kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۱۲۶۷
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۸

برگزاری ششمین جلسه دادگاه «محمد امامی» و ۳۳ متهم دیگر پرونده بانک سرمایه

ششمین جلسه رسیدگی به اتهامات محمد امامی و ۳۳ متهم دیگر پرونده بانک سرمایه به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری میزان، در ابتدای جلسه وکیل متهم امامی برای دفاع از موکل خود در جایگاه قرار گرفت.
 پس از اظهارات وکیل متهم امامی، قاضی خطاب به وی گفت: مطالب شما در چارچوب کیفرخواست نبود. شما نماینده یا وکیل محکومان و متهمان نیستید و باید از پرونده خود دفاع کنید، اما تا امروز از شما دفاع ماهیتی ندیدیم.
در ادامه متهم امامی در دفاع از خود گفت: آقای بانکی که دارید از قراردادها دفاع می‌کنید افرادی در دادگاه با همین قراردادها محاکمه شده‌اند اگر این قراردادها درست است چرا محاکمه شده‌اند اگر نیست، چرا به آن استناد می‌شود، من هنوز نفهمیدم شرکت سون با داشتن حساب و وثیقه بانکی احداث پالایشگاه چه عمل مجرمانه‌ای انجام داده است؟ در پرونده سون چه ‌اشکال کیفری وجود دارد؟ من مدارکی را ارائه می‌کنم.
قاضی پس از بررسی این مدارک، تأکید کرد: بخش عمده‌ای از مدارکی که ارائه شده است دست نوشته خودتان است و مابقی مدارک نیز در پرونده وجود دارد. صورتحساب و گردش حساب شما باید قبل از اخذ تسهیلات باشد.
متهم پاسخ داد: ما سندی داریم که
 ۲۴ میلیارد گردش داریم.
در ادامه این جلسه دادگاه قاضی از نماینده بانک سرمایه خواست تا مدرکی که متهم امامی نشان می‌دهد را بررسی کند. نمایندگان بانک سرمایه هم اعلام کردند که تأیید نمی‌کنیم.
نماینده دادستان: صورت‌های مالی ارائه شده توسط متهم امامی به بانک، واهی است
در ادامه نماینده دادستان گفت: امروز ورود ماهوی به پرونده داشتیم و جلسه خوبی بود؛ شما گفتید ۱۰۹ میلیارد تومان فروش دارید و بانک نیز ۵۰ میلیارد تسهیلات داده ادعای ما این است که صورت‌های مالی که به بانک داده‌اید واهی است و اساساً خرید و فروشی نداشته‌اید؛ شما اکنون باید اسناد ۱۰۹ میلیارد تومان خرید و فروش و گردش حساب را بیاورید.
 قهرمانی افزود: امامی ادعا کرد که از سون قشم واریزی به صرافی‌ها از محل تسهیلات نداشته، در ادامه گزارشی از واریزی‌هایی که انجام شده است را قرائت می‌کنم.
وی ضمن قرائت گزارش واریزی‌ها به ‌حساب برخی از صرافی‌ها گفت: به ‌حساب مادر و خواهر امامی نیز واریز شده است، اما چهار دست چرخیده و در تاریخ ۱۲ مردادماه سال ۹۴ پول به‌ حساب مادر و خواهر وی واریز شده است؛ ما می‌گوییم امامی صلاحیت وام کلان را نداشته است.
شرکت «سون» بدون گزارش اعتبارسنجی، تسهیلات گرفته است
نماینده دادستان ادامه داد: وقتی سون را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که بدون گزارش اعتبار سنجی تسهیلات گرفته و در روشه کمیسیون اعتباری شعبه گفته که شرکت نوپا است و صورت‌های مالی سال گذشته را ندارد و برگ سبز گمرکی نیز ندارد و فاقد توجیه اقتصادی است و با اعطای تسهیلات مخالفت کرده است؛ حال چه اتفاقی افتاد که ده روز پس از آن تسهیلات ۵۵ میلیاردی روشه مصوب شد؟
قهرمانی با بیان اینکه اولین اقدام امامی در بانک سرمایه، روشه بوده است گفت: ردیابی‌ها نشان می‌دهد پول‌ها مربوط به شرکت توسعه ساختمان بوده است. امامی در روشه درخصوص کارشناسی اعتباری نظر منفی دارد، اما موفق شد تسهیلات بگیرد. در سون که تسهیلات دوم بود حتی اعتبارسنجی هم نشد. تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.
