kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۱۰۳۶
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۹

تازه‌ترین آمار از قهر سینما با مردم از زبان وزیر ارشاد(اخبار ادبی و هنری)

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باز هم آمار ناامیدکننده‌ای از مراجعه مردم به سینما داد؛ آماری که از عمق فاجعه دوری و قهر اکثریت مردم ایران با سینما حکایت دارد.


سید عباس صالحی در سی‌وششمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها سخنرانی کرد و در بخشی از صحبت‌هایش گفت: «باید پرسید جامعه ایرانی سطح مصرف فرهنگی‌اش از لحاظ کمی ‌و کیفی چقدر است. در این حوزه پیمایش‌های زیادی انجام داده‌ایم. در یکی از پیمایش‌ها متوجه شدیم که در حوزه کتاب مصرف فرهنگی ما هفته‌ای 1/5 ساعت است. در حوزه نشریات و مجلات حدود ۲۸ درصد جامعه پیمایش گفته‌اند روزنامه یا مجله می‌خوانند. از بین این ۲۸ درصد هم میزان مطالعه نیم ساعت در هفته بوده است. این در حالی است که ۷۷ درصد جامعه هدف سینما نمی‌رفته‌اند. از ۲۳ درصدی که به سینما هم می‌رفته‌اند ۲۷ درصد تنها سالی یک‌بار به سینما می‌رفته‌اند.»
گفتنی است، کاهش شدید مراجعه مردم ایران به سینما از سال 76 و با اعمال سیاست‌های دولت موسوم به اصلاحات آغاز شد؛ از آن زمان، در واقع این مردم نبودند که با سینما قهر کردند بلکه این سینما بود که با رفتن سراغ سوژه‌های نازل و بی‌ارتباط با متن مردم، تولید انبوه آثار سخیف و بی‌مایه و هدف گرفتن جشنواره‌های خارجی به‌جای مخاطب داخلی، ارتباط خود را با مردم قطع کرد.