kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۴۰۳۵
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۴

قصه‌گوی نسل قصه‌های آسمانی


 
پژمان کریمی
در سال‌های نخست انقلاب اسلامی - سیما تولید اندکی داشت. هم از حیث نیروی آزموده و در عین حال متعهد و هم از لحاظ فن‌آوری، شرایط برای تولید آثار جذاب و انبوه برای کودکان و نوجوان فراهم نبود. کمبود بودجه نیز معضل بزرگی بود. از  طرفی هم، سیمای جمهوری اسلامی باید آنتن را با محصولات و تولیدات متناسب با فضای جامعه دینی و انقلابی تدارک می‌دید. در آن شرایط سخت، مجموعه برنامه‌ای جذاب با نام «بازی با کلمات» با اجرای حجت‌الاسلام محمدحسن راستگو تهیه و پخش گردید. در هر برنامه از این مجموعه، حجت‌الاسلام راستگو؛ صمیمانه، با ادبیاتی ساده و خودمانی و به شکلی نمایشی، قصه‌های قرآنی و تاریخ اسلام را بازخوانی می‌کرد. با خط خوش خود، مخاطب را با هنر خوشنویسی آشنا و مجذوب نمود. احکام اسلامی را به تناسب موضوع هر برنامه، بیان می‌کرد. بازی با جدول کلمات را به شیوه‌ای جذاب و با تأکید بر عنصر شگفتی، ارائه می‌نمود. بی‌تردید این مربی خاص و صمیمی ‌کودکان و نوجوانان، سهمی ‌بزرگ در تعلیم و ‌تربیت مخاطبان دهه 60 ایفا کرد و نامی ‌و چهره‌ای به‌یادماندنی بجا گذاشت.
او ثابت کرد که بدون بهره از امکانات مادی، بی‌تکیه به فن‌آوری‌های پیچیده فنی و تنها با تأکید بر «اخلاص و علم و سادگی» می‌توان کارهای بزرگ و درخشان کرد و دل‌ها را مشتاق معنویت ساخت.
تأثیر وی بر مخاطبان آن روزها، به حدی بود که با وجود گذشت چند دهه از توقف  مجموعه یادشده؛ هنوز حجت‌الاسلام راستگو در ذهن و دل «کودکان و نوجوانان  دهه 60» یادآور قصه‌ها و خاطرات جذاب است که با رنگ و رایحه خاص خود را داشت.
او مدتی برای ضبط برنامه از قم به تهران و  به رادیو می‌آمد و همچنان مهربان و صمیمی‌ و مصمم برای آموزش.
حجت‌الاسلام راستگو راوی کودکی، نسلی بود که هنوز مشتاق قصه‌های آسمانی است!