اعطای ملک بلوار آفریقا
به مدیرعامل وقت بانک سرمایه
وی افزود: در شرکت روشه که امامی تسهیلات گرفته، پول‌هایی به‌حساب آن وکیل مقتول به نام حاجیان رفته است و در تاریخ 92/7/9 این وکیل از مدیرعامل وقت بانک سرمایه وکالت داشته و ملکی را در بلوار آفریقا به نام آن مدیرعامل کرده است و این اقدام در دفترخانه‌ای انجام شده که بعد از قتل حاجیان برای آن پرونده قضایی تشکیل شده و کانون وقوع جرایم بوده است. سه هفته بعد از آن، امامی به آن فردی که خانه را گرفته نامه می‌زند و با تسهیلات موافقت می‌شود.
نماینده دادستان ادامه داد: از محل تسهیلات پالایشگاه سون پولی به پالایشگاه سیراف نرفته است. درباره موضوع پالایشگاه سیراف تعدادی افراد نامه‌ای به وزارت نفت می‌زنند و این وزارتخانه نیز درخواست ضمانت‌نامه یک میلیون دلاری می‌کند. سید مهدی‌ هاشمی ‌نامه‌ای به شعبه اسکان معادلی برای ضمانت‌نامه یک میلیون دلاری می‌زند که این ضمانت‌نامه را بدهید. یاسر ضیایی هم یک نامه به اعلایی سرپرست امور شعبه می‌زند تا با درخواست ضمانت‌نامه یک میلیون دلاری که معادل ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است موافقت کند.
ارائه تسهیلات به امامی
بدون مصوبه هیئت‌مدیره بانک
نماینده دادستان گفت: ضمانت‌نامه و تسهیلاتی که مبالغ بالایی دارد باید به تصویب هیئت‌مدیره برسد، این تسهیلات به تصویب هیئت‌مدیره نمی‌رسد، اما تسهیلات ارائه می‌شود و در سال ۹۵ تمدید می‌شود.
نماینده دادستان خطاب به متهم امامی:
شما سینما را کثیف کرده‌اید
قهرمانی اظهار داشت: امامی می‌خواهد ما را در مقابل هنرمندان قرار دهد، اما متوجه شده‌ایم که هنرمندان سوءنیت نداشتند و ما حتی آنها را احضار هم نکرده‌ایم. آقای امامی شما ما را در مقابل سینمایی‌ها قرار ندهید اتفاقاً شما سینما را کثیف کرده‌اید.
در ابتدای جلسه نوبت دوم قاضی از متهم خواست دفاعیات خود را بیان کند.
متهم امامی در جایگاه قرار گرفت و گفت: در ابتدا تسهیلات اخذ شده برای شرکت روشه از محل سپرده خودمان بود که به مبلغ ۶ میلیارد تومان سپرده‌گذاری کردیم. ما سه سند رهنی آوردیم، اما گویا دوستان یک نمونه از آن را استعلام کرده‌اند؛ ما به مقداری که بانک مشخص کرده بود تأمین وثیقه کردیم و این تأمین وثیقه از محل تسهیلات نبوده بلکه خودمان تأمین کردیم.
صورت‌های مالی عجيب و غريب 4 شرکت
در ادامه نماينده دادستان گفت: غير از شركت جهان گستر، چهار شركت ديگر وجود دارد كه صورت‌های مالی شركت‌ها بسيار عجيب و غريب است چرا كه اين صورت‌های مالی كپی يكديگر است به معنای آنكه صورت‌های مالی سال ٩١ شبيه صورت مالی سال ٩٢ است. در هيچ‌يك از شركت‌ها اعتبارسنجی نشده است و اظهارنظرهايی كه برای صورت‌های مالی انجام شده اصلا تاييديه ندارد.
نماينده بانک سرمايه هم گفت: آنچه ما را دچار مشكل كرده مقوله مالياتی است؛ ما درآمدهايی در دفاترمان شناسايی و اعمال كرديم كه همه آن صوری است.
قاضي مسعودی ‌مقام با اعلام ختم جلسه گفت: جلسه بعدی پنجم آبان‌ماه برگزار خواهد شد.