kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۱۵۸۸
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۲
50 درصد کارمندان در تهران تا پایان آبان ماه دورکار شدند

تعطیلی یک هفته‌ای 3 گروه از مشاغل در 43 شهر بحرانی

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در ۴۳ شهرستان بحرانی کشور که بیشترین میزان ابتلا به کرونا را دارند، از روز دوشنبه به مدت یک هفته محدودیت‌های شدید اعمال می‌شود.

به گزارش وبدا، سیما سادات لاری اظهارداشت: براساس اعلام کمیته‌های درمان و اجتماعی امنیتی در ۴۳ شهرستان بحرانی کشور که بیشترین میزان ابتلا به کرونا را دارند، به مدت یک هفته محدودیت‌های شدید اعمال می‌شود و در صورت لزوم در هفته بعد نیز این محدودیت‌ها اعمال خواهد شد.
لاری درباره دستور رئیس‌جمهوری درباره اعمال محدودیت‌ها در شهرهای بحرانی کرونا افزود: این محدودیت‌ها در گروه مشاغل دو، سه و چهار از روز دوشنبه پنجم آبان ماه به مدت یک هفته اعمال می‌شود.
وی ادامه داد: شهرستان‌های آذرشهر، جلفا، چاراویماق، عجب شیر، مراغه و مرند از استان آذربایجان شرقی، شهرستان‌های پیرانشهر، ماکو و مهاباد از استان آذربایجان غربی، شهرستان‌های خوانسار، سمیرم، شاهین شهر و میمه، گلپایگان و نجف آباد از استان اصفهان و شهرستان‌های ایوان و دره شهر از استان ایلام، شهرستان‌های دماوند و ورامین از استان تهران، درگز از استان خراسان رضوی، مسجد سلیمان از استان خوزستان، خرمدره از استان زنجان، شاهرود از استان سمنان، استهبان از استان فارس، بانه و بیجار از استان کردستان، بافت، بردسیر و رفسنجان از استان کرمان، اسلام آباد غرب، پاوه و گیلان غرب از استان کرمانشاه، گچساران از استان کهگیلویه و بویراحمد، الیگودرز، پلدختر، دورود و کوهدشت از استان لرستان، دلیجان از استان مرکزی، تویسرکان، رزن و نهاوند از استان همدان، ابرکوه، خاتم و مهریز از استان یزد مشمول اعمال محدودیت‌ها خواهند بود.
دورکاری 50 درصدی در تهران
سخنگوی وزارت بهداشت بیان کرد: همچنین در جلسه روز پنجشنبه گذشته رئیس‌جمهوری با رؤسای کمیته‌های ستاد ملی مقابله با کرونا مقرر شد که بر اساس پیشنهاد وزارت بهداشت و کمیته امنیتی اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا، از روز دوشنبه (امروز) تا پایان آبان ماه، حضور کارکنان دولت و دستگاه‌های اجرایی در تهران تا ۵۰ درصد کاهش پیدا کند.
لاری افزود: بر اساس دستور رئیس‌جمهوری، این اقدام به ترتیبی خواهد بود که با استفاده از روش‌های الکترونیک و دورکاری، ارائه خدمات با مشکلی مواجه نشود.
فعالیت کدام شغل‌ها از امروز ممنوع است؟
بر اساس مصوبه ابلاغی ستاد ملی مدیریت و مقابله با بیماری کرونا مشاغل به چهار گروه تقسیم شده‌اند که بر مبنای وضعیت شهرها به فعالیتشان ادامه می‌دهند. در این مصوبه چهار رنگ برای نشان دادن وضعیت شیوع کرونا در استان‌های مختلف مشخص شده و مطابق آن رنگ برای فعالیت چهار گروه شغلی در آن استان‌ها تصمیم‌گیری می‌شود. به عنوان مثال در شرایط سفید هر چهار گروه فعالیت دارند، در شرایط نارنجی گروه سه از فعالیت منع شده است، در شرایط زرد فعالیت گروه چهار ممنوع شده و در شرایط قرمز تنها گروه یک امکان فعالیت
دارد.
