kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۹۷۰۰
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۱

126 کشته و 230 زخمی حاصل 4 روز جنگ ارمنستان و آذربایجان

بر اساس اعلام مقامات جمهوری آذربایجان، ارمنستان و منطقه «قره باغ»‌، شمار کشته‌های جنگ چهار روز اخیر در این منطقه، به 126 نفر و مجروحان نیز به 230 تن رسیده است.




دیروز «الهام علی اف»، رئیس‌جمهور آذربایجان، اعلام کرد که از آغاز درگیری‌های جدید در منطقه قره‌باغ کوهستانی تا کنون،10 شهروند غیر نظامی جمهوری آذربایجان بر اثر گلوله‌باران ارتش ارمنستان،کشته شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری فارس، علی‌اف گفت: متاسفانه تلفات غیرنظامیان در حال افزایش است، ۱۰ غیرنظامی از جمله پنج عضو یک خانواده، شامل دو کودک، کشته شده‌اند.
وزارت خارجه آذربایجان و دادستانی کل این کشور هم طی بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند، از ۲۷ سپتامبر(6 مهر) تاکنون،۳۰ غیرنظامی در جریان درگیری‌ها زخمی شده‌اند.
ازسرگیری درگیری‌های مرزی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ، از بامداد یکشنبه گذشته آغاز شده است.
آذربایجان و ارمنستان، دو جمهوری استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی، از سال ۱۹۹۲ و به دنبال تصرف منطقه قره‌باغ کوهستانی توسط ارمنستان و اعلام خودمختاری این منطقه، وارد درگیری نظامی شده‌اند و تلاش‌ها برای حل مناقشه قره‌باغ در قالب گروه میانجی «مینسک» (سازمان امنیت و همکاری اروپا)، تاکنون بی‌نتیجه بوده است.
مقامات ارمنستان هم شمار کشته‌های این کشور را 84 تن اعلام کرده‌اند. اینتر فکس به نقل از وزارت دفاع ارمنستان گزارش داد، ۲۰۰ شهروند ارمنستانی در جریان این درگیری‌ها‌، مجروح شده‌اند. مقامات منطقه خودخوانده قره‌باغ هم آخرین آمار تلفات نیروهای خود را ۳۲ نفر اعلام کرده‌اند. در رابطه با وضعیت میدانی و اینکه آیا نبرد مثل روزهای قبل میان دو طرف ادامه دارد یا نه، گزارشی
نرسیده است.
در این میان، دولت ترکیه اعلام کرد که در جنگ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، با تمام قوای ممکن از جمهوری آذربایجان حمایت می‌کند.
آخرین خبرها:
به گزارش خبرگزاری فارس، وزارت دفاع دولت ایروان اعلام کرد، یک فروند جنگنده «اف-۱۶» ترکیه، یک فروند «سوخو- ۲۵» نیروی هوایی ارمنستان را سرنگون کرده است. در این اتفاق، خلبان جنگنده «سوخو- ۲۵» ارمنستان، کشته شده است.
«شوشان استپانیان» سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان، اعلام کرد که نیروهای جمهوری آذربایجان عصر دیروز یک واحد نظامی ارمنستان را در شهر «واردنیس» