kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۱۰۵۲
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰

پایان تحریم تسلیحاتی که تیم مذاکره‌کننده ایران داوطلبانه پذیرفت!

سخنگوی وزارت خارجه روسیه می‌گوید ایران محدودیت‌های تسلیحاتی را داوطلبانه پذیرفته و این مسئله ارتباطی به برجام ندارد. نکته قابل توجه اینجاست که برخی دولتمردان پایان تحریم تسلیحاتی ایران را به‌عنوان فتح‌الفتوح برجام معرفی کردند!


سرویس سیاسی-  

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، پنج‌شنبه هفته گذشته در نشست خبری هفتگی در ساختمان وزارت امور خارجه روسیه با بیان اینکه آمریکا در شورای امنیت در مسئله لغو محدودیت تسلیحاتی ایران رفتار فریبکارانه داشت، اظهار کرد: امیدواریم با توجه لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران در ۱۸ اکتبر(۲۷ مهر)، آمریکا در این مورد عاقلانه رفتار کند.
زاخارووا ادامه داد: همان طور که مشخص است در سال 2015 (1394) شورای امنیت سازمان ملل هیچ‌گونه محدودیت تسلیحاتی در مورد ایران وضع نکرد.
وی تصریح کرد: تیم مذاکره‌کننده ایران(به ریاست ظریف) بخشی از محدودیت‌ها را به‌طور داوطلبانه برای تسریع روند مثبت مذاکرات در مورد برجام برعهده گرفت.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد: از ابتدا برای همه طرف‌های شرکت‌کننده مشخص بود که این محدودیت‌ها هیچ ارتباطی با حل و فصل مسائل پیرامون برنامه هسته‌ای ایران ندارد. تاریخ ماده مربوطه منقضی شده است.
وی یادآوری کرد مسکو بعد از منقضی شدن محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران از روزهای آینده، همکاری‌های نظامی با ایران را ادامه خواهد داد.
زاخارووا  تصریح کرده است که ایران محدودیت‌های تسلیحاتی را داوطلبانه پذیرفته و این ربطی به برجام نداشته است. این یعنی تحریم‌های تسلیحاتی ایران باید سال 94 لغو می‌شد ولیکن تیم مذاکره‌کننده به واسطه برجام، این اقدام را 5 سال به تاخیر انداخت.
دستاوردسازی برای برجام!
نکته قابل توجه اینجاست که برخی دولتمردان در کنار رسانه‌های زنجیره‌ای و مدعیان اصلاحات، در ماه‌های اخیر، پایان تحریم تسلیحاتی ایران را به‌عنوان فتح‌الفتوح برجام معرفی کردند!
برای نمونه، روحانی هفته گذشته در جلسه هیئت دولت با تبریک رفع تحریم تسلیحاتی ایران از ۲۷ مهرماه و اعلام خبر خوش گفت: این تحریم ظالمانه ۱۰ ساله با مقاومت مردم و تلاش دیپلمات‌های کشورمان، از روز یکشنبه ۲۷ مهرماه و به رغم تلاش‌های ۴ ساله آمریکا، رفع می‌شود.
رئیس‌جمهور افزود: آنها که می‌گویند برجام چکار کرده است این یکی از آنها است. از یکشنبه می‌توانیم تسلیحات بخریم و بفروشیم و این یکی از آن اقداماتی بود که دولت تدبیر و امید انجام داد.
مقامات ارشد دولت پیش از این تأکید کرده بودند که در دی‌ماه 94 تمامی تحریم‌های ضدایرانی بالمره لغو خواهد شد و نه تعلیق. دولتمردان در سال‌های بعد و پس از افتادن تشت رسوایی برجام از بام، مدعی شدند که هدف از برجام اصلا اقتصادی نبود!
حالا دولتمردان باز هم برای توافقی که جز خسارت، هیچ نتیجه دیگری نداشته، مشغول دستاوردسازی هستند و پایان تحریم تسلیحاتی را نتیجه اقدامات دولت تدبیر و امید و ماحصل برجام معرفی می‌کنند!
خرید و فروش سلاح با تعدادی از
 شرکای بین‌المللی
علیرضا میریوسفی، سخنگوی هیئت ایران در سازمان ملل به نشریه «نیوزویک» گفت که با پایان تحریم تسلیحاتی، جمهوری اسلامی ایران به دنبال خرید و فروش سلاح با تعدادی از شرکای بین‌المللی خود است.
ایران هنوز رسما هیچ‌گونه توافق تسلیحاتی را با کشوری اعلام نکرده‌ اما مقامات بارها درباره چشم‌انداز چنین تجارتی با روسیه و چین اظهارنظر کرده‌اند.
میریوسفی در پاسخ به این سؤال نیوزویک که آیا ایران هیچ کشور به خصوصی را برای معامله تسلیحاتی در ذهن دارد که وی پاسخ داد ایران گزینه‌هایی در این زمینه در اختیار دارد که از روز یکشنبه آغاز خواهد شد.
وی به نیوزویک گفت: ایران دوستان و شرکای تجاری زیادی داشته و و صنعت تسلیحاتی داخلی قدرتمندی برای تامین نیازمندی‌های دفاعی خود در برابر تهاجم‌های خارجی دارد.
همکاری نظامی با روسیه
کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو با بیان اینکه برنامه‌ای درخصوص همکاری‌های نظامی ایران و روسیه تهیه کرده‌ایم که با گذشت زمان اجرا خواهد شد، گفت: از بعد از ۲۷ مهر ماه اگر نیازی به خرید برخی تسلیحات داشته باشیم، هیچ محدودیتی برای ما وجود نخواهد داشت.
جلالی افزود: طی دهه‌های گذشته و از زمان جنگ تحمیلی از جانب صدام، در آن زمان بسیاری از کشورها از او حمایت می‌کردند و ما در دریافت تسلیحات تجهیزات جنگی محرومیت‌های زیادی را تحمل کردیم. آن زمان برای ما روشن شد که لازم است که خودمان در این صنعت سرمایه‌گذاری کنیم و در زمینه دفاعی آماده‌ باشیم. به همین دلیل توانایی خودمان در زمینه تولید تسلیحات نظامی و تجهیزات جنگی در داخل کشور را افزایش دادیم و ما کاملاً در بسیاری از صنایع خودکفا هستیم.
حمایت انگلیس از تحریم تسلیحاتی علیه ایران
بیش از ۸۰ نماینده حامی‌رژیم صهیونیستی در پارلمان انگلیس با ارسال نامه‌ای به نخست‌وزیر این کشور خواستار مشخص شدن سیاست لندن در قبال تهران شده‌اند.
این نامه که هماهنگی‌های آن توسط سازمان «دوستان محافظه‌کار اسرائیل» انجام شده به امضای ۸۴ قانونگذار محافظه‌کار انگلیسی رسیده و در آستانه لغو محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران به دفتر «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس ارسال شده است.
انگلیس به قطعنامه آمریکا در شورای امنیت که خواستار جلوگیری از اتمام محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران بود رأی ممتنع داد. آن قطعنامه که روز ۲۵ مرداد به رأی گذاشته شد با ۱۱ رأی ممتنع، ۲ رأی موافق (آمریکا و جمهوری دومینیکن) و ۲ رأی مخالف (روسیه و چین) رد شد.
در نامه قانونگذاران انگلیس آمده است: «اتمام محدودیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل متحد تبعات فراگیری برای ثبات منطقه‌ای خواهد داشت. این رویداد، ایرانی را که همین الان هم سرکش است جسورتر خواهد کرد و موجب تسهیل ارسال سلاح به نائبان ایران یعنی حزب‌الله در لبنان و حماس در غزه خواهد شد».
قانونگذاران انگلیسی علاوه‌ بر این مدعی شده‌اند اتمام محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران باعث سرازیرشدن سلاح‌های پیشرفته روسیه یا چین به سمت منطقه خواهد شد.
نمایندگان پارلمان انگلیس از بوریس جانسون خواسته‌اند به ۷ سوال درباره سیاست دولت انگلیس در قبال ایران پاسخ دهد و از جمله احتمال اعمال تحریم علیه ایران در واکنش به آنچه «عدم پایبندی ایران به برجام» خوانده شده را شفاف‌سازی کند. نمایندگان پارلمان انگلیس علاوه‌ بر این از دولت این کشور خواسته‌اند همانند دولت آمریکا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را «سازمان  ‌تروریستی» اعلام کند.
هراس لابی صهیونیسم
«کمیته یهودیان آمریکا» که یکی از سازمان‌های مهم لابی‌گری برای رژیم صهیونیستی در آمریکا به شمار می‌رود از اتمام محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران به شدت ابراز نگرانی کرده است.
این سازمان در بیانیه‌ای با توجه به شکست شورای امنیت سازمان ملل متحد در تمدید محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران روز انقضای این محدودیت‌ها را روزی «بسیار غم‌انگیز و خطرناک برای امنیت دنیا» توصیف کرده است.
همکاری‌های نظامی بین ایران و پاکستان
سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسلام‌آباد اعلام کرد: با سپری شدن بازه زمانی پنج ساله و خاتمه یافتن محدودیت‌های مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱، هیچ‌گونه مانع مشروع و قانونی در همکاری‌های نظامی و تعاملات مالی مرتبط با آن بین ایران و پاکستان وجود ندارد.
در بیانیه سفارت ایران در اسلام آباد عنوان شده است: سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاکستان ضمن تأکید بر اهمیت پیوندها و روابط همسایگی خود با جمهوری اسلامی پاکستان، اعلام می‌کند با رفع محدودیت‌های نظامی و مالی موضوع این بیانیه، خواهان گسترش هرچه بیشتر تعاملات مردمی، تجاری-  اقتصادی، پولی-  مالی و سیاسی با این کشور همسایه و برادر بوده و از هرگونه پیشنهاد و تسهیلاتی در این زمینه استقبال می‌کند.