kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۴۲۳۷
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۳
ریز قطرات و افشانه‌های ویروس کرونا با تنفس فرد آلوده هم به فضای اطراف پرتاب می‌شود

شناسایی13 هزار و 843 مورد ابتلای جدید و فوت ۴۶۹ بیمار کرونایی دیگر

سخنگوی وزارت بهداشت با‌اشاره به شناسایی ۱۳ هزار و 843 بیمار مبتلا به کووید۱۹، از مردم خواست از برگزاری مهمانی‌های خانوادگی به طور جدی خودداری کنند.

به گزارش وبدا، سیما سادات لاری دیروز گفت: از 4 تا ۵ آذر ماه و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۸۴۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۳۷۰ نفر از آنها بستری شدند، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور نیز به ۸۹۴ هزار و ۳۸۵ نفر
رسید.
لاری ادامه داد: متاسفانه در طول این مدت، ۴۶۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۴۶ هزار و ۲۰۷ نفر رسید.
وی با بیان اینکه خوشبختانه تا کنون ۶۲۵ هزار و ۶۰۶ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند، افزود: پنج هزار و۸۳۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند، ضمن اینکه تا کنون پنج میلیون و ۹۱۳ هزار و ۲۲۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.
لاری گفت: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز و استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.
کرونا با تنفس فرد آلوده هم
به فضای اطراف پرتاب می‌شود
سخنگوی وزارت بهداشت بر اهمیت تهویه هوا در کنترل انتقال ویروس کرونا تأکید کرد.
به گزارش ایسنا، سیما سادات لاری، اظهارداشت: طبق تحقیقات صورت گرفته، ریز قطرات و افشانه‌های ویروس کووید۱۹ نه تنها از طریق عطسه، سرفه و صحبت کردن بلکه با تنفس فرد آلوده به فضای اطراف پرتاب و در محیط‌های فاقد تهویه مناسب برای ساعت‌ها در هوا باقی می‌ماند. هنگام صحبت کردن بیمار مبتلا به کرونا، افشانه‌های حاوی ویروس که‌اندازه‌ای به مراتب کوچک‌تر از ریز قطرات دارند سریع‌تر از حالت سکوت منتشر می‌شوند که سرعت انتشار این افشانه‌ها با بلند صحبت کردن فرد مبتلا تا ۵۰ برابر بیشتر از زمانی است که فرد سکوت می‌کند.
لاری افزود: از طرفی طبق آخرین یافته‌های علمی ریزقطرات در چند ثانیه و در فاصله حداکثر دو متری فرد مبتلا سقوط می‌کنند ولی افشانه‌های حاوی ویروس مسافت بیش از دو متر را طی می‌کنند و در محیط‌های سرپوشیده فاقد تهویه مناسب ساعت‌ها در هوا معلق می‌مانند و موجب بیمار شدن اطرافیان بیمار می‌شوند.
وی ادامه داد: با فرارسیدن ایام سرد سال و بسته بودن در‌ها و پنجره‌ها در اماکن سر بسته یکی از نگرانی‌های ما و همکارانمان عدم تهویه مناسب هوا در محیط‌های سربسته است که این امر می‌تواند قدرت انتقال ویروس را به شکل تصاعدی افزایش دهد. بنابراین درخواست ما از کلیه هموطنان کشور این است که از حضور در فضاهای سربسته و اماکن پرتجمع پرهیز کنید و در صورت حضور در این اماکن از ماسک استفاده کرده و نسبت به فاصله‌گذاری مناسب تا دو متر اقدام کنید.
سخنگوی وزارت بهداشت همچنین تاکید کرد: از برگزاری مهمانی‌های خانوادگی به طور جدی خودداری کنید.
 میزان آلودگی کرونا در جامعه
 بسیار بالاتر از عددی است که فکر می‌کنیم
معاون درمان ستاد کرونای تهران با‌اشاره به تحلیل‌های آماری صورت گرفته طی روزهای اخیر، به ایسنا گفت: با بررسی آمار کل مراجعین سرپایی به بخش‌های درمانی یعنی درمانگاه‌ها، کلینیک‌ها و اورژانس‌ها و همچنین آمار بیماران بستری در بیمارستان‌ها و در ادامه محاسبه مجموع این آمار با میزان مرگ و میرها، درصد مرگ و میر بیماران کرونایی در تهران نزدیک به دو درصد تعیین شده است.
نادر توکلی با بیان اینکه در این تحلیل آماری میزان کل مراجعات به بخش‌های مختلف درمانی و نه صرفاً آمار بستری در بیمارستان‌ها محاسبه شده است، افزود: البته آمار مراجعات به مراکز بهداشت و مطب‌های خصوصی در این تحلیل محاسبه نشده است.
توکلی با بیان اینکه این آمار نشان‌دهنده آلودگی بالای جامعه و فعال بودن زنجیره انتقال بیماری است، ادامه داد: این تحلیل نشان می‌دهد که میزان آلودگی در جامعه بسیار بالاتر از عددی است که فکر می‌کنیم و همین مسئله اهمیت ردیابی مبتلایان و تماس‌های نزدیک آنان را بیش از پیش پررنگ و پر اهمیت می‌کند.
ردیابی و قرنطینه مبتلایان نقش پر رنگی
 در کنترل اپیدمی کرونا دارد
وی با تاکید بر اهمیت اجرای طرح محله محور مقابله با کرونا و ردیابی بیماران و تماس‌های نزدیک آنان در قالب طرح شهید سلیمانی، اظهارداشت: ردیابی و به دنبال آن قرنطینه مبتلایان نقش بسیار پر رنگی در کنترل و کاهش بار اپیدمی بیماری خواهد داشت.
معاون درمان ستاد کرونای تهران توکلی با تاکید بر اینکه اجرای موثر محدودیت‌های کرونایی در قطع زنجیره انتقال بیماری و کاهش بار بیماری کمک بزرگی محسوب می‌شود، گفت: در این میان مهم‌ترین و اصلی‌ترین نقش را مردم ایفا می‌کنند، لذا ضمن تاکید بر رعایت پروتکل‌ها و محدودیت‌ها، توصیه می‌کنیم به شدت از دورهمی‌های خانگی و جمع‌های دوستانه پرهیز و اجتناب شود، چراکه بر اساس آخرین مطالعات ثابت شده که در شرایط فعلی اپیدمی، جمع‌های خانگی و دوستانه بیشترین نقش را در شیوع و انتقال بیماری ایفا می‌کنند.