه‌های سرکوچه خود تهیه کنند مجبور به پرداخت نرخ‌هایی بین 34 تا 40 هزار تومانی هستند.