kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۳۹۰۸
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۲
دبیرکل سازمان ملل:

بحران گرسنگی بی‌سابقه جان کودکان و مردم یمن را تهدید می‌کند

دبیرکل سازمان ملل هشدار داد که یمن با بدترین بحران گرسنگی جهان در طی چند دهه گذشته‌،‌ مواجه است.




«آنتونیو گوترش» درباره اوضاع یمن هشدار داد و گفت: «یمن با خطر بدترین بحران گرسنگی، که جهان طی چند دهه گذشته شاهد آن بوده، مواجه است.» دبیرکل سازمان ملل اضافه کرد: «تشدید بحران یمن به دلیل کاهش شدید کمک‌ها و شکست حمایت خارجی از اقتصاد این کشور بوده است.»
عربستان در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس‌جمهور مستعفی یمن به قدرت، اقدام به تجاوز نظامی علیه یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرد. این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرد و فقط با کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور و گسترش قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است. مقامات سعودی تاکنون چندین بار از تصمیم برای ایجاد آتش‌بس در یمن خبر داده‌اند؛ اما هیچ گاه از شدت حملات خود به یمن نکاسته و اقدامی برای کاهش یا رفع محاصره همه‌جانبه آن نکردند و در مواردی با بهره‌برداری از تاکتیک آتش‌بس بر حملات خود افزوده‌اند.
بزرگ‌ترین فاجعه انسانی
از سوی دیگر، وزارت بهداشت دولت نجات ملی یمن در گزارشی به مناسبت روز جهانی کودک اعلام کرد که ائتلاف متجاوز سعودی باعث به وجود آمدن بزرگ‌ترین فاجعه انسانی در یمن شده و در نتیجه بمباران مناطق مختلف این کشور ۲۶۴۳ کودک کشته و ۴۲۰۵ نفر نیز زخمی شده‌اند. در این گزارش آمده است که تعداد کودکان زیر پنج سال که از سوء تغذیه رنج می‌برند به حدود 2 میلیون نفر رسیده است که ۴۰۰ هزار نفر از آنها در وضعیت وخیم قرار دارند و ۱۲ هزار نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. طبق گزارش شبکه المسیره، در نتیجه محاصره تحمیلی بر یمن صدها هزار کودک جان خود را از دست داده‌ و میلیون‌ها نفر نیز در وضعیت ناگواری قرار دارند. وزارت بهداشت دولت نجات ملی یمن در صنعا، ائتلاف متجاوز سعودی را مسئول قانونی، انسانی و اخلاقی این فجایع در یمن دانست و از جهانیان خواست تا با این تجاوزات ائتلاف سعودی مقابله کرده و برای رفع ظلم و فجایع در یمن اقدام کنند. وزارت بهداشت صنعا همچنین از سازمان ملل و صندوق کودکان یونیسف خواست تا در تصمیم خود تجدیدنظر کرده و نام ائتلاف سعودی را در «فهرست سیاه قاتلان کودکان» درج کنند.
آزادی پایگاه ماس
خبر دیگر اینکه، احمد العلیی وزیر گردشگری دولت صنعا، دیروز آزادی پایگاه ماس را رسما تأیید کرد. العلیی در گفت‌وگو با «المیادین» در این خصوص گفت: «پایگاه ماس عملا تحت کنترل نیروهای یمن در آمده است». او در ادامه گفت: «پس از شش سال کشتار و جنایت، دیگر گزینه‌ای جز باز پس‌گیری سرزمین با زور سلاح نداریم». العلیی همچنین تأکید کرد که آزاد‌سازی مناطق اشغالی جزیی از وظایف ارتش و کمیته‌های مردمی شده است.
این اعلام رسمی در حالی است که پایگاه خبری «عدن۲۴ »،
شامگاه روز جمعه، خبر داد، نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن پس از محاصره کامل پایگاه ماس، آن را تحت کنترل کامل خود گرفته‌اند. پادگان ماس آخرین پایگاه راهبردی تحت سیطره نیروهای اخوانی حزب اصلاح در استان مأرب و نزدیک‌ترین به شهر مأرب بود که با تسلط نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بر این پادگان شهر مأرب زیر سلطه آتش باری این نیروها قرار می‌گیرد.
استان سرشار از نفت و گاز مأرب (در مرکز یمن) مهم‌ترین مرکز حضور حزب اخوانی «الاصلاح» بود که بخش اصلی پیاده‌نظامی دولت «عبدربه منصور‌هادی» رئیس‌دولت مستعفی یمن محسوب می‌شد.با تسلط نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی بر این شهر، دولت مستعفی صرفا مناطقی در استان تعز و بخشی از استان المَهَره و حضرموت را در کنترل خواهد داشت. باقی استان‌ها نیز در کنترل نسبی شبه‌نظامیان شورای انتقالی جنوب (همسو با امارات) قرار دارد.