kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۴۲۷۷
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۷
مرکز آمار:

فشار گرانی کالاهای خوراکی بر فقرا 10 درصد بیشتر از ثروتمندان است

مرکز آمار طی گزارشی درباره تورم به ­تفکیک دهک‌های درآمدی، اعلام کرد تورم نقطه‌ای کالاهای خوراکی‌، آشامیدنی و دخانیات، برای فقرا ۶۲.۷ درصد، و برای ثروتمندان ۵۱.۹ درصد است.

گرانی­‌های اخیر در کالاهای اساسی از اقلامی چون گوجه فرنگی و خیار تا مرغ و روغن، بیانگر فشارهای روزافزونی است که به­ معیشت مردم وارد می‌­شود. با این حال، به­‌دلیل اینکه برخی اقلام مصرفی در محل­‌های برخوردار قیمت بالاتری دارد، معمولا درصد تورم در بین دهک‌های ثروتمندان بیشتر از دهک‌­های فقرا است. با این حال، اوضاع قیمت­‌ها در روزهای اخیر به‌گونه­‌ای پیش­ رفته که تورم در دهک‌­های فقیرتر از دهک­‌های ثروتمند بیشتر شده است!  
شاخص قیمت مصرف‌کننده کل کشور بر اساس دهک‌های هزینه‌ای آبان ماه ١٣٩٩ از سوی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ٢٣,١ درصد برای دهک دهم (ثروتمندترین) تا ٢٦.٦ درصد برای دهک اول (فقیرترین) است. همچنین، تورم نقطه‌ای آبان ماه (که بیانگر افزایش قیمت­‌ها طی یکسال اخیر می‌­باشد) در کالاهای خوراکی‌، آشامیدنی و دخانیات، در دهک اول ۶۲.۷ درصد و دهک دهم  ۵۱.۹ درصد ثبت شد.
تورم 62 درصدی کالاهای خوراکی برای فقرا که حدود 10 درصد از تورم همین کالاها برای ثروتمندان بیشتر بود، به‌­دلیل شتاب گرفتن افزایش قیمت­‌ها در یک ماه اخیر رخ داده است. در واقع، از آنجا که سبد کالاییِ اقلام اساسی برای فقرا ضریب بالاتری نسبت به­ تمام کالاهای مصرفی دارد، فشار ناشی از گرانی شدید قیمت­‌ها نیز تاثیر تورمی بالاتری در زندگی فقرا ایجاد می­‌کند.  همچنین، بر اساس اعداد مربوط به تورم در میان دهک‌های مختلف هزینه‌ای، فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ٨,٩ درصد رسید که نسبت به ماه قبل (٨.١ درصد) ٠.٨ واحد درصد افزایش داشته است. فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ١.٢ واحد درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل ٢.٤ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد! بنابراین فاصله تورمی بین دهک­‌های درآمدی در حال افزایش است که این مسئله به­ معنی فشار بیشتر بر طبقه فقیر می­‌باشد.
گفتنی است، درباره دلایل بروز تورم در اقتصاد ایران، عوامل عدیده‌­ای دخیل هستند، یکی از این موارد، بی­‌توجهی مسئولان به تسهیل جریان تجارت و ماندگاری بسیاری از کالاها در گمرک می‌­باشد. یکی دیگر از این عوامل نیز، نقش دلالی و واسطه­‌گری در جریان فرآیند تولید تا مصرف است. با این حال، دلیل اصلی بروز تورم، انبساط پولی است که کارشناسان اقتصادی بارها آن را اعلام کرده‌اند.