kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۱۰۷۴
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۳

اعتراف تلویزیون آمریکایی سی بی‌اس نیوز به وضعیت سیاسی فلاکت بار محمد بن سلمان

شبکه تلویزیونی «سی بی‌اس نیوز» ضمن اعتراف به شخصیت بی‌پروا و دیکتاتور ولیعهد سعودی و شکست وی در تقویت اقتصاد کشورش، تاکید کرد، «محمد بن سلمان» دیکتاتوری است که ارتباطی با اصلاحات سیاسی ندارد.



سی بی‌اس نیوز طی برنامه‌ای، دیکتاتور بودن بن سلمان و آگاهی وی از قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی و همچنین ادعاها و تلاش‌های ناموفق بن سلمان درخصوص تنوع بخشی به اقتصاد عربستان را فاش کرد. یک قسمت از این برنامه، به کتاب «خون و نفت » (محمد بن سلمان و تلاشش برای خنثی کردن واکنش‌ها به قتل خاشقجی) می‌پردازد. نویسنده کتاب خون و نفت اعلام کرد که بن سلمان از واکنش ملت‌های جهان به ترور روزنامه نگار سعودی، شوکه شده است و او اکنون نزد جهانیان به قاتل
روزنامه نگار سعودی شهرت دارد.
«بردلی هوپ» یکی از نویسندگان کتاب نفت و خون در این برنامه گفت که برخی از رسانه‌های غربی بن سلمان را به عنوان مردی اصلاح‌طلب می‌دانند اما در واقعیت وی به اصلاحات سیاسی کشور حساسیت دارد و هرگز نمی‌داند که اصلاحات سیاسی چیست. همچنین ولیعهد سعودی با وجود ادعاهایش درباره جامعه لیبرال از نظر سیاسی نیز لیبرال نیست.
«جاستین شیک»، دیگر نویسنده کتاب مذکور، نیز در راستای آینده توسعه اقتصادی در عربستان تاکید کرد که این کشور اگر امروز بر توسعه اقتصادی تمرکز نکند، با توجه به وابستگی به درآمدهای نفتی، آینده خوبی نخواهد داشت. شیک تصریح کرد که تصور آینده‌ای برای ریاض که منبع درآمد، آب شیرین و زمین زراعی کافی نداشته باشد، دشوار است.
این نویسنده خاطر نشان کرد که بن سلمان در راستای تنوع بخشی اقتصاد کشورش صحبت کرد، اما عملا کاری انجام نداد و سرمایه‌گذاری عظیم عربستان در شرکت‌های فناوری خارجی منفعتی برای این کشور نداشت.
جاستین شیک و بردلی هوپ خاطرنشان کردند که به دلیل کارنامه سیاه عربستان و برخی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در راستای استفاده از برنامه‌های جاسوسی علیه مخالفان و منتقدان دولت، امنیت عربستان همواره نگران‌کننده است.
این دو نویسنده بن سلمان را در بسیاری از موارد یک انسان بی‌پروا و سرکش توصیف می‌کنند و عشق و علاقه ولیعهد سعودی به بازی‌های ویدیویی و تماشای فیلم را خنده دار و مضحک می‌دانند.