kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۳۸۵۲
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۲
در ادامه اقدامات ضدایرانی و همصدا با آمریکا

تروئیکای اروپا در اقدامی خصمانه ایران را به نقض جدی برجام متهم کرد!

سه کشور اروپایی علی‌رغم بی‌عملی در توافق هسته‌ای، در بیانیه‌ای مدعی شده‌اند ایران برخلاف حسن نیت آنها مرتکب «نقض جدی» در اجرای تعهدات برجامی شده است!



سرویس سیاسی-

۳ کشور اروپایی طرف توافق هسته‌ای «برجام» در بیانیه‌ای مدعی شده‌اند که علی‌رغم تلاش‌های مبتنی بر «حسن نیت» آنها، ایران اقدامات متعددی در نقض این توافق انجام داده است.
تروئیکای اروپا این ادعا را در بیانیه‌ خود که خطاب به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر شده مطرح کرده‌اند.
انگلیس، آلمان و فرانسه مدعی شده‌اند که به‌عنوان طرف‌های مشارکت‌کننده در «برجام» برای حفظ این توافق  تلاش کرده و از خروج آمریکا از آن ابراز تأسف کرده‌اند.
در این بیانیه آمده است: «ما به‌عنوان مشارکت‌کنندگان برجام بار دیگر بر تداوم تعهد خود برای حفظ توافق هسته‌ای و اجرای کامل آن تأکید می‌کنیم. ما سه کشور اروپایی سخت برای حفظ این توافق تلاش کرده‌ایم».
در ادامه این بیانیه آمده است: «همواره صراحت داشته‌ایم که از خروج آمریکا از برجام و احیای تحریم‌ها متأسفیم. ما تحریم‌ها را به نحو پیش‌بینی شده در برجام رفع کرده و مضاف بر آن از طریق ایجاد سازوکار مالی اینستکس، تلاش‌هایی اضافی جهت مجاز کردن تجارت مشروع با ایران به کار بسته‌ایم».
سه کشور اروپایی در ادامه مدعی شده‌اند: «با وجود این، علی‌رغم این تلاش‌های مبتنی بر حسن نیت، ایران اکنون یک سال و نیم است که مرتکب اقدامات متعددی در نقض جدی تعهدات هسته‌ای خود شده است. ما کماکان به شدت از اقدامات ایران که در حال تهی کردن توافق از مزایای اصلی آن در زمینه منع‌ اشاعه است نگرانیم».
سه کشور اروپایی در ادامه این بیانیه خاطرنشان کرده‌اند: «اکنون اهمیت حیاتی دارد که ایران به سرعت اقداماتش را به عقب برگردانده و به پایبندی کامل برجام برگردد».
گستاخی بدهکارها
انگلیس، آلمان و فرانسه در کنار آمریکا جزو بدهکارهای برجام هستند. اما این دولت‌ها با گستاخی ژست طلبکار به خود گرفته و ایران را مورد مواخذه قرار می‌دهند. این در حالی است که ایران به تمامی تعهدات برجامی خود عمل کرده است.
تروئیکای اروپا از یکسو در اجرای تعهدات برجامی خود بی‌عملی کرده و از سوی دیگر در واکنش به عهدشکنی آمریکا در توافق هسته‌ای، صرفا به ابراز تأسف بسنده کردند!
فرافکنی سیاسی
سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به بیانیه سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه درخصوص همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، ضمن محکوم کردن این مواضع غیرمسئولانه اظهار داشت: از سه کشور اروپایی انتظار می‌رود که به‌جای فرافکنی سیاسی، در جهت پایبندی کامل به تعهدات‌شان طبق برجام و مصوبات کمیسیون مشترک اقدام کنند و به اجرای کامل برجام برگردند.
خطیب‌زاده افزود: فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران کاملاً در چارچوب قوانین بین‌الملل و کاملاً قانونی و مشروع بوده و در راستای حقوق ذاتی لاینفک کشورها دنبال می‌شود.
وی در ادامه عنوان کرد: با خروج ایالات متحده از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها و تداوم بدعهدی اروپا در زمینه انتفاع اقتصادی ایران از رفع تحریم‌های تعهد شده در برجام، جمهوری اسلامی ایران طبق بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام گام‌های هسته‌ای را برداشته است که کاملاً منطبق با برجام است و همواره تأکید داشته است که در صورت اجرای کامل برجام از سوی طرف‌های مقابل، بازگشت‌پذیر خواهند بود.
کاظم غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ نیز در نشست شورای حکام از اینکه سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا به تعهدات خود در رابطه با رفع تحریم‌ها و همکاری هسته‌ای صلح‌آمیز با ایران در این مدت پایبند نبودند، ابراز تأسف عمیق کرد و افزود: پس از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام، این کشورها نیز در عمل تعهدات‌شان را ذیل برجام اجرا نکردند. از این‌رو، فراخواندن ایران برای اجرای کامل تعهدات خود با علم به این واقعیت که منافع مشروع ایران از توافق محقق نشده است و اقدامی نیز برای اصلاح وضعیت انجام نشده است، نه منطقی است و نه عملی.
همصدایی اروپا با آمریکا
الیوت آبرامز، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در مصاحبه‌ای که بامداد جمعه (به وقت تهران) منتشر شده گفته کشورهای اروپایی خواستار تمدید «بندهای زوال‌پذیر برجام» هستند.
منظور از «بندهای زوال‌پذیر» در برجام که با نام «بندهای غروب آفتاب» هم شناخته می‌شود بندهایی در توافق هسته‌ای است که محدودیت‌های تعریف‌شده ذیل آنها برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران بعد از دوره‌های زمانی مشخص منقضی می‌شوند.
منتقدان برجام در آمریکا منقضی شدن برخی از محدودیت‌های ایران در این توافق با گذشت زمان را جزو معایب این توافق دانسته و مدعی هستند که این محدودیت‌ها باید تمدید و دائمی‌ شوند. آنها از این بندهای مندرج در برجام که محدودیت‌های آنها با گذشت زمان از بین می‌روند به‌عنوان بندهای «غروب آفتاب» یاد می‌کنند.
آبرامز در مصاحبه با «الشرق‌الاوسط» درباره برنامه‌های احتمالی دولت آتی آمریکا برای بازگشت به برجام گفت: «برخی از تحریم‌های ما علیه ایران به برنامه هسته‌ای مربوط می‌شوند اما پاره‌ای دیگر تحریم‌های حقوق‌بشری یا ضد‌تروریستی هستند.»
وی اضافه کرد: «دشوار می‌توان تصور کرد که یک رئیس‌جمهور بخواهد همه این تحریم‌ها را - در حالی که می‌دانیم موارد نقض حقوق بشر و حمایت از ‌تروریسم ادامه دارند- لغو کند.»
نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در ادامه به همگرایی‌های آمریکا و اروپا درخصوص سیاست‌های دو طرف در قبال ایران هم‌ اشاره کرد و افزود: کشورهای اروپایی هم خواستار تمدید بندهایی از برجام هستند که با گذشت زمان منقضی می‌شوند.
آبرامز تصریح کرد: متحدان اروپایی ما ممکن است تمایل داشته باشند ما به برجام برگردیم، ولی آنها خودشان هم می‌خواهند از این توافق فراتر بروند.
وی اضافه کرد: روشن است که آنها هم خواستار رسیدگی به برنامه موشکی ایران، یا صادرات ‌تروریسم توسط ایران هستند و آنها هم می‌خواهند بندهای زوال‌پذیر برجام برای سال‌های بیشتری تمدید شوند.
برخی دولتمردان و فعالین مدعی اصلاحات در سال‌های اخیر ادعا کردند که برجام میان آمریکا و اروپا شکاف ایجاد کرده است. اما این ادعا هیچ نسبتی با واقعیت ندارد.
همصدایی اسرائیل با اروپا و آمریکا
وزارت خارجه رژیم صهیونیستی تیمی ‌برای اثرگذاری روی سیاست خارجی دولت آتی آمریکا در قبال ایران تشکیل داده است.
دو مقام رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه در مصاحبه با پایگاه خبری «آکسیوس» گفتند اسرائیل در حال تدوین راهبردی برای تعامل با دولت «جو بایدن» درخصوص ایران است.
طبق این گزارش، «گابی ‌اشکنازی»، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در جلسه‌ای محرمانه در کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) خواستار اثرگذاری بر هرگونه برنامه احتمالی بایدن برای بازگشت به برجام شده است.
مقام‌های اسرائیلی به آکسیوس گفته‌اند وزارت خارجه اسرائیل تیمی‌ ویژه به رهبری ‌اشکنازی برای اثرگذاری بر مذاکرات احتمالی تیم بایدن با ایران تشکیل داده‌اند.
اشکنازی در جلسه استماع کمیته روابط خارجی کنست گفته هدف این تیم اطمینان یافتن از گنجانده شدن مفاد مهم برای اسرائیل در هر توافق هسته‌ای احتمالی با ایران است.
به نوشته آکسیوس، از نگاه ‌اشکنازی این راهبرد به معنی گره زدن مسئله برنامه هسته‌ای ایران به برنامه موشکی و رفتارهای منطقه‌ای ایران است.
اشکنازی تأکید کرد: تیم بایدن آگاه است که توافق هسته‌ای حاصل ‌شده در سال ۲۰۱۵ ضعف‌هایی داشته و تلاش خواهد کرد آنها را برطرف کند.
این دقیقاً همان خواسته دولت ‌ترامپ است که ‌تروئیکای اروپا نیز آن را تکرار کرده و بایدن نیز در ماه‌های گذشته بر آن تأکید کرده بود.
از ابتدای برجام تاکنون، آمریکا،‌تروئیکای اروپا و رژیم صهیونیستی درباره این توافق با یکدیگر همصدا بوده و از آن حمایت کرده‌اند.
12شرط پمپئو  برای ایران محقق نشد
کریس مورفی، نماینده مجلس سنای آمریکا در توئیتی نوشته هیچ‌یک از ۱۲ شرط «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا برای ایران محقق نشده‌اند.
این نماینده دموکرات مجلس سنای آمریکا همچنین گفته سیاست ‌ترامپ در قبال ایران شکست تمام‌عیار بوده است.
مورفی در توئیتر نوشت: پمپئو به‌عنوان بخشی از کارزار فشار حداکثری ۱۲ مطالبه از ایران مطرح کرد. حتی یک مورد از آن برآورده نشده است.
‌ترامپ  وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» - به زعم او-  مجاب خواهد کرد.
در حالی که بیش از ۲ سال از این وعده می‌گذرد دولت آمریکا در تحقق این هدف ناکام مانده و به همین دلیل ‌ترامپ از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفت.
منتقدان ‌ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌اند.