kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۱۶۳۰
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۴
علاوه ‌بر دو مقام بلندپایه حزب‌الله لبنان

وزارت خزانه‌داری آمریکا، سفیر ایران در عراق را تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا با صدور یک بیانیه از تحریم سفیر ایران در عراق و دو تن از مقامات بلندپایه حزب‌الله لبنان خبر داد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که «ایرج مسجدی» سفیر ایران در عراق و دو تن از مقامات بلندپایه حزب‌الله لبنان را تحریم کرده است.
در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است که «[ایرج مسجدی] مشاور نزدیک [سردار شهید] قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در سیاست‌های نیروی قدس سپاه پاسداران در عراق نقشی تعیین‌کننده ایفا می‌کند».
وزارت خزانه‌داری آمریکا در این بیانیه ادعا می‌کند که ایرج مسجدی «بر برنامه آموزش و پشتیبانی از گروه‌های شبه‌نظامی در عراق نظارت می‌کند و گروه‌هایی را هدایت یا پشتیبانی کرده که در اجرای حملاتی که به کشته و یا زخمی ‌شدن نظامیان آمریکا و نیروهای ائتلاف در عراق منتهی شده، دست داشته‌اند».
به گزارش مهر، وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین در ادامه مدعی شد که این دیپلمات ایرانی در مقام سفیر ایران در عراق مسئولیت نقل و انتقال‌های مالی به سود نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را برعهده داشته است.
وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد که دو مقام شورای مرکزی حزب‌الله لبنان نیز تحریم می‌شوند.
ایران سفیر آمریکا در عراق را تحریم کرد
سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «متیو تولر سفیر آمریکا در عراق در هماهنگی اقدامات  ‌تروریستی در عراق و منطقه، در ‌ترور مجرمانه سردار سلیمانی و پیشبرد تحریم‌ها علیه ملت ما نقشی محوری داشته است».
وی افزود: «ایران او و دو مقام دیگر رژیم آمریکا را که در این اقدامات نقش داشته‌اند، تحریم کرد. اقدامات ضدایرانی بی‌پاسخ نخواهد ماند».
وزارت امور خارجه نیز در همین زمینه بیانیه‌ای صادر کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: در اجرای تبصره یک ماده ۴ و تبصره یک ماده۵ از «قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و ‌تروریستی آمریکا در منطقه» مصوب بیست و دوم مردادماه یک‌هزاروسیصد‌ونودوشش مجلس شورای اسلامی، وزارت امور خارجه با همکاری نهادهای ذی‌ربط، بر اساس اطلاعات و ادله مکفی اثبات کرده است که ماتیو تولر، سفیر ایالات متحده آمریکا در بغداد، استیو فاگین، معاون سفیر و راب والر، سرکنسول ایالات متحده در اربیل، مشارکت موثر در سازماندهی، تأمین مالی، راهبری و ارتکاب اقدامات ‌تروریستی علیه منافع دولت و یا شهروندان جمهوری اسلامی ایران داشته‌اند.
در ادامه بیانیه آمده است: افراد مذکور در حمایت از گروه‌های افراطی و ‌تروریستی از جمله داعش و جبهه النصره و از ‌تروریسم دولتی علیه مردم منطقه، نقشی موثر ایفا کرده‌اند.
در بیانیه وزارت امور خارجه تصریح شده است: همچنین به‌دلیل مشارکت در ارتکاب نقض قواعد اساسی و اصول بنیادین حقوق بین‌الملل ازجمله حقوق بین‌الملل بشردوستانه و حقوق‌بشر علیه مردم منطقه، به‌ویژه به‌دلیل معاونت در ‌ترور سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، و نیز به‌دلیل نقشی که در اعمال تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی ایالات متحده علیه مردم ایران داشته و دارند؛ مصداق بارز‌ اشخاص مورد‌ اشاره در بندهای سه تا پنج ماده ۴ و بند دو ماده ۵ قانون فوق به‌شمار رفته، و بدینوسیله از تاریخ صدور این بیانیه، دوم آبان‌ماه ۱۳۹۹، آنها را در فهرست‌ اشخاص مورد تحریم به‌گونه مقرر در قانون مذکور قرار  می‌دهد.
در پایان بیانیه آمده است:‌ اشخاص فوق‌الاشاره از این تاریخ مشمول تبعات و الزامات مندرج در «قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و ‌تروریستی آمریکا در منطقه» خواهند بود و کلیه نهادهای ذی‌صلاح طبق قانون اقدامات مقتضی جهت اثربخشی در این خصوص را اتخاذ خواهند نمود».
تحریم 5 نهاد ایرانی
وزارت خزانه‌داری آمریکا در تارنمای رسمی ‌خود با انتشار مطلبی مدعی تلاش پنج نهاد ایرانی برای اثرگذاری بر فرآیند انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا شد و از مسدود کردن دارایی‌های و منافع تحت مالکیت این نهادها خبر داد. در مطلب منتشره، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (OFAC) وابسته به وزارت خزانه‌داری ایالات متحده پنج نهاد ایرانی را به تلاش برای اثرگذاری انتخابات در ایالات متحده متهم کرد و مدعی شد که حکومت ایران فرآیند انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا را هدف قرار داده و با اقدامات بی‌پروایانه‌ای همچون انتشار اطلاعات جعلی بصورت آنلاین و اجرای عملیات‌های نفوذ بدخواهانه با هدف گمراه‌سازی رأی‌دهندگان آمریکایی، درصدد ایجاد اختلاف و تفرقه در میان جمعیت رأی‌دهندگان این کشور است.
در ادامه ادعاهای وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است: «بخش‌هایی از حکومت ایران که تحت پوشش خبرگزاری‌ها و رسانه‌های خبری فعالیت می‌کنند، در جهت تضعیف فرآیندهای دموکراتیک در ایالات متحده اقدام می‌کنند».
وزارت خزانه‌داری آمریکا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (IRGC)، نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (IRGC-QF)، و مؤسسه بیان رسانه گستر (بیان گستر) را به اتهام مشارکت مستقیم یا غیرمستقیم در هرگونه مداخله خارجی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ ایالات متحده- اعم از حمایت، فعالیت مخفیانه و یا همدستی- مشمول فرمان اجرایی (Executive Order/E.O) ۱۳۸۴۸ قرار می‌دهد. افزون بر این سه نهاد، اتحادیه رادیو و تلویزیون اسلامی (IRTVU) و اتحادیه بین‌المللی رسانه‌های مجازی (IUVM) به‌دلیل آنکه در مالکیت یا کنترل نیروهای قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، مشمول این فرمان اجرایی ۱۳۸۴۸ می‌شوند. وزارت خزانه‌داری آمریکا در ادامه ادعاهای کذب و واهی خود افزود که «تلاش‌های حکومت ایران برای انتشار اطلاعات جعلی و نادرست که تحت پوشش مجموعه متنوعی از رسانه‌های مخفی صورت می‌گیرد، مخاطبان را در سطح جهانی هدف قرار می‌دهند. عملیات‌های انتشار اطلاعات جعلی از سوی حکومت ایران با هدف ایجاد اختلاف و تفرقه افکنی در میان خوانندگان و از طریق پلتفرم‌های رسانه اجتماعی و اپلیکیشن‌های پیام‌رسان انجام می‌شود».