kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۱۲۸۹
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۱
مدیر مرکز مطالعات ایران در دانشگاه تل‌آویو:

ایرانی‌ها خط قرمزهای آمریکا را زیر پا می‌گذارند و جوابی از واشنگتن نمی‌بینند

مدیر مرکز مطالعات ایران در دانشگاه تل‌آویو گفت: ایرانی‌ها خط قرمزهای آمریکا را زیر پا می‌گذارند و جوابی از واشنگتن نمی‌بینند.

دیوید مناشری، مدیر مرکز مطالعات ایران در دانشگاه تل‌آویو گفت: ایرانی‌ها تاکنون یاد گرفته‌اند که چطور با تحریم زندگی کنند. شاید مانند آنتی‌بیوتیک که تزریق کنید؛ وقتی مرتب آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنید، بدن شما در برابر تحریم‌ها ایمن می‌شود.
مناشری افزود: ‌ترامپ یک خط قرمز داشت ولی آنها یک پهپاد پیشرفته آمریکا در خلیج ‌فارس را سرنگون کردند. واکنش آمریکا چه بود؟ آمریکا جنگنده‌هایش را برای حمله فرستاد ولی رئیس‌جمهور جلویشان را گرفت.
وی در ادامه گفت: دلیل خوبی داشت. این خوب است که دست به یک حمله نزد. این برای ایران این‌گونه درک شد که آنها از ما
می‌ترسند.
مدیر مرکز مطالعات ایران در دانشگاه تل‌آویو اظهار داشت: به وقایع خلیج ‌فارس نگاه کنید؛ آنها آمریکایی‌ها را تحقیر می‌کنند و کسی که عاشق آمریکاست، از شنیدن بلایی که آنها(ایرانیان) بر سرشان آورده‌اند ناراحت می‌شود.
مناشری خاطرنشان کرد: لذا ایران در حال یک بازی است که یک‌ طرف به‌دنبال تعامل هستند و طرف دیگر محدودیت‌ها را نشان می‌دهند. فکر می‌کنم این تضادی است که در سیاست ایرانیان می‌بینیم و این یک چالش جدی برای سیاست‌های آمریکاست.
وی در ادامه گفت: اما موضوع [مقاومت حداکثری در برابر فشار حداکثری] مایلم تا از عنوان دیگری استفاده کنم که فکر می‌کنم مضمون بهتری دارد. فکر می‌کنم آنچه که می‌بینیم، تضعیف قدرت آمریکا در برابر قدرت‌گیری ایران است. این عنوانی است که من می‌بینم.
مدیر مرکز مطالعات ایران در دانشگاه تل‌آویو افزود: یک مثال دیگر؛ همیشه یک خط قرمز و یک تهدید وجود داشت که تحریم‌های ایران و ونزوئلا زیر پا گذاشته نشوند. ماه گذشته ایران 5 نفتکش حامل نفت به کاراکاس فرستاد؛ آمریکا چه کار کرد؟
مناشری ادامه داد: حالا شاید خوب است که کاری نکرد، ولی این را می‌گویم، اگر نمی‌خواهی کاری بکنی، تهدید نکن و این از نگاه ایران نشانه ضعف آمریکاست.
وی اظهار داشت: بیش از ده سال پیش، من یک نشست در مرکز مطالعات ایران در دانشگاه تل‌آویو داشتم که در کنار دو استاد دیگر، یعنی دو ژنرال صحبت می‌کردیم؛ فرمانده پیشین نیروی هوایی و رئیس پیشین سازمان اطلاعات. وقتی به خانه بازگشتم همسرم از من پرسید که ژنرال‌ها درباره چه چیزی صحبت کردند و از گزینه نظامی چه گفتند؟
مدیر مرکز مطالعات ایران در دانشگاه تل‌آویو خاطرنشان کرد: گفتم نمی‌توانم بگویم که چه گفته‌اند، ولی می‌توانم بگویم چه فهمیده‌ام؛ گزینه نظامی وجود ندارد! این خیلی خیلی برای اسرائیل سخت است که این کار را انجام دهد؛ خصوصاً در این شرایط.
مناشری افزود: ایرانی‌ها در دو چیز بسیار خوب هستند. آنها به دو چیز در جهان شناخته‌ شده‌اند. در فرش‌بافی؛ آنها بهترین فرش‌ها را می‌بافند. دوم این باور وجود دارد که شطرنج در ایران ابداع شده است. خب تفاوت کجاست؟ وقتی شما فرش می‌بافید، به هر یک از نقاط ریز توجه می‌کنید. ولی وقتی شطرنج بازی می‌کنید، به استراتژی توجه دارید. ایرانیان در هر دوی آنها ماهر هستند. علاوه‌ بر این، ایرانی‌ها متخصص ماهی گرفتن از آب گل‌آلود
هستند.