kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۲۰۰۳
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۲
معاون بازرسی اتاق اصناف اعلام کرد

کشف 63 تن گوشت احتکار شده و تاریخ مصرف گذشته در سردخانه‌های تهران

معاون بازرسی اتاق اصناف ایران از کشف احتکار ۲۰۰ میلیارد تومان کالای اساسی خبر داد و گفت: ۶۳ تن گوشت تاریخ مصرف گذشته در یکی از سردخانه‌های تهران کشف کردیم.



بهنام نیک‌منش در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در مورد بازرسی از مراکز نگهداری کالاها، اظهار داشت: در حین بازرسی از مراکز نگهداری کالاها، در شهریور و مهر ماه بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان کشف تخلف احتکار در مورد کالاهای اساسی داشتیم که پرونده آنها را به مراجع قضایی ارسال کردیم.
معاون نظارت و بازرسی اتاق اصناف ایران افزود: همچنین ۶۳ تن گوشت با تاریخ منقضی کشف کردیم که فردی در یک سردخانه‌ای در تهران به‌صورت غیرقانونی نگه داشته بود. متهم دستگیر شده و مراحل قانونی رسیدگی در حال انجام است.
گفتنی است، برخی کارخانه‌های تولید کالاهای اساسی با احتکار محصولات تولیدی خود، به عامل اصلی گرانی تبدیل شده‌اند. آنها در حالی که مواد اولیه را با ارز 4200 تومانی وارد کرده‌اند اما می‌خواهند، کالای خود را بر مبنای ارز آزاد بفروشند. این مسئله به دلیل اعتقاد تئوریسین‌های اقتصادی حامی ‌دولت به رهاسازی بازارها حتی در بحث کالاهای اساسی است. این در حالی است که محمدرضا کلامی؛ دبیر ستاد تنظیم بازار از اختصاص 9 میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی خبر داد و افزود: هشت میلیارد دلار از این رقم از سوی بانک مرکزی تأمین می‌شود و یک میلیارد دلار نیز از محل تأمین ریال و مابه‌التفاوت نرخ ارز اختصاص خواهد یافت.
وی با‌ اشاره به اینکه پنج قلم اصلی کالا در حال حاضر ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند ادامه داد: ارز مورد نیاز برای روغن خام و چهار قلم نهاده دامی ‌برابر با شش و چهار دهم میلیارد دلار است و میزان ارز تخصیصی برای دارو نیز برابر با دو و نیم میلیارد دلار است.
دبیر ستاد تنظیم بازار با‌ اشاره به اینکه نظارت بر اقلام مشمول دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی در اولویت برنامه‌هاست، گفت: در حال حاضر اقلامی ‌نظیر روغن در شبکه‌های توزیع با قیمت مصوب وجود دارد. مقادیر موجودی روغن در سقف اعداد مصوب موجود است و موجودی مناسبی را در این حوزه دارا هستیم و هیچ مشکلی از این بابت نیست.
کلامی ‌درخصوص چهار نهاده کشاورزی وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز گفت: با مسئولیتی که وزارت جهاد کشاورزی برای توزیع نهاده‌ها داراست با شفاف‌سازی همکاران این وزارتخانه این موضوع قابل اطلاع‌رسانی است.