kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۱۵۵۵
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۲

آتش بس در لیبی سازمان ملل: نیروهای خارجی ظرف 3 ماه خارج شوند

هیئت اعزامی سازمان ملل به لیبی جزئیات توافق برای «آتش‌بس دائمی» میان طرفین درگیر در این کشور را منتشر کرد که به موجب یکی از بندهای آن نیروهای خارجی باید از این کشور، حدأکثر تا 3 ماه، خارج شوند.

دولت وفاق ملی به نخست‌وزیری «فائز السراج» مستقر در طرابلس و نیروهای ژنرال بازنشسته «خلیفه حفتر» مستقر در طُبرق موسوم به ارتش ملی بر سر تصاحب قدرت در این کشور در حال نزاع و جنگ هستند و همین امر باعث ایجاد صف‌بندی‌های بین‌المللی و منطقه‌‌ای شده است. دولت وفاق مورد حمایت برخی کشورهای اروپایی، قطر، ترکیه و سازمان ملل است، ولی مصر، عربستان سعودی و امارات از نیروهای ارتش ملی مستقر در بنغازی حمایت سیاسی و نظامی می‌کنند. البته بحث تنها حمایت دیپلماتیک نیست کشورهایی چون ترکیه و امارات دخالت مستقیم در این جنگ به اصطلاح داخلی دارند. حالا پس از بارها آتش بس و نقض، هیئت اعزامی سازمان ملل به لیبی یک نسخه از توافق صورت گرفته میان طرفین درگیری در لیبی برای آتش‌بس فراگیر در این کشور را منتشر کرد. به گزارش ایسنا، این توافق آتش‌بس شامل 11 بند زیر است که مهم‌ترین آنها عبارتند از:
۱ـ آتش‌بس به محض امضای توافق اجرایی می‌شود؛ 2ـ تخلیه کلیه خطوط تماس از واحدهای نظامی و گروه‌های مسلح با بازگشت آنها به اردوگاه‌های خود و خروج همه مزدوران خارجی از لیبی حداکثر ظرف مدت ۳ ماه پس از تاریخ امضای توافق آتش بس؛ ۳ـ آغاز فرآیند شمارش و طبقه بندی گروه‌ها و نهادهای مسلح با تمام اسامی آنها در مناطق مختلف و ادغام آنها در نهادهای دولتی حسب نیاز؛ 4ـ متوقف شدن درگیری‌های رسانه‌ای در برخی رسانه‌های صوتی و تصویری و درخواست از دستگاه قضایی لیبی برای محاکمه صاحبان این شبکه‌ها؛ 5ـ توافق بر سر بازگشایی راه‌ها و گذرگاه‌های زمینی و هوایی در تمامی مناطق لیبی و اتخاذ فوری تدابیر لازم برای بازگشایی برخی مسیرها؛ 6ـ آتش‌بس شامل گروه‌های تروریستی خوانده شده توسط سازمان ملل در سراسر لیبی نمی‌شود و... اما پرسشی که همچنان برجاست آن است که آیا این توافق هم چون توافقات گذشته «دولتِ مستعجل» است یا دوام می‌یابید. البته همچنان باید امیدوار بود، اما شرایط میدانی به گونه‌ای است که کارشناسان به این توافق هم به دیده احتیاط می‌نگرند و انتظار زیادی از آن ندارند؛ به ویژه وقتی منابع خبری اعلام می‌کنند که ترکیه آتش بس طرف‌های درگیر در لیبی با ادامه تمرین‌های نیرو‌های دولت وفاق نقض کرده است و به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت دفاع ترکیه در این خصوص اعلام کرده است که به تمرین‌های شبه نظامیان دولت الوفاق در طرابلس ادامه خواهد داد!