kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۱۶۸۰
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۷

پیش‌بینی کارشناسان از روند شاخص بورس در روزهای آینده

در شرایطی که شاخص کل بورس از اواخر مرداد ماه با ریزش قابل توجهی رو‌به‌رو شده، برخی کارشناسان اعتقاد دارند احتمال کاهش شاخص تا یک میلیون و 200 هزار واحد نیز وجود دارد.

بورس اوراق بهادار تهران که این روزها روی دنده کاهش شاخص قرار گرفته، دیروز هم از ابتدای بازار با ریزش شاخص کل همراه بود تا بازار در نهایت با کاهش 37 هزار و 471 واحدی شاخص، در رقم یک میلیون و 336 هزار و 585 واحد بایستد.
ارزش بازار در بورس اوراق بهادار تهران به رقم پنج میلیون و 79 هزار میلیارد تومان رسید. دیروز همه شاخص‌های بورس قرمزپوش بوده که حکایت از کاهش همگی شاخص‌ها دارد بگونه‌ای که شاخص کل بورس و شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی هر یک 2.7 درصد نسبت به روز قبل افت کردند.
به گزارش تجارت نیوز، پیمان حدادی، کارشناس بازار سهام در رابطه با ریزش بازار سهام اظهار داشت: «بازار سهام دیگر از لحاظ بنیادین قابل تحلیل نیست اما به نظر می‌رسد به لحاظ تکنیکال و با وضع موجود شاخص کل بازار سهام تا شاخص یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد ریزش خواهد کرد. هیچ حمایتی از بازار سهام صورت نگرفته و نمی‌گیرد و در برخی موارد که صف‌های فروش کمی کم‌حجم می‌شود به دلیل الزام حقوقی‌ها در رابطه با بازارگردانی است.»
درآمد 50 هزار میلیاردی دولت از ناحیه بورس
ریزش‌های اخیر که موجب کاهش بخش محسوسی از سرمایه‌ها در بازار بورس شده، موجی از انتقادات را روانه دولت کرده است، چراکه رئیس‌جمهور در اواخر مرداد ماه به مردم توصیه کرد همه چیز را به بورس بسپارند اما چند روز بعد ریزش‌های شدید بورس آغاز شد!
در همین زمینه، احمد‌زاده اصل کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علت ریزش شاخص‌های بورس و فرابورس، بیان کرد: دولت در ابتدای سال، بازار سرمایه را یک منبع خوب برای تامین کسری بودجه یافت و قصد داشت بدون هیچ زحمتی از این طریق سرمایه بدست آورد، که تا حدودی هم موفق شد. وی افزود: مجموع درآمدهای مالیاتی و فروش سهام شرکت‌های دولتی در شش ماهه نخست سال به ۵۰ هزار میلیارد تومان رسید، دولت و وزارت اقتصاد باتوجه به تصمیماتی که اخذ کردند بحث بازارگردانی را پیش کشیدند اما متاسفانه این تصمیم موثر نبود و تغییری در بازار به وجود نیاورد اما امیدوار هستیم که این ابزار در بلند مدت بتوانند به بازار سرمایه کمک کند شاخص کل به زیر یک میلیون واحد نمی‌رسد زیرا بعضی از صنایع از جمله پتروشیمی‌ها، معادن و فلزات قابلیت سرمایه‌گذاری را دارند، سهامداران باید در این صنایع سرمایه‌گذاری کند.
گزارش مجلس درباره ریزش‌های بورس
موضوع ریزش بورس به حدی نگران‌کننده شده که مجلس شورای اسلامی طی جلسه‌ای در روز گذشته، طی گزارشی وضعیت بازار سهام را مورد بررسی قرار داد. براساس این گزارش، برخی سوءمدیریت‌ها در عملکرد و روند بازار سرمایه مشهود بوده است.  در این گزارش آمده است: «از نیمه دوم مردادماه سال ۱۳۹۹، به دلیل ارسال علامت نااطمینانی به بازار، ناشی از ناهماهنگی دستگاه‌های مجری در عرضه سهام صندوق دوم دولتی (مشخصاً وزارت اقتصاد و وزارت نفت) و نیز نقش‌آفرینی سرمایه‌گذاران حقوقی، بازار سرمایه ریزش قابل توجهی را تجربه نمود؛ به نحوی که در فاصله یک ماهه، نزدیک به ۴۵۰ هزار واحد از شاخص کل اصلاح شد. کمیسیون اقتصادی بارها و از ماه‌ها قبل این اتفاق را پیش‌بینی و تذکرات لازم را به مسئولان اجرای ذی‌ربط ارائه نموده بود، لکن عدم توجه به این تذکرات موجب شد تا نه تنها لطمات قابل توجهی در بعد اقتصادی به کشور وارد شود، بلکه موجب پدیدآمدن پیامدها و نارضایتی‌های اجتماعی از سرمایه‌داران خرد که اکثراً در ماه‌های اخیر وارد این بازار شده و بخش قابل توجهی از سرمایه خود را از دست داده بودند، شد.»