kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۳۸۴۶
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۱
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

تلاش اصلاح‌­طلبان برای ایجاد دوقطبی دولت و مجلس

یکی از روزنامه‌های طیف موسوم به اصلاح‌طلب به نام شرق به مرکزی برای تفرقه آفرینی، دوقطبی‌‌سازی، تریبون مجرمان اقتصادی و سیاسی و... تبدیل شده است. این روزنامه در عکس یک خود تصویری از رئیس‌جمهور را قرار‌داده و در کنار آن تیترهایی این چنین به چشم می‌خورد: «روحانی به انتقادهای قالیباف پاسخ داد / اصلا شما قهرمان تحریم» و «پشت پرده مجادلات دولت و مجلس چیست؟»


سرویس سیاسی-

در این گزارش می‌خوانیم: «مجادله این‌ روزهای حسن روحانی و محمدباقر قالیباف چنان پیش می‌رود که گویی مناظره‌های انتخاباتی[!!] سال 92 و 96 در حال تکرار است؛ مناظره‌هایی که این دو را رو‌‌درروی هم قرار‌داد تا یکی خود را حقوق‌دان بداند و نه سرهنگ، دیگری دولت رقیب را به چهاردرصدی‌بودن متهم کند و آن یکی در پاسخ از «گازانبری عمل‌کردن» و «لوله‌کردن دانشجویان» ازسوی رقیب بگوید.»
روزنامه شرق؛ مرکز تفرقه‌­آفرینی و دوقطبی­‌سازی
این گزارش افزوده: «روزگار چرخیده و حالا این دو در مقام رؤسای قوای مجریه و مقننه، باز روبه‌روی هم قرار گرفته‌اند و بر سر انتخابات آمریکا، تحریم‌ها و مسائل اقتصادی با هم از راه دور مناظره می‌کنند. آتش ماجرا را قالیباف در روز یکشنبه در مجلس بر‌افروخت[!!]؛ آنجا که گفت: «عمیقا باور داریم که زندگی و معیشت مردم را نه می‌توان و نه باید به پیروزی یا شکست کسی در کاخ سفید گره زد. این تصمیمات ماست که مستقل از این رفتن‌ها و آمدن‌ها، پایه‌های اصلی اقتصاد ما را می‌سازد و قدرت ما را در این عرصه مشخص می‌کند. باور کنیم کسی که واگن خود را به لوکوموتیو دیگران ببندد، باید منتظر بنشیند تا با آنچه در اختیارش نیست، شادی کند یا عزا بگیرد». او طعنه زد که مشکلات اقتصادی کشور به پاستور، بهارستان، باب‌همایون و میرداماد ارتباط دارد، نه به جورجیا، میشیگان و آریزونا؛ پس دولتمردان به مردم آدرس غلط ندهند.»
چنانکه در سطرهای فوق پیداست هدف این روزنامه ایجاد یک دوقطبی در فضایی شبهه انتخاباتی در ماه‌های مانده تا زمان رسمی انتخابات است که یک سر آن قالیباف قرار دارد و در سوی دیگر روحانی. حالا در این وضعیت فرسایشی میان این دو آنکه متضرر می‌شود قالیباف است. چرا که روحانی با طی دو دوره خود دیگر نمی‌تواند در دوره بعد نامزد ریاست جمهوری شود. پس بنابراین این روزنامه اصلاح‌طلب با دامن زدن به یک انتقاد ساده نقش هیزم بیار معرکه را عهده‌دار شده تا این آتش افروخته‌تر شود. وگرنه رئیس‌مجلس در جایگاه نظارتی که مطابق قانون دارد آیا نمی‌تواند در همین حد بگوید که گره مشکلات در داخل کشور است؟!
روزنامه‌های زنجیره‌ای که در همین اواخر پروژه استعفای روحانی را با اهدافی خاص کلید زده بودند و برای توجیه این پروژه دولت تدبیر و امید را به عدم کارکردن و بی‌برنامه بودن و مسایلی دیگر متهم کردند حالا چطور است که از یک جمله قالیباف که گفته بود گره مشکلات در داخل کشور است، با عنوان «حملات رئیس‌مجلس به دولت» یاد می‌کنند؟! این جماعت با بزرگنمایی و اغراق در مورد سخنان طرفین به آغاز یک روند پینگ پنگی میان رؤسای دو قوه امیدوارند تا در پایان این فرسایش شاید قرعه فال به نام نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات
ریاست جمهوری افتد.
ارگان متهمان اقتصادی!
در گزارش دیگری که در روزنامه شرق منتشر شده آمده است: «احمد امیرآبادی‌فراهانی، نماینده قم و عضو هیئت‌رئیسه مجلس، به‌تازگی او را متهم کرده که نامش در فهرست ارز‌بگیران دولتی آمده، آن‌هم نه یک‌بار و دو بار، بلکه 9 بار! امیرآبادی‌فراهانی، نماینده اصولگرای مجلس‌ که پیش‌تر اظهار‌نظراتش در داستان کرونا حسابی جنجال به پا کرده بود، این‌بار نام فرهاد مجیدی را به میان کشیده تا دلیل ردشدن طرح مجلس به یارانه کالا را به زعم خودش روشن کند...»
این روزنامه که پیش از این نیز بارها در نقش وکیل مدافع و یا تریبون متهمان اقتصادی ظاهر شده است. در این مورد هم در گزارش فوق برای اینکه نماینده مجلس را ترور شخصیت نماید و در مقابل از فرهاد مجیدی دفاع تمام قدی نماید همه موارد بی‌ربط به این موضوع را (از کرونا تا صندلی نماینده در صحن) وسط کشیده تا مخاطبش را به این نتیجه برساند که حرف نماینده غلط است و حرف آن فوتبالیست درست!
در ادامه این گزارش آمده: «تکذیب فرهاد مجیدی‌ واکنش سریع نماینده قم در مجلس را به همراه داشت و این‌بار او با توئیتی دیگر که البته هشتگ شفافیت را به همراه داشت، از شکایت فرهاد مجیدی استقبال کرد و گفت اسناد را به دادگاه ارائه خواهد کرد. او همچنین از فرهاد مجیدی پرسید که بهتر است بگوید دلیل مراجعه‌اش به دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت به تاریخ‌های 28 و 31 تیرماه 99 چه بوده است؟ فرهاد مجیدی هم با بیان‌کردن این جملات که «دروغ می‌گویند تا وایرال بشوند. آدرس غلط می‌دهند تا برای‌اندکی شهرت، مردم را مقابل دزدی‌ها و اختلاس‌ها فریب بدهند»، از دروغ‌پردازی‌های[!!] رخ‌داده گلایه کرد. این موضوع روز گذشته اما ابعاد تازه‌تری به خود گرفت و جزئیات بیشتری از آن منتشر شد؛ اگرچه فرهاد مجیدی دیگر واکنشی نسبت به اتهامات مطرح‌شده نداشت ولی نماینده اصولگرای مجلس در فیلمی که روز گذشته از او در فضای مجازی منتشر شد، گفت درباره همه‌چیز سند
و مدرک دارد.»
چنانکه خواندید این روزنامه زنجیره‌ای به صراحت گفته‌های نماینده مجلس را «دروغ پردازی‌ها» عنوان کرده است. با افشای ابعاد دیگری از این ماجرا قطعا به شناخت بیشتر از زنجیره‌ای‌ها و ارتباط‌های آنان با مفسدان اقتصادی کمک خواهد کرد: تا سیه‌روی شود هر که در او غش باشد.
آدرسی که رئیس­‌جمهور می‌­دهد تمام واقعیت نیست
روزنامه ابتکار در مطلبی نوشت: «ناگفته پیداست که مدیریت در بخش‌های میانی به‌واسطه سیستم ناکارآمد رابطه سالاری چندان قوی عمل نکرده است اما این وسعت ناکارآمدی در کل سیستم به‌گونه‌ای است که حتی اگر یک مدیر کارآمد هم در آن تعریف شود عملاً کارایی لازم را نخواهد داشت. افکار عمومی اما با شناخت نسبت به این نابسامانی‌ها در انتخابات‌های اخیر شرکت کرده تا بتواند منتخبانی با عزم تغییر در این فضا را راهی مسئولیت کنند. بنابراین مجموعه دولت و مجلس[!!] به‌عنوان منتخبان مردم در این زمینه ناموفق بوده‌اند.»
روزنامه مدعی اصلاح‌طلبی گرچه سعی کرده در مشکلات کشور، دولت 7 سال و‌اندی ماهه را با مجلس 6 ماه یک‌کاسه کند! ولی بازهم نتوانسته چشم بر واقعیات کشور ببندد. این منطق طیف موسوم به اصلاح‌طلب است؛ آنها اگر جایی ببینند که دیگر نمی‌شود از واقعیت طفره رفت با سهیم کردن دیگران در وضعیتی که مدیریت آنها به وجود آورده می‌خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند.
ابتکار نوشت: «قطعاً خطاهای مدیریتی و ناکارآمدی‌ها در سطح کلان اجرایی و قانون‌گذاری در وضعیت کنونی تأثیر زیادی دارد و عملکرد دولت در بسیاری از موارد زیر سؤال است. آدرسی هم که رئیس‌جمهور می‌دهد تمام واقعیت نیست.»
روزنامه مدعی اصلاح‌طلبی همچنین به نقل از رئیس‌اتاق بازرگانی ایران و چین نوشت: «متأسفانه بار تورمی همسان‌‌سازی حقوق بازنشستگان از جیب مردم پرداخت می‌شود. یا موضوع صندوق‌های قرض‌الحسنه که آقای رئیس‌جمهور به‌عنوان سند افتخار آن را بیان می‌کند با چاپ پول، بدهی طلبکاران صندوق‌های قرض‌الحسنه پرداخت شده است. این تفاوتی با حرف‌های آقای رئیس‌مجلس نمی‌کند.»
دلسردکردن مردم از صندوق رای توسط بانیان وضع موجود
پروانه سلحشوری، نماینده عضو فراکسیون امید مجلس دهم در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «براي مردم انتخابات رياست‌جمهوري اهميت سابق را ندارد اما من اعتقاد دارم که به انتخابات فکر مي‌کنند. مردم احساس مي‌کنند که حضور داشتن آنها در انتخابات تاثيري در آينده کشور ندارد و مشکلات آنها با راي دادن حل نمي‌شود. مردم اگر بدانند که با راي دادن در انتخابات مي‌توانند در آينده کشور تاثيرگذار باشند حتما شرکت خواهند کرد. اما من به‌نظرم مي‌رسد که اتفاقات سالهاي گذشته و شکافي که در جامعه ايجاد شد ترميمش کمي سخت است. اگر مجموعه نظام بخواهد مشارکت بي‌‌‌نظير سال88 دوباره در خرداد 1400 تکرار شود بايد يک اتفاقات مهمي در کشور رخ دهد. اگر تغيير مثبتي در زندگي مردم ايجاد شود من مشارکت را دور از دسترس نمي‌بينم».
پروانه سلحشوری به مدت 4 سال نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بوده است، اما وی در این مدت بجای رسیدگی به مطالبات و مشکلات مردم، با سیاه‌نمایی، تحریک مردم به اغتشاش و آشوب و ارائه اخبار مجعول، بارها با رسانه‌های معاند و فعالین ضدانقلاب خارج نشین همصدا شده بود.
نکته قابل توجه اینجاست که همسر خانم سلحشوری، از مدیران ارشد اقتصادی در دولت روحان
بوده است.
برهمین اساس وی یکی از بانیان اصلی وضع موجود است، اما بجای عذرخواهی و تلاش برای جبران خسارت‌ها، ژست شاکی و منتقد به خود گرفته و مردم را از حضور در پای صندوق رای دلسرد می‌کند!
افشای غرض اصلی از فضا‌سازی به نفع بایدن
روزنامه دولتی ایران در شماره روز پنج شنبه در دو مطلب خود، غرض اصلی مدعیان اصلاحات از فضا‌سازی به نفع بایدن را افشا کرد. ارگان دولت گفت‌وگویی را با احمد خرم، وزیر راه دولت اصلاحات و رئیس‌سازمان نظام مهندسی منتشر کرد که وی گفته است: «اگر در روابط بین‌الملل منافع مردم ملاک باشد طرح و برنامه ما تغییر پیدا می‌کند، متاسفانه در مواردی در تصمیم گیری‌های ما در روابط بین‌الملل هم برخوردهای سیاسی می‌شود. با توجه به تغییر فضای بین‌المللی و انتخاب رئیس‌جمهوری ملایم تری در آمریکا که موافق برخورد خشن و رادیکال نیست، یک فرصت پیش آمده است، باید از آن خوب بهره ببریم. من نمی‌دانم طرح و برنامه سیاستمداران چیست اما ما هم برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ باید برنامه داشته باشیم. بهترین مهره را برای رئیس‌جمهوری شدن رو کنیم تا دولت بعدی هم بتواند از تغییر فضای بین‌المللی به نفع کشور استفاده کند.»
این ادعای مضحک که بایدن «موافق برخورد خشن و رادیکال نیست» در حالی است که دولت اوباما که بایدن معاونش بود، طراح و بانی فتنه داعش بود. دولت دموکرات‌ اوباما اقدام به پایه‌گذاری تحریم‌های کاتسا و آیسا کرد که پایه فشار حداکثری ترامپ است. بایدن چندی پیش در مقاله‌ای در سی ان ان با عنوان  «راه هوشمندانه‌تری برای سخت گرفتن بر ایران وجود دارد» نوشت: «من هیچ‌تردیدی درباره چالش‌ها و مشکلاتی که رژیم ایران بر منافع امنیتی آمریکا، دوستان و شرکای ما و بر مردم خودش تحمیل می‌کند، ندارم. اما همان‌گونه که راه ‌ترامپ وجود دارد، همزمان راه هوشمندانه و حساب شده دیگری نیز برای سخت‌گیری علیه ایران هست.»
مدعیان اصلاحات در سال 92 نیز ادعا می‌کردند دولت دموکرات‌ها اهل تعامل است و اگر با آنها توافق کنیم، گشایش اقتصادی ایجاد می‌شود اما هفت سال فرصت‌های شکوفایی اقتصادی پای وعده‌های توخالی آمریکا و اروپا سوزانده شد. این در حالی بود که اوباما و کری پس از برجام بارها اعتراف کردند اگر توافق به دست نیامده بود، تحریم‌ها در حال فروپاشی بود.
نکته دیگر اینکه، مصاحبه شونده در واقع، یکی از اغراض مدعیان اصلاحات در فضا‌سازی به نفع بایدن را افشا کرده و آن فریب مردم و تداوم قدرت در 1400 به بعد است.
روزنامه دولتی ایران در مطلب دیگری نوشت: «اینکه در روزهای اخیر بازار انتقادات از اوضاع کشور و خصوصا حواله دادن کل مشکلات به عملکرد دولت با شدت بیشتری داغ شده، واقعیتی است انکارناپذیر. همین طور به نظر می‌رسد که دلیل اصلی شکل گیری این فضا، نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و نگرانی منتقدان دولت از تاثیر آن بر انتخابات ۱۴۰۰ باشد...»
گفتنی است، نویسنده بی‌آنکه بخواهد، غرض مدعیان اصلاحات در فضا‌سازی به نفع بایدن را که همان تقلا برای تداوم قدرت در 1400 به بعد است، افشا کرده. مطلب دیگر اینکه، تکاپوی نویسنده برای کاستن از نقش دولت در بروز مشکلات در حالی است که دولت هفت سال، فرصت تدبیر اقتصادی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های داخلی را پای امیدواری و اعتماد به آمریکا و اروپا از بین برده است، با حذف سهمیه بندی بنزین و کارت سوخت، خسارت 144 هزار میلیارد تومانی به کشور وارد کرده است، با بی‌اعتنایی به عرصه مسکن، از رونق 250 شاخه شغلی و صنعتی و کاهش تورم جلوگیری و فشار بالایی را به مستأجران وارد کرده، 18 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی را به کام سوداگران ریخته است، نقدینگی را به بخش‌های مولد هدایت نکرده است و...