kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۱۰۶۱
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۱
معاون کل وزارت بهداشت اعلام کرد

بی‌تأثیر بودن داروهای معروف در درمان کرونا

معاون کل وزارت بهداشت گفت: بسیاری از داروهای معروف در درمان کرونا در عین بی‌تاثیر و کم تاثیری، عوارض جانبی خطرناکی نیز دارند.




ایرج حریرچی در گفت‌و‌گو با ایسنا، با‌اشاره به وضعیت کرونا در تهران، اظهارداشت: در استان تهران هنوز میزان بستری به ترخیص روزانه ۱.۵ الی ۲ برابر بیشتر است.
حریرچی افزود: آمار پنج هزار و ۳۰۰ بیمار بستری و هزار و ۲۰۰ بیمار در تخت‌های ویژه در تهران، نگران‌کننده است.
وی درباره داروهای مورد استفاده در بیماری کرونا و اصرار برخی خانواده‌ها نسبت به مصرف دارویی خاص برای بیمارشان، گفت: لازم است تاکید کنیم که مطالعه جامع و چند قاره‌ای سازمان بهداشت جهانی بی‌تاثیر بودن داروهای معروف در درمان کرونا را نشان داد، در عین حال اکثر قریب به اتفاق داروهای دیگر هم یا بی‌تاثیر یا بسیار کم تاثیر هستند.بسیاری از این داروها در عین بی‌تاثیر و کم تاثیری، عوارض جانبی خطرناکی نیز دارند.
معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: بر همین اساس همراهان بیماران کرونا از درخواست داروهای متعدد خودداری کنند؛ چراکه مراقبت‌های پزشکی و پرستاری و استفاده از اکسیژن و بعضی داروهای ضد التهاب معمولی تاثیر اصلی را در بهبود بیماران دارند.
حریرچی تاکید کرد: همکاران محترم در مراکز درمانی، راهنماهای بالینی ابلاغی کمیته علمی معاونت درمان را برای درمان بیماران مبتلا به کار گیرند.
رمدسیویر در درمان بیماران کرونایی
تأثیری ندارد
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت هم از بی‌اثر بودن چهار دارو بر درمان کرونا خبر داد.
رضا ملک‌زاده در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «با گذشت حدود 8 ماه از انجام بزرگ‌ترین مطالعه کارآزمایی بالینی سازمان بهداشت جهانی برای درمان بیماری کووید -19 نتایج نهایی بررسی‌ها بر روی اولین گروه از بازوهای درمانی تحت کارآزمایی بالینی اعلام شد که بر اساس آن چهار داروی ضد ویروس «رمدسیویر»، «لوپیناویر»، «اینترفرون - بتا» و «هیدروکسی کلروکین» تاثیری بر درمان، کاهش طول مدت بستری، نیاز به تهویه مکانیکی و مرگ و میر ناشی از بیماری مبتلایان به کووید -19 بستری در بیمارستان نشان ندادند. تعداد مرگ‌ها در طول این مطالعه 1253 مورد بوده است. مطالعه جهانی
Solidarity Clinical Trial for Covid-19 Treatments که با مشارکت بیش از 11 هزار بیمار بستری مبتلا به
کووید -19 بستری در حدود 500 بیمارستان از 30 کشور از شش منطقه جهان از جمله ایران (3500 بیمار از 29 بیمارستان) صورت گرفته نشان داد این داروها نه تنها هیچ تاثیری در بهبود بیماران بستری مبتلا به
کووید -19 و کاهش طول بستری یا مرگ و میر آنها نداشته بلکه وضعیت بهبودی بیمارانی که درمان‌های ذکر شده را دریافت نکرده بودند همانند بیماران دریافت‌کننده این رژیم‌های درمانی بوده است.
