kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۱۵۲۴
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۹

کارآمدترین ابزار دفاعی نظام اسلامی(پرسش و پاسخ)



پرسش:
مهم‌ترین و موثرترین ساز و کار دفاع از انقلاب اسلامی که منجر به حفظ انقلاب تا هنگام تشکیل حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) می‌شود چیست؟
پاسخ:
انواع ساز و کار‌های حفظ جامعه
به طور کلی انواع ساز و کارهایی که از طریق آنها می‌توان کیان و موجودیت یک جامعه را حفظ کرد بدین‌ قرار است: 1- ساز و کار فرهنگی 2- ساز و کار سیاسی 3- ساز و کار اجتماعی 4- ساز و کار اقتصادی. این ساز و کارها هیچ‌کدام کارآیی مستقلی جدا از ساز و کارهایی دیگر برای ساختن و حفظ موجودیت جوامع ندارد بلکه باید در کنار یکدیگر و به طور همزمان عمل کنند تا هدف نهایی حاصل شود. اما آنچه که زیر ساخت‌ همه این ساز و کارها را می‌سازد و به عنوان تسبیح همه این عوامل را احیا و به یکدیگر متصل می‌سازد ایمان یک ملت به نیروی بالقوه خویش و بازگشت به ارزش‌های‌ اصیل فرهنگی خود می‌باشد.
قوی‌ترین حربه دفاعی نظام اسلامی
قوی‌ترین حربه دفاعی این انقلاب و نظام اسلامی و موثرترین اسلحه پیشرفت آن ایمان ملت به نیروی خویش و بازگشت به ارزش‌های اصیل اسلام است. دنیای غرب و قدرت‌های بزرگ دنیا از یک چیز وحشت دارند و آن بیداری خلق مسلمان است. اگر شرق بیدا شود و خود اسلامی خود را کشف کند، در آن صورت حتی بمب اتم هم از پس این نیروی عظیم این توده به پا خواسته بر نخواهد آمد. راه این بیداری، آشنایی با تاریخ و فرهنگ و ایدلوژی خودمان و بازگشت عملی به آرمان‌ها و ارزش‌های اصیل اسلام است.
آيا اسلام در طول تاریخ تمدنی را ساخته است؟
در یکی از کنفرانس‌ها بعد از تمام شدن صحبت، دانشجویی پرسید: اگر اسلام به عنوان ایدئولوژی قادر بود ملت‌ها را نجات دهد و تمدنی به وجود آورد چرا در طول چهارده قرن چنین کاری انجام نداد؟ در جواب او گفتم: به دلیل همین بی‌خبری من و شما از تاریخ اسلام است. همین که شما و امثال شما نمی‌دانند که اسلام، یکی از عظیم‌ترین تمدن‌های تاریخ بشر را در طی پنج قرن به وجود آورده، از جمله عوامل عقیم ماندن این فرهنگ است. اگر ملت ما با فرهنگ اصیل خود قطع ارتباط نکرده بود، محال بود این چنین زیر بار سلطه ابر قدرت‌ها برود. تمام تلاش کشورهای استعمارگر، در بریدن و پاره کردن بندهای وابستگی فرهنگی یک ملت به میراث‌های فرهنگی خویش است.
من به آن دانشجو گفتم: اگر اسلام در طول تاریخ و در بدو ظهور خود، هیچ تمدنی ایجاد نکرده بود، حرف شما صحیح بود، اما ما پنج قرن بر جهان سیادت علمی و فرهنگی داشتیم، تا آنجا که اروپای امروز، خود را مدیون تمدن و فرهنگ اسلامی می‌داند. (پیرامون انقلاب اسلامی، شهید مطهری، ص 122)
راهکارهای حفظ و تداوم نظام اسلامی
پیروزی نهضت ما در آینده، بستگی به ایمان به خود و احیای ارزش‌های اصیل اسلامی دارد. اگر راه خود را براساس معیارهای اسلامی دنبال کنیم و مقاصد و معایب را تنها براساس ضوابط اسلامی از میان برداریم، و صبر و تقوای اسلامی داشته باشیم و روحیه جهاد، امر به معروف و نهی از منکر اسلامی در ما زنده باشد، در آن صورت، پیروزی ما قطعی خواهد بود. وقت آن رسیده که ندای بازگشت به فرهنگ اصیل اسلامی، نه تنها در جامعه ما که در سراسر کشورهای اسلامی طنین‌انداز شود و در آن صورت، دور نخواهد بود که صدای شکستن زنجیرهای بندگی و بردگی را بشنویم و شاهد اقتدار دوباره ملل مسلمان باشیم. (همان)