kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۹۷۲۲
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۵
واکنش ایران به اتهام‌زنی‌های اخیر سعودی‌ها

عربستان سناریوهای بی‌ارزش و سفارشی علیه ایران را کنار بگذارد

عربستان سعودی در یک داستان‌پردازی مدعی شد، اعضای یک گروه خرابکار وابسته به ایران را دستگیر کرده است؛ موضوعی که سبب شد سخنگوی وزارت خارجه کشورمان واکنش نشان داده و به سعودی‌ها تذکر بدهد که از سناریونویسی‌های بی‌ارزش و سفارشی دست‌بردارند و مسیر صداقت و حکمت را در پیش بگیرند.


عربستان سعودی روز دوشنبه 7 مهر اعلام کرد که نیروهای امنیتی این کشور یک گروه  ‌تروریستی را شناسایی و ۱۰ عضو آن را بازداشت کرده‌اند و مدعی شد که این گروه در ارتباط با ایران بوده است.
در بیانیه‌ای که از سوی ریاست بخش امنیت عربستان صادر شد، ادعا شده که این گروه از سوی نیروهای امنیتی در تاریخ ۲۳ سپتامبر (۴ مهر) متلاشی و در دو مکان از آنها سلاح‌هایی مانند اسلحه‌های تک‌تیرانداز و کمری کشف و توقیف شده است. نکته قابل تأمل که رسانه‌های غربی از جمله «آسوشیتدپرس» نیز به آن اذعان داشتند، اینکه این نهاد امنیتی عربستانی جزئیات یا شواهد بیشتری درباره این گروه ادعایی مانند محل بازداشت متهمان ارائه نداده و در این بیانیه گفته شده که به‌دلیل اینکه تحقیقات همچنان ادامه دارد، هویت بازداشت‌شدگان فاش نمی‌شود.
این خبر در حالی منتشر می‌شود که یکشنبه هفته گذشته نیز بحرین مدعی شد که عملیات  ‌تروریستی مورد حمایت ایران در این کشور را در اوائل سال جاری میلادی (۹ ماه قبل) خنثی کرده است.
تلویزیون دولتی عربستان نیز همزمان گزارش کرده بود که بحرین در جریان کشف و خنثی‌سازی نقشه یک «گروه شبه‌نظامی وابسته به ایران» برای حمله به دیپلمات‌ها و شهروندان خارجی، افرادی را دستگیر کرده است.
البته در گزارش رسانه‌های عربی از جمله تلویزیون دولتی عربستان به زمان عملیات و دستگیری‌ها‌ اشاره نشده بود.
اولین سؤالی که درباره خبر اخیر در ذهن خطور می‌کند اینکه چرا بحرین پس از گذشت بیش از ۹ ماه، خبر این اقدام را رسانه‌ای کرده است و به‌رغم گذشت این مدت طولانی که به یقین تحقیقات آن پایان یافته است و ملاحظات امنیتی در کار نیست، چرا از ارائه جزئیات و اسناد مرتبط با آن خودداری می‌کند.
به گزارش ایرنا، بسیاری از ناظران سیاسی معتقدند که ادعاهای دور از حقیقت حکام عربستان و بحرین می‌تواند دو دلیل عمده داشته باشد؛ اول اینکه این تحرکات در راستای جبران شکست‌های اخیر آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران انجام شده است. همچنین یکی دیگر از کارکردهای این دست خبرسازی‌ها، به پروژه عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم‌ اشغالگر قدس هم برمی‌گردد. به‌نظر می‌رسد،‌ افتضاح مربوط به مشارکت در این پروژه،‌ در افکار عمومی کشورهای عربی، چنان تند بوده است که کشورهای جنوب خلیج ‌فارس را مجبور کرده برای خارج کردن آن از صدر توجهات افکار عمومی کشورهای عربی، به خبرسازی‌های جعلی روی بیاورند. به هر حال برخی از کشورهای منطقه که از استقلال سیاسی برخوردار نیستند در دام پروژه «ایران‌هراسی» دولتمردان آمریکا گرفتار شده‌اند و بنا به توصیه‌های کاخ سفید در زمان‌هایی که آنها تعیین می‌کنند، با طرح ادعاهای بی‌اساس، مجری برنامه‌ها و توطئه‌های واشنگتن علیه مردم و کشورهای منطقه، همسایه و حتی مسلمانان دیگر کشورها می‌شوند.
واکنش ایران به پرونده‌سازی دروغین علیه ایران
سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان دیروز سه‌شنبه در واکنش به ادعای سراسر ساختگی عربستان سعودی در کشف گروه  ‌تروریستی منتسب به جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: اتهامات اخیر مسئولان سعودی به جمهوری اسلامی ایران، در امتداد مواضع بی‌اعتبار و تکراری این کشور طی سال‌های گذشته است.
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه افزود: حاکمان سعودی با کنار گذاشتن عقلانیت سیاسی، و این‌بار در قالب نمایشی دست‌چندم، پرونده‌سازی دروغین علیه ایران را به‌عنوان حربه‌ای برای انحراف افکار عمومی و روشی برای سرپوش گذاشتن بر اقدامات شکست خورده خود برگزیده‌اند.
خطیب‌زاده در پایان تصریح کرد: اتهام‌زنی‌های تکراری، کلیشه‌ای و بی‌ارزش حاکمان سعودی، راهی نیست که عربستان را به مقصد برساند و توصیه ما این است که عربستان سعودی به جای سناریونویسی‌های بی‌ارزش و سفارشی، مسیر صداقت و حکمت را انتخاب کند.