kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۹۸۰۷
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۷
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

بزک‌کنندگان مشغول کارند ستاد انتخاباتی بایدن در تهران

روزنامه شرق در شماره دیروز خود گفت‌وگویی را با هرمیداس باوند از کنشگران طیف موسوم به اصلاح‌طلب منتشر کرده است: «منافع ایران اقتضا می‌کند دموکرات‌ها در انتخابات پیروز شوند.[!!]»


سرویس سیاسی ـ


به راستی جای شگفتی است! این جماعت واقعا تا این حد فراموشکار هستند یا ستاد انتخاباتی بایدن در تهران هستند؟! عباس عبدی چند روز قبل در همین روزنامه شرق گفته بود که دموکرات‌ها در تحریم‌ها و ایجاد فشار اقتصادی به ایران چیزی از جمهوری خواهان کمتر ندارند بلکه دقیق‌تر هم عمل می‌کنند.
هرمیداس باوند در ادامه به شرق گفته است: «اگر بخواهیم درباره تأثیر نتیجه انتخابات آمریکا بر ایران صحبت کنیم، باید بگویم طبیعی است که اگر دموکرات‌ها در انتخابات پیروز شوند -چون طراح برجام بودند- شاید با تردیدهایی پایبند به اجرای برجام باشند و تحریم‌ها به‌کلی برداشته[!!] و سرمایه‌گذاری در ایران انجام شود.»
شگفتی‌ها با سطرهای فوق در این مصاحبه به اوج خود رسید! چرا که دموکرات‌ها در زمان اوباما همان موقع که آمریکا تازه این قرارداد را امضا کرده بود و از برجام خارج نشده بود، به تعهداتش عمل نکرد و تحریم‌ها را برنداشت. این گونه بود که تا زمان پایان دوره اوباما، برخی از دولتمردان بارها گفتند دستاورد ایران از برجام نزدیک به صفر است. حالا این فرد چنین ادعاهایی را در بازگشت آمریکای بدعهد مطرح کرده است.
دروغ اصلاح­‌طلبان درباره سرمایه‌­گذاری آمریکایی‌­ها
این فرد شگفتی را در ادامه به نهایت رسانده است: «این امر به نفع ایران خواهد بود[!!] اما اگر ترامپ هم پیروز شود، باب مذاکره بسته نیست؛ ترامپ گفته اگر انتخاب شود، وارد مذاکره با ایران می‌شود...  اگر دموکرات‌ها برنده شوند، تحریم‌ها اتوماتیک‌وار باید برداشته شود و سرمایه‌گذاری در ایران آزاد می‌شود... دموکرات‌ها مایل‌اند که ضمن اجرای برجام، تغییراتی نسبی نیز صورت بگیرد... اجرای برجام به معنای برداشتن تحریم‌هاست و شرکت‌های آمریکایی که در اوایل اجرای برجام وارد قرارداد سرمایه‌گذاری با ایران شده بودند[!!]، به‌محض خروج ترامپ، مجبور به خروج از قراردادهای خود شدند. بنابراین با پیروزی دموکرات‌ها امکان دارد دو اتفاق رخ دهد؛ اول اینکه تحریم‌ها برداشته شود و بعد هم شرکت‌هایی که تمایل به سرمایه‌گذاری در ایران داشتند، بتوانند وارد این عرصه شوند... برداشتن تحریم‌های شورای امنیت و تحریم‌های آمریکا در راستای اجرای برجام، در هر حال به نفع ایران خواهد بود.»
سرمایه‌گذاری آمریکایی‌ها در ایران دروغ بزرگی است که اصلاح‌طلبان به آن متوسل شده‌اند. اوباما پس از امضای برجام مدعی شد که اکنون شرکت‌های اروپایی و بقیه جهان می‌توانند در ایران سرمایه‌گذاری کنند اما این کار طبق قانون داخلی آمریکا برای آمریکایی‌ها ممنوع است.
این فرد اصلاح‌طلب و روزنامه شرق که تنها در فاصله چند سال چنین به تحریف تاریخ و دروغ‌گویی مشغول شده‌اند، خوب است که بگویند در زمان اوباما چه فایده‌ای نصیب ایران شد که حالا به ستاد انتخاباتی بایدن تبدیل شده‌اند؟
اصلاح‌طلبان به جای عذرخواهی از عملکرد خود
دنبال يافتن بهانه و توجيه‌اند
روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد روز گذشته در گزارشی با عنوان «خودانتقادي اصلاح‌طلبانه» ضمن اذعان به بلایی که این طیف با عملکرد خود بر سر اقتصاد و معیشت مردم آورده و موجب رویگردانی مردم از آنها شده‌اند، نوشت: «در نخستين روزهاي پاييز 99، اصلاح‌طلبان همچون زمستان و پاييز و تابستان و بهار اين دو، سه چند سال اخير، حال و روز خوبي ندارند. پايگاه اجتماعي و حاميان ميليوني‌شان نااميدتر از هميشه، به‌جاي آنكه همچون يكي، دو سال پاياني دهه 80 و به‌خصوص چندسال نخست دهه 90، منتظر يك بزنگاه انتخاباتي باشند تا حماسه‌اي سياسي رقم بزنند، دنبال آنند كه مبادا با افزايش افسارگسيخته قيمت دلار و سكه و شير و نان و روغن و... همين ناچيزي را كه براي‌شان باقي مانده هم از كف بدهند و روزگاري دشوارتر از آن‌چه را اين سال‌ها پشت‌سر گذاشتند، در انتظار داشته باشند. اصلاح‌طلبان و كنشگران سياسي اصلاح‌طلب هم هر روز به‌نحوي به‌دنبال يافتن راه چاره براي عبور از اين روزگار افول و سختي، از زمين و زمان گلايه مي‌كنند و عجيب آنكه به‌جاي واكاوي آن‌چه تاكنون كردند، اغلب دنبال يافتن بهانه و توجيه گذشته‌اند.»
 گفتنی است، مدعیان اصلاحات از رحم اجاره‌ای خواندن دولت و خود را تضمین روحانی دانستن، به مرز بندی، فاصله‌گذاری و فرار از مسئولیت رسیده‌اند. این در حالی است که این طیف باید به جای شگرد فرار به جلو، پاسخگوی فجایع تحمیل کرده به معیشت مردم و اقتصاد کشور باشد.
استعفای رئیس‌جمهور به صلاح کشور نیست
روزنامه آرمان در مطلبی با نقد پیشنهاد فعالین مدعی اصلاحات درباره لزوم استعفای روحانی نوشت: «نتيجه استعفا اين است که اوضاع کشور به‌خصوص از نظر خارجي‌ها بسيار مغشوش جلوه مي‌کند و در شرايط انتخابات آمريکا، اين موضوع کاملا به نفع ترامپ تمام مي‌شود... رفتن رئيس‌جمهور در اين شرايط نه‌تنها به‌صلاح نيست بلکه زيان و مضرات آن بسيار بيشتر خواهد بود. مسلما از اين شرايط پيش‌آمده خارج نخواهيم شد مگر با وحدت، همگرايي و همدلي که بايد ميان قوا و ساير دستگاه‌ها به‌وجود آيد.»
این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت: «کشور به‌هيچ‌وجه با بن‌بست روبه‌رو نشده است. اگر تدبير و سياست‌گذاري خوب انجام بشود، در زمان 5 تا 10 سال آينده، شرايط بهبود خواهد يافت.»
در روزهای گذشته فعالین مدعی اصلاحات در اقدامی مسبوق به سابقه تاکید کردند که رئیس‌جمهور باید استعفا دهد. این پیشنهاد تأمل برانگیز در حالی است که تنها حدود 10 ماه تا پایان فعالیت دولت روحانی باقی مانده است.
این پیشنهاد غیرکارشناسی و مغرضانه نه تنها به بهبود اوضاع کمک نخواهد کرد، بلکه همان‌طور که این روزنامه زنجیره‌ای اذعان کرده، باعث التهاب و آشفتگی در امور کشور خواهد شد.
تحریم داخلی بسیار سخت‌تر از تحریم‌ آمریکاست
روزنامه دولتی ایران دیروز در مطلبی نوشت: «بخش خصوصی این روزها بیش از هر زمان دیگر تحت فشار هستند و همواره در مصاحبه‌های خود از تحریم داخلی صحبت می‌کنند و می‌گویند این تحریم بسیار سخت‌تر از تحریم‌های ظالمانه آمریکا است. با آمدن وزیر جدید صمت دوباره بخش خصوصی به آینده امیدوار شده است و پیشنهاداتی ارائه می‌شود که وزیر در دوران استانداری از وزرا، طلب می‌کرده است. وزارت صمت بیش از هر زمان دیگر با ضعف روبه رو شده است و به گفته فعالان اقتصادی خیلی از بخش‌ها و بخصوص صادرات در این حوزه به مرحله زمینگیری نزدیک شده است. بخش خصوصی امیدوار است که وزارت صمت برای نیمه دوم سال پرفشار کار کند و اجازه ندهد تصمیم‌های خلق الساعه و بدون هماهنگی با بخش خصوصی اتخاذ شود.»
معطل گذاشتن اقتصاد کشور و سوزاندن فرصت‌های شکوفایی اقتصادی پای اعتماد به آمریکا و اروپا و وعده‌های سرخرمن آنها، حذف کارت سوخت و خسارت ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی آن، رها کردن بخش مسکن که با 250 شاخه شغلی و صنعتی مرتبط است، به مدت 5 ـ 6 سال، عدم هدایت نقدینگی به بخش‌های مولد اقتصادی، واگذاری بنگاه‌های بزرگ اقتصادی به ثمن بخس، چوب حراج به ذخایر دلار و طلا، از جمله سوءمدیریت‌ و بی‌تدبیری‌های دولت است که منجر به بروز خسارات سنگین به اقتصاد کشور شده است. با این حال رئیس‌جمهور ریشه مشکلات را تحریم‌ آمریکا می‌داند!