kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۲۱۱۴
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۱
امیرعبداللهیان در نشست خبری:

جهانیان در آینده نه چندان دور شاهد خروج آمریکایی‌ها از منطقه خواهند بود

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل گفت: پاسخ به ‌ترور سردار سلیمانی قطعاً و بدون‌تردید، خروج آمریکایی‌ها از منطقه خواهد بود که در آینده نه چندان دور این اتفاق خواهد افتاد و جهانیان شاهد این مسئله خواهند بود.

حسین امیرعبداللهیان در اولین نشست خبری ستاد برگزاری سالگرد سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی که در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، گفت: در هفته‌های نزدیک به ‌ترور سردار سلیمانی در فرودگاه بین‌المللی بغداد هستیم که این ‌ترور با دستور مستقیم رئیس‌جمهور آمریکا به‌عنوان ‌تروریست شماره یک در جهان انجام شد و در این حادثه سردار سلیمانی و همراهان‌شان به شهادت رسیدند.
به گزارش مهر، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل بیان داشت: از ماه‌ها قبل دوستداران سردار سلیمانی از داخل ایران، منطقه و حتی در آمریکای لاتین و داخل آمریکا و اروپا مرتب ایده‌های مردمی خود برای گرامیداشت یاد و خاطره سردار سلیمانی و اولین سالگرد او را دنبال کردند و در نتیجه مسئولان در جمهوری اسلامی ایران بر آن شدند برای آنکه یک گرامیداشت درخور شخصیت والای سردار سلیمانی برگزار شود، ستادی به این منظور شکل گیرد که این کنفرانس خبری اولین برنامه در این راستا است و در مراحل مختلف اطلاع‌رسانی خواهد شد.
وی با بیان اینکه توجه به ابعاد متنوع شخصیتی سردار سلیمانی مهم است، افزود: سردار سلیمانی یک فرد نبود، سردار سلیمانی یک سردار و یک ژنرال نظامی به تنهایی نبود. شخصیت سردار سلیمانی یک مکتبی را ایجاد کرد که در راستای مکتب اسلام ناب پیامبر عظیم‌الشأن اسلام و در راستای اندیشه‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و در راستای دیدگاه‌های ناب و ارزشمند مقام معظم رهبری بود و از آن به‌عنوان مکتب سلیمانی یاد می‌شود.
امیرعبداللهیان گفت: در هفته‌های اول شهادت سردار سلیمانی، فقط در ایالات متحده آمریکا در ۵۱ نقطه مراسم‌های خودجوش مردمی برگزار شد و امسال ستاد با درخواست‌های بیشتری از سراسر جهان برای گرامیداشت برنامه در این خصوص مواجه است.
دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل اظهار داشت: از برنامه‌های اولیه‌ای که ستاد در نظر دارد که برای اولین سالگرد انجام شود، این است که فیلم مستندی از ۱۴ روز آخر زندگی افتخارآفرین سردار سلیمانی در ایام سالگرد او به نمایش خواهد آمد و از برخی از آثار سردار سلیمانی به‌صورت مکتوب رونمایی خواهد شد.
وی بیان داشت: فراموش نمی‌کنم که یک‌بار در یک جلسه او [سردار سلیمانی]‌ اشاره کرد که ده‌ها دفتر صدبرگ مملو از همه مطالب و جلسات من و خاطراتی که در دوران کاری خودم تا به امروز دارم، است.
امیرعبداللهیان گفت: بخش‌های قابل انتشار این خاطرات ان‌شاءالله در اولین سالگرد شهادت وی منتشر خواهد شد؛ همچنین طراحی برای اهدای جایزه بین‌المللی سردار سلیمانی انجام شده است.
دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل بیان داشت: برگزاری کنگره علمی ‌در بررسی ابعاد شخصیتی سردار سلیمانی و مکتب سلیمانی از دیگر برنامه‌هایی است که همزمان با اولین سالگرد، مورد توجه ستاد برگزاری مراسم سالگرد و همچنین بنیاد سلیمانی قرار دارد.
وی تصریح کرد: در بعد بین‌المللی، در بُعد حقوقی و در بعد سیاسی، اولاً بحث انتقام سردار سلیمانی هنوز موضوع اصلی و اساسی جمهوری اسلامی ایران است.
امیرعبداللهیان با بیان اینکه این یکی از موضوعاتی است که از سراسر دنیا در این ماه‌های گذشته از جمهوری اسلامی ایران مطالبه می‌کنند، افزود: بنده در یکی از برنامه‌ها عرض کردم که در حادثه اقدام ‌تروریستی ‌ترامپ، رئیس‌جمهور جنایتکار آمریکا، پمپئو، وزیر دفاع و مقاماتی که جزو عاملین حمله ‌تروریستی به سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهانشان بودند، دو اتفاق افتاد.
دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل گفت: اتفاق اول این بود که خودروی سردار سلیمانی و همراهانش مورد اصابت قرار گرفت و اتفاق دوم نیز این بود که سردار سلیمانی و همراهانش در این حادثه ‌تروریستی در فرودگاه بین‌المللی بغداد به‌عنوان میهمان رسمی ‌دولت وقت عراق به شهادت رسیدند.
وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران پاسخ و انتقام خودروی منهدم شده سردار سلیمانی را با پرتاب ۱۳ موشک بالستیک نقطه‌زن به پایگاه استراتژیک آمریکایی در منطقه «عین‌الاسد» عراق داد اما پاسخ به ‌ترور سردار سلیمانی قطعاً و بدون ‌تردید، خروج آمریکایی‌ها از منطقه خواهد بود که در آینده نه چندان دور این اتفاق خواهد افتاد و جهانیان شاهد این مسئله خواهند بود.
امیرعبداللهیان اظهار داشت: اینکه چه میزان از این برنامه‌های مراسم سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی را می‌توان حضوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام داد و چند درصد از برنامه‌ها به‌صورت فضای مجازی برگزار خواهد شد، اجازه دهید که متناسب با شرایط ستاد مبارزه با کرونا در هفته‌های آینده اطلاع‌رسانی دقیق کنیم.
دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل درباره آخرین وضعیت پرونده محاکمه  ‌تروریست‌هایی که در شهادت حاج قاسم سلیمانی نقش داشتند، گفت: درباره دادگاه ویژه سردار سلیمانی، ریاست قوه قضائیه از روزهای آغازین ‌ترور، دادگاه خاصی را مأمور این قضیه کرد که این دادگاه می‌توانست به دو شکل عمل کند.
وی اظهار داشت: فرض اول این بود که به سرعت یک رای را صادر کنند و فرض دوم این بود که پرونده کاملاًً تکمیل شود به طوری که در سطح بین‌المللی و محاکم جهانی قابل دفاع و ارائه باشد. برای همین بازپرس این دادگاه در سفرهای متعدد به عراق و محل وقوع این حادثه  ‌تروریستی تمام مستندات اصلی را جمع‌آوری کرده و دستگاه‌های ذی‌ربط قضایی، امنیتی و سیاسی عراق کمک شایان و قابل توجهی را در این موضوع داشتند. امیرعبداللهیان تأکید کرد: بسیار امیدوار هستیم که در آستانه نخستین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و همراهانش شاهد صدور یک رای قضایی قوی تأثیرگذار و قابل پیگیری باشیم و این موضوعی است که به‌صورت هفتگی مدنظر رئیس قوه قضائیه قرار دارد و تاکنون جلسات مختلف و پیگیری‌های گوناگون انجام شده است، حتی در بحث اینکه آیا جاسوسانی می‌توانستند در این حادثه نقش داشته باشند هم بررسی می‌شود.