kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۳۸۳۱
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۸
همراه با پخش زنده تلویزیونی و بدون حضور جمعیت

ویژه‌برنامه میلاد حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد

مراسم بزرگداشت میلاد حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در بارگاه ملکوتی آن محدث والامقام برگزار شد.



شامگاه پنجشنبه همزمان با شب میلاد باسعادت حضرت عبدالعظیم(ع)، آستان مطهر آن حضرت در شهرری چراغانی و گل‌آرایی شد و ویژه‌برنامه‌ای(بدون حضور جمعیت) برگزار شد.
به گزارش آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع)، در این ویژه‌برنامه حجت‌الاسلام دکتر رفیعی گفت: اجداد حضرت عبدالعظیم(ع) دارای چند ویژگی شاخص بودند که این شاخصه‌ها در آن حضرت نیز وجود داشت. «ظلم‌ستیزی و مبارزه با حکّام جور مانند بنی‌عباس»، «عزّت نفس و کرامت نفس» و «رسیدگی به امور نیازمندان و مستمندان»، سه ویژگی ممتاز اجداد آن حضرت است که ایشان از این ویژگی‌ها بهره‌مند بودند.
استاد حوزه علمیه اظهار داشت: آن حضرت از امامزادگان فقیه و عالمی هستند که بیش از آنکه نسبتشان به ائمه هدی علیهم‌السلام سبب رفعت مقام‌شان گردد؛ علم، زهد و تقوای ایشان سبب جایگاه رفیع‌شان نزد ائمه بوده و با بررسی تاریخی می‌توان دریافت که به‌صورت قطعی محضر امام جواد و امام هادی علیهماالسلام را درک نموده و خدمت ایشان حضور پیدا کرده و از ایشان نقل روایات نموده‌اند.
وی ادامه داد: امام رضا(ع) در نامه‌ای خطاب به حضرت عبدالعظیم(ع) می‌فرمایند: سلام مرا به شیعیان برسان و به آنان بگو مانع از نفوذ شیطان در خود شوند؛ این فراز از حدیث امام رضا(ع) در واقع به این مطلب اشاره دارد که برای هر فردی امکان نفوذ شیطان در او به فراخور حالش وجود دارد و شیطان مطابق حالات اشخاص، آنها را وسوسه می‌کند.
 رفیعی اظهار داشت: بزرگ‌ترین تجلیل از حضرت عبدالعظیم(ع)، آشنایی با روایاتی است که از ایشان نقل گردیده است؛ آن حضرت علاقه و همّت وافری به دریافت و حفظ روایات داشتند و در مقابل ائمه علیهم‌السلام در تمامی امور ولایت‌پذیری محض داشته‌اند.
گفتنی است،حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با چهار واسطه از نوادگان امام حسن مجتبی(ع) و در زمره بزرگ‌ترین محدثان و از یاران مورد تأیید و اعتماد امامان هم‌عصر خود بوده است.
بنا بر روایتی که از ملاباقر مازندرانی ذکر شده است هجرت حضرت عبدالعظیم(ع) به شهرری به دستور امام هادی(ع) بوده است.
روایت است که برخی شیعیان اهل ری نزد امام هادی(ع) رفته و گفتند ما از زیارت کربلا آمده‌ایم و حضرت در جواب فرمود که «زیارت عبدالعظیم در ری مثل زیارت امام حسین(ع) است در کربلا».