به گزارش ایسنا، فهرست کسب و کارها و گروه شغلی دو که کمی گسترده‌تر است و از امروز مشمول اعمال محدودیت می‌شود، به مراکز خرید، پاساژها، مال‌های فروش غیرمواد غذایی، مراکز شماره گذاری اتومبیل، مراکز تهیه و طبخ غذا با پذیرش مشتری، مراکز متبرکه و زیارتگاه‌ها، مساجد و مصلی‌ها، مراکز تمرین و انجام مسابقات ورزشی، مراکز فروش لوازم خانگی، قنادی و شیرینی فروشی‌ها، آب میوه و بستنی فروشی‌ها، آرایشگاه‌های مردانه، بازار فروش خودرو، فرش و موکت فروشی‌ها، خدمات چاپ دیجیتال، تزیینات داخلی ساختمان، کادویی فروشی‌ها، اسباب بازی فروشی‌ها، عمده‌فروشی و خرده‌فروشی پوشاک، پارچه فروشی‌ها، پرده سراها، مراکز فروش مبلمان، کیف و کفش، مراکز فروش لوازم التحریر، خیاطی و خرازی، آتلیه و عکاسی‌ها، مشاوران املاک، فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی و مراکز فروش و عرضه خشکبار و آجیل اختصاص دارد.
گروه شغلی سه، مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای، زبان‌سراها، آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، سینما و تئاتر، موزه‌ها و باغ موزه‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی و کاهش فعالیت مترو و حمل‌ونقل عمومی درون شهری را شامل می‌شود.
گروه شغلی چهارم نیز شامل همایش‌ها، برگزاری مراسم اجتماعی، فرهنگی و مذهبی، مدارس شبانه‌روزی، باشگاه‌های ورزشی مربوط به ورزش‌های پر برخورد از جمله کشتی، کاراته و جودو، کافه‌ها، چایخانه‌ها و قهوه خانه‌ها با عرضه مواد دخانی، باغ وحش‌ها، شهربازی‌ها و مراکز تفریحی آبی می‌شود.
محدودیت‌ها در گروه‌های شغلی پیش گفته در حالی از امروز اعمال می‌شود که تنها گروه شغلی یک امکان ادامه فعالیت دارد؛ بر این اساس مشاغل حیاتی و ضروری مرتبط با زندگی روزمره مردم نظیر مراکز امدادی و درمانی، اورژانس‌ها، مراکز امنیتی، مراکز اداری و خدماتی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سوپرمارکت‌ها و مراکز تامین ارزاق و مایحتاج عمومی، نانوایی‌ها و داروخانه‌ها طی این مدت باز هستند و می‌توانند به فعالیت و ارائه خدمات بپردازند.
وزیر بهداشت: تصمیمی
 برای تعطیلی حرم‌ها گرفته نشده است
وزیر بهداشت در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درخصوص تصمیمات جدید ستاد مقابله با کرونا برای تعطیلی حرم‌های متبرکه، اظهار داشت: تغییری در تصمیمات ستاد کرونا برای تعطیلی این اماکن مقدس ایجاد نشده است و کارشناسان ما درحال انجام مطالعات بر روی اجرای بهتر پروتکل‌های بهداشتی در این اماکن هستند.
سعید نمکی افزود: کماکان صحن‌ حرم‌ها با نظارت‌های بهداشتی باز است و ما بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری، عدم تجمعات باز صحن‌ها نظارت خواهیم داشت.
نمکی با بیان اینکه محدودیت‌های اعلام شده برای یک هفته اجرایی خواهد شد و وضعیت را بررسی خواهیم کرد، ادامه داد: نظارت‌ها بر رعایت پروتکل‌ها از طریق دانشگاه‌های علوم پزشکی و کارشناسان بهداشت محیط صورت خواهد گرفت.
وی در پاسخ به این پرسش که واکسن‌های آنفلوآنزا چه زمانی در داروخانه‌ها توزیع خواهد شد، گفت: مسئولان تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا این محموله‌ها به کشور وارد شود و امیدواریم طی روزهای آتی این اتفاق رخ دهد.