kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۹۷۸۷
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۳
روحانی:

مناظره دو نامزد انتخابات آمریکا به خوبی شرایط سخت این کشور را نشان داد

رئیس‌جمهور با ‌ اشاره به تلاش آمریکا برای توطئه‌چینی علیه ایران گفت: البته خود آمریکایی‌ها در یک شرایط بسیار سختی گرفتار شده‌اند. اگر مناظره دو نامزد انتخابات این کشور را مردم ما دیده باشند یا در فضاهای مطبوعاتی و مجازی بخوانند، می‌بینند آنها چه وضعی دارند و در چه اوضاعی گرفتار شده‌اند.

حجت‌الاسلام روحانی دیروز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت به برخی اظهارات در رسانه‌ها و فضای مجازی‌ اشاره کرد و گفت: برخی از دوستان می‌گویند قبل از این دولت هم تحریم بوده و حالا هم تحریم هست و شما قبلاً می‌گفتید برخی از مشکلات به‌خاطر مدیریت است و حالا چه می‌گویید؟
رئیس‌جمهور تصریح کرد: جنگ اقتصادی در این 3 سال اتفاق افتاده است و آنچه در گذشته بوده، تحریم و نه جنگ اقتصادی بوده است. در آن شرایط تحریم دولت حداقل روزانه یک میلیون بشکه نفت صادر می‌کرد و قیمت میانگین آن نیز بالای 100 دلار بود و در مقاطعی به 120 دلار هم رسید و بانک‌های ما نیز با شرایط امروز مواجه نبودند.
رئیس‌جمهور گفت: به هر صورت امروز بخش تأمین ارز مورد نیاز کشور عمدتاًً بر دوش صادرات غیرنفتی در حوزه صنعت و تا حدودی کشاورزی و خدمات است.
این اظهارات رئیس‌جمهور در حالی است که در همان مقطع که به زعم ایشان کشور با مشکلات امروز مواجه نبود، دولت تدبیر و امید با سیاه‌نمایی از وضعیت کشور و ارسال پالس ضعف به دشمن همچون «خزانه کشور خالی است» و با شعار «رفع تحریم‌‌ها و حل مشکل‌‌ اشتغال و آب خوردن و آلودگی هوا منوط به مذاکره است» باب مذاکره با آمریکا را باز کرد و قرار بود با برجام همه تحریم‌ها برود، اما به ‌دلیل ضعف در مذاکره و امضای توافقنامه‌ای نامتوازن و یک طرفه و دادن امتیازهای نقد و گرفتن وعده‌های نسیه، دشمن را جری‌تر کردند که بعد از تحریم، جنگ اقتصادی به کشور تحمیل شد.
رئیس‌جمهور  در ادامه گفت: گاهی وقت‌ها بعضی از حرف‌ها زده می‌شود که باید توضیح داده شود تا مردم واقعیت آن را بدانند. می‌گویند ‌اشکال این دولت این است که نگاهش به بیرون است و اگر نگاهش به داخل بود این مشکلات را نداشتیم!
تولید و اقتصاد را به مردم واگذار کنیم
روحانی افزود: ما در حقیقت هر پنجشنبه با افتتاح گسترده طرح‌ها، به این سؤال و شبهه پاسخ می‌دهیم. همین دیروز 3 هزار و  500 میلیارد تومان پروژه برق افتتاح شده است. با افزایش تولید برق و نیروگاه‌های تولید برق و رساندن میزان تولید محصولات کشاورزی از 97 میلیون تن به 130 میلیون تن، خودکفایی در بنزین، گازوئیل، گاز، گندم، فولاد، آلومینیم، پتروشیمی ‌و عمده محصولات، می‌توان گفت که نگاه ما به خارج است و به داخل نیست؟!
روحانی اظهار داشت: کار را باید به مردم واگذار کنیم. می‌گوییم سهام شرکت‌ها و کارخانجات به مردم واگذار و سیاست‌های اصل 44 اجرا و پیاده شود و اگر یک موردی در واگذاری اگر ‌اشکالی دارد، ‌اشکالش را رفع کنیم و اصل واگذاری را زیر سؤال نبریم. تا زمانی که اقتصاد و تولید در اختیار دولت باشد، مسائل ما حل نمی‌شود و باید رقابت را آزاد کنیم باید مردم به صحنه بیایند.
رئیس‌جمهور در ادامه به اهمیت جذب سرمایه خارجی و ایرانیان مقیم خارج‌ اشاره کرد و گفت: با دادن امنیت شخصی و امنیت به سرمایه‌هایشان، سرمایه زیادی وارد کشور داخل شود که این به نفع آنها و مردم و کشور است.
روحانی با بیان تلاش آمریکا برای توطئه‌چینی علیه ایران گفت: البته خود آمریکایی‌ها در یک شرایط بسیار سختی گرفتار شده‌اند. دیشب اگر مناظره را بعضی از مردم ما دیده باشند یا امروز در فضاهای مطبوعاتی و مجازی بخوانند، می‌بینند آنها چه وضعی دارند و در چه اوضاعی گرفتار شده‌اند از یک طرف بدترین مدیریت در کرونا داشتند، بدترین میزان بیکاری امروز دامن آنها را گرفته است و از یک طرف ناآرامی‌داخلی در داخل آمریکا از شرایط قبل بدتر است از طرف دیگر در سیاست خارجی هیچ پیروزی به دست نیاوردند. در سیاست خارجی هم ناموفق بودند و نه تنها نسبت به ایران، نسبت به منطقه و پاسفیک و اروپا و نفتا ناموفق بودند در سیاست خارجی همه جا ناموفق بودند.
تنها راه مقابله با مشکلات
 وحدت و اتحاد است
رئیس‌جمهور تصریح کرد: امروز خصمانه‌ترین و جنایتکارترین سیاست‌ها و  ‌تروریستی‌ترین سیاست‌ها را آمریکا علیه ملت ایران و این 84 میلیون جمعیت بکار گرفته است و شما در همه زمینه‌ها دارید می‌بینید که امروز با این مشکلات مواجه هستیم.
روحانی با تأکید بر اینکه تنها راه مقابله با این مشکلات وحدت، اتحاد و دست در دست یکدیگر دادن است، گفت: باید به این‌تریبون‌هایی که ملت در اختیار ما گذاشته، احترام بگذاریم و سخنی به نفع مردم و در مسیر اتحاد بگوییم. راه هم‌افزایی، همکاری و وحدت زبانی و وحدت عملی است.