kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۳۹۵۵
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۳
هشدار سازمان بهداشت جهانی

اروپایی‌ها آماده ‌باشند موج سوم کرونا در راه است

نماینده ویژه سازمان جهانی بهداشت هشدار داد، اگر اروپا زیرساخت‌های لازم را ایجاد نکند، با موج سوم همه‌گیری کرونا در اوایل سال ۲۰۲۱ مواجه خواهد شد.

داده‌های وبگاه «ورلد امتر » نشان می‌دهد شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان از مرز 58 میلیون و 613 هزار نفر گذشت و شمار فوتی‌ها نیز به مرز یک میلیون و 388 هزار نفر رسید. در بسیاری از مناطق جهان، شیوع کرونا به شدت سرعت گرفته است. و تعداد مبتلایان و فوتی‌ها روز به روز در حال افزایش است. اروپا نیز از این قاعده مستثنی نیست.نماینده ویژه سازمان جهانی بهداشت در این زمینه هشدار داده اگر اروپا همچون گذشته باز هم در ایجاد زیرساخت‌های لازم تعلل کند، با موج سوم و شدیدتر، در اوایل سال آینده میلادی، مواجه خواهد شد. «دیوید نابارو نماینده» در مصاحبه‌ای با رسانه‌های سوئیس گفت: «اروپا در طول فصل تابستان فرصت ایجاد زیرساخت‌های لازم را از دست داد. اکنون ما در موج دوم شیوع بیماری کرونا قرار داریم، اما اگر زیرساخت‌های لازم ایجاد نشود، در اوایل سال آینده موج سوم بیماری را در اروپا  شاهد خواهیم بود».نماینده ویژه سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد، واکنش اروپا در مقابله با این بیماری، ضعیف بوده است.
تظاهرات در آلمان
از سوی دیگر، شیوع گسترده موج دوم کرونا در آستانه سال نوی میلادی، نگرانی‌های زیادی را در بین مقامات اروپایی ایجاد کرده است. در آلمان«هلگا براین»، رئیس‌دفتر مرکل، خواستار رفتار محتاطانه شهروندان در آستانه کریسمس شده است.«اشتفان زایبرت»، سخنگوی دولت آلمان، هم در این باره گفت:« از زمان اجرایی شدن محدودیت‌های جدید از دوم نوامبر(12 آبان)، ما تنها موفق شده‌ایم صعود بسیار شدید و شیب دار نمودار مبتلایان را متوقف کنیم». سخنگوی دولت آلمان همچنین شمار تلفات کرونا در کشورش را بسیار بالا ارزیابی کرده و گفت:« حدود 200 تا 250 نفر روزانه جان خود را در کشور در اثر ابتلا به کرونا از دست می‌دهند. این چیزی است که باید بیشتر درباره آن فکر کنیم و نمی‌توانیم یک دقیقه آن را هم بپذیریم».آمار مبتلایان به کرونا در آلمان در حال افزایش است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده ایالات آلمان می‌خواهند محدودیت‌های کرونایی موجود را تا 20 دسامبر (30 آذر ماه) تمدید کرده و در صورت لزوم آن را تشدید کنند. همچنین طولانی‌تر شدن تعطیلات کریسمس در دستور کار ایالات آلمان است.انستیتو «رابرت کخ» آلمان هم از ابتلای نزدیک به 23 هزار نفر به طور روزانه به کرونا خبر داده است. در آلمان همچنین روز شنبه اعتراضاتی در شهرهای مختلف این کشور علیه محدودیت‌های کرونایی برگزار شد که در برخی مناطق، از جمله «لایپزیگ»، به خشونت و ناآرامی‌هایی منجر شد. بر اساس گزارش رسانه‌های آلمانی پلیس با تعداد زیادی از نیروهای خود در محل اجتماعات حضور داشت و اوضاع در برخی مناطق بسیار ناآرام گزارش شد.به گفته پلیس، برخی معترضان به نیروهای پلیس حمله کرده و به سمت آنها سنگ پرتاب می‌کردند. یکی از کارکنان پلیس هم مجروح شد.اعتراضات علیه اقدامات ضد کرونایی همچنین، در برخی شهرهای دیگر آلمان، از جمله در «بوخوم» و «هانوفر» برگزار شد.از زمان اعمال قواعد سخت قرنطینه‌ای در آلمان برای مهار کرونا از دوم نوامبر(12 آبان) مرتبا اعتراضات گسترده و بعضا خشونت‌آمیزی در برخی شهرهای آلمان برگزار می‌شود.
یک میلیون مبتلا طی یک هفته
آمریکا نیز دست کمی از اروپا ندارد و مبتلایان و فوتی‌های کرونا در این کشور نیز به سرعت در حال افزایش است.دانشگاه «جانز‌هاپکینز» بامداد یکشنبه (به وقت تهران) اعلام کرد که تعداد آمریکایی‌های مبتلا به ویروس «کووید۱۹»، از ۱۲ میلیون نفر فراتر رفته است.به نوشته وبگاه این دانشگاه، طی یک هفته گذشته نیز حدود یک میلیون مورد مبتلای جدید به این بیماری و همچنین بیش از ۱۰ هزار قربانی بر اثر ابتلا به آن ثبت شده است.پیش از این، شبکه «سی‌ان‌ان» گزارش داده بود، رقم ۲۵۰ هزار قربانی کرونا آن هم طی فقط ۱۰ ماه در آمریکا‌، از تعداد فوتی‌های سالانه در این کشور بر اثر موارد مختلف (سوانح رانندگی، بیماری، خودکشی و غیره) بیشتر است.
تعهد سران گروه 20
رهبران گروه 20 نیز در بیانیه پایانی نشست خود در ریاض، به ظاهر متعهد شدند که بودجه توزیع عادلانه واکسن «کووید ۱۹ » در سراسر جهان را تامین و بار بدهی کشورهای فقیرتر را کاهش دهند.  در پیش‌نویس بیانیه پایانی گروه ۲۰ که رویترز آن را منتشر کرده آمده است: رهبران ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان روز یکشنبه متعهد خواهند شد که بودجه توزیع عادلانه واکسن، داروها و آزمایشات کووید۱۹ در سراسر جهان را تامین کنند تا کشورهای فقیر از آن محروم نمانند. آنها همچنین به کاهش بار بدهی این کشورها متعهد شدند.رهبران در این پیش‌نویس اعلام کردند، تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا واکسن کرونا به صورت عادلانه و با قیمت مناسب در دسترس تمام مردم دنیا قرار بگیرد.
 به گزارش ایسنا اتحادیه اروپا در این نشست از کشورهای عضو گروه۲۰ درخواست کرد تا پایان سال ۲۰۲۰ برای تامین بودجه ابزارهای مقابله با کرونا در کشورهای بسیار فقیر مبلغ ۴.۵ میلیارد دلار ارائه کنند.رهبران گروه 20 اذعان کردند که کشورهای آفریقایی و کشورهای در حال توسعه کوچک با چالش‌هایی رو‌به‌رو هستند و این امر نشان می‌دهد برخی از این کشورها ممکن است به دلیل شیوع کرونا به کاهش بار بدهی‌های خود نیاز داشته باشند.گروه ۲۰ همچنین اعلام کرد، به دنبال یافتن راهی برای وضع مالیات بر شرکت‌های بزرگ فناوری و در راس آنها گوگل، آمازون، فیس بوک، اپل و مایکروسافت است.شرکت‌های غول اینترنتی از  شرایط دورکاری به وجود آمده در اثر شیوع کرونا بسیار سود برده‌اند و کشورهای عضو اتحادیه اروپا مدت‌هاست که به دنبال وضع چنین مالیات‌هایی بر این نوع شرکت‌ها هستند.