این نتایج اثبات می‌کند برای دستیابی به داروی قطعی درمان کووید-19 نیازمند انجام مطالعات کارآزمایی بالینی وسیع با حداقل یک هزار بیمار (نمونه) هستیم؛ همان طور که مشارکت بیش از 11 هزار بیمار به این نتیجه گیری درباره چهار داروی تحت کارآزمایی بالینی کمک کرد و بی‌اثر بودن این داروها را نشان داد. داروهای جدیدتر برای کارآزمایی بالینی با تصمیم سازمان جهانی بهداشت وارد مطالعه و جایگزین داروهای بی‌اثر نشان داده شده در آزمایشات بالینی خواهند شد.
سازمان جهانی بهداشت بنا بر توصیه کمیته نظارت بر داده‌ها و ایمنی مطالعه کارآزمایی بالینی درمان کووید-19 تحت نظارت خود می‌تواند بر اساس تجزیه و تحلیل موقت داده‌ها میزان تاثیر داروها بر روند بهبودی و کاهش مرگ مبتلایان، برخی رژیم‌های درمانی را حذف و برخی را جایگزین کند. این آزمایشات تماماً با مجوزهای اخلاقی و نظارت کامل و دقیق سازمان جهانی بهداشت صورت می‌گیرد.ایران در حال اجرای یک طرح تحقیقاتی با همکاری چند کشور است و مطالعاتی را بر روی داروهایی مانند داروی معده، داروی ضدسرطان و ترکیب دارویی ضد ویروس هپاتیت سی برای درمان بیماران مبتلا به علائم متوسط بیماری کووید-19 که نیازی به بستری در بیمارستان و تهویه مکانیکی ندارند، انجام  می‌دهد.»
هیچ داروی گیاهی ‌وارد پروتکل درمان کرونا
در کشورمان نشده است
عضو کمیته مشورتی علمی مبارزه با بیماری کرونا در گفت‌‌وگو با تسنیم در پاسخ به این سؤال که با توجه به نتایج منتشرشده درباره داروی «رمدسیویر» از سوی سازمان جهانی بهداشت، آیا این دارو از پروتکل درمانی ایران حذف خواهد شد، اظهارداشت: ما در پروتکل درمانی کرونا، رمدسیویر را به عنوان یک داروی اصلی نیاورده بودیم و به این شکل آورده بودیم که مقالاتی مبنی بر اثرگذاری احتمالی آن وجود دارد و اگر پزشکی صلاح دید، می‌‌تواند آن را تجویز کند اما الان که بی‌‌تأثیر قلمداد شده است، جایگاه رمدسیویر در پروتکل درمانی تغییر خواهد کرد. مصطفی قانعی در پاسخ به سؤالی مبنی بر تحت پوشش قرار داشتن رمدسیویر افزود: در صورت پوشش‌دهی بیمه‌‌ای این دارو، بیمه باید خودش تصمیم بگیرد که با توجه به عدم تأثیر این دارو، آن را از پوشش بیمه‌‌ای خارج کند و این بحث، به خود بیمه‌‌ها مرتبط است.
قانعی در پاسخ به این سؤال که آیا ایران تنها به نتایج سازمان جهانی بهداشت برای درمان کووید19 اکتفا می‌‌کند، گفت: آن‌‌چه در سازمان بهداشت جهانی درباره رمدسیویر انجام شده، با همکاری کشورهای مختلف بوده که بزرگترین سهم را در این مطالعه، ایران داشته است و بیشترین بیمارستان‌‌هایی که در این کار مشارکت کردند، ایرانی بودند همچنین مطالعه فاویپیراویر که بی‌‌تأثیر بودن آن بر درمان کووید19 را نشان داد، متعلق به ایران بوده است. وی درباره ورود داروهای گیاهی به پروتکل کووید19 برای تسکین علائم کرونا متذکر شد: هیچ داروی گیاهی به عنوان داروی درمان کرونا وارد پروتکل درمانی کشورمان نشده است اما اجازه داده شد که داروهای گیاهی برای تسکین علائم کرونا مانند سرفه وارد پروتکل شوند تا نیازی نباشد همه از داروی شیمیایی استفاده کنند و داروهای گیاهی نیز برای تسکین علائم می‌‌توانند مورد استفاده قرار
بگیرند.