kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۹۷۰۲
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۱

امیر کویت در سن 91 سالگی درگذشت /اعلام 40 روز عزای عمومی در اردن

«صباح الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت دیروز در بیمارستانی در آمریکا و در سن 91 سالگی درگذشت. او از سال 2006 در قدرت و پانزدهمین امیر این کشور کوچک عربی بود.


سرویس خارجی-

دیروز برخی رسانه‌های عربی خبر فوت امیر کویت را منتشر کردند. تا چند ساعت پس از انتشار این اخبار غیر رسمی، دولت کویت هیچ واکنشی از خود نشان نداده بود اما در نهایت این خبر از سوی دولت این کشور تایید شد. دیوان امیریِ کویت، گزارش داده که «صباح الاحمد الجابر الصباح» امیر این کشور درگذشته است. این گزارش درست پس از آن اعلام شد که منابع کویتی گزارش دادند که تلویزیون رسمی این کشور برنامه‌های خود را قطع کرده است و در حال پخش آیاتی از قرآن کریم است.
امیر ۹۱ ساله کویت چند ماهی بود که در آمریکا بستری بود. وی که از سال 2006 به عنوان امیر انتخاب شده بود با بیماری‌های مختلفی دست و پنجه نرم می‌کرد. شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح پانزدهمین امیر این کشور بود. خاندان صباح در کویت از سال 1756 حکومت خود را بر این کشور آغاز کردند. در اوایل قرن هجدهم سه خاندان مهم به نام‌های «آل صباح»‌،
«آل خلیفه» و «آل جلاهم» بنا به دلایل اقتصادی وسیاسی در کویت اقامت کرده و در سال‌های 1716 تا 1756 برای حکومت بر کویت به صورت اشتراکی توافق کردند. اداره امور کویت به این صورت میان سه خاندان تقسیم شد که بر این اساس خانواده صباح مسئول امور سیاسی بود٬ آل خلیفه تجارت زمینی و آل جلاهم تجارت دریایی را عهده‌دار شدند. اما این حکومت اشتراکی نتوانست خیلی دوام بیاورد در سال 1756 از هم پاشید و خاندان صباح که مهم‌ترین بخش روند کویت یعنی سیاست را بر عهده داشت٬ به تنهایی حکومت خود را در این منطقه آغاز کرد.
شیخ صباح نسبت به سایر کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس سابقه بهتر دیپلماتیک داشت و سعی می‌کرد که از راه‌های دیپلماتیک مشکلات منطقه‌ای را حل‌وفصل کند. در موضوع تحریم قطر توسط چهار کشور عربی کویت به دنبال حل مسئله از راه‌های دیپلماتیک بود.
برخی کارشناسان با مقایسه وضعیت کویتِ تحت حاکمیتی او با وضعیت دموکراسی در سایر کشورهای حوزه خلیج‌فارس، نتیجه می‌گیرند سیاست‌های امیر 91 ساله کویت تا حدودی در راستای ثبات و کاهش تنش‌های منطقه‌ای بوده و وضعیت بهتری داشته است. او بارها تجاوزات مستمر عربستان به خاک یمن را محکوم و نیز بر لزوم حمایت از مسئله فلسطین تاکید می‌کرد. با وجود حاکمیت خاندان آل صباح در دو قرن گذشته، کویت در بین کشورهای خلیج‌فارس تنها کشوری است که از آغاز استقلال در سال 1961، دارای قانون اساسی بوده و تفکیک قوای سه گانه پارلمان مستقل، آزادی‌های سیاسی و آزادی مطبوعات در آن تضمین شده است و به نظر می‌رسد حاکمیت این کشور کوچک خلیج‌فارس تاکنون به این اصول مهم قانون اساسی تا حدی پایبند بوده است.
جانشین امیر کویت
«نواف الاحمد الجابر الصباح» ولیعهد کویت است که بعد از درگذشت کویت رسما امیر این کشور خواهد شد. پیش از این و در پی وخامت حال امیر این کشور بخشی از اختیارات وی به ولیعهد واگذار شده بود.
البته روزنامه «العرب» به نقل از منابع کویتی اعلام کرده بحث جانشینی شیخ صباح قطعی شده و هیچ تردیدی وجود ندارد که برادرش یعنی ولیعهد فعلی شیخ نواف الاحمد جانشین وی خواهد شد. اما از آنجا که ولیعهد فعلی به یک بیماری خونی نادر مبتلا شده، بحث جانشینی او ممکن است با چالش‌هایی مواجه شود.