kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۱۰۰۴
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۵

بیش از ۱۰۰ راس گوسفند به دلیل مسمومیت تلف شدند

دهیار روستای چرگ در استان فارس گفت: بیش از ۱۰۰ راس گوسفند در منطقه باغدامچه روستای چرگ از توابع شهرستان خفر در استان فارس به دلیل مسمومیت تلف شدند.


شهرام کامخواه، افزود: یکی‌ از دامداران روستای چرگ از توابع شهرستان خفر که بیش از ۱۵۰ راس گوسفند را برای چرا و تامین آب و غذا به اطراف این روستا برده بود به دلیل استفاده گوسفندان از سم به جای غذا، بیش از ۱۰۰ راس از دام‌های او از جمله بره، کهره و... تلف شدند.
وی بیان داشت: به گفته برخی از شاهدان، سم‌هایی که برای از بین بردن حیوانات و جوندگان مضر در اطراف مزارع و باغ‌های روستای چرگ قرار داده شده، موجب تلف شدن این گوسفندان شد و این دامدار بدون اطلاع از این موضوع و بنا به عادت همیشگی، دام‌های خود را برای چرا و تعلیف (علف خوردن) به این مکان برده بود. به گفته کامخواه، خسارت‌های وارد شده به این دامدار بیش از سه میلیارد ریال برآورد شده و علت دقیق و قطعی این موضوع در دست بررسی است، همچنین اجساد این گوسفندان با رعایت مسائل بهداشتی دفن شد.
وی با‌ اشاره به اینکه در روزهای اخیر جمعیت موش‌ها و جوندگان موذی در این شهرستان افزایش یافته است، اظهار داشت: بسیاری از کشاورزان برای مقابله با این جوندگان و حفاظت از محصولات خود در باغ‌ها و مزارع از سم و داروهای کشنده استفاده می‌کنند که لازم است هم کشاورزان و هم صاحبان دامداری‌ها در این زمینه نکات ایمنی را با دقت رعایت کنند.
وی ادامه داد: صاحبان دامداری‌ها باید از هدایت دام‌های خود به اطراف باغ‌ها و مزارع کشاورزی پرهیز کنند چرا که آگاه نبودن از وضعیت این‌گونه اماکن ممکن است خسارت‌های مشابهی به دام‌های آنها وارد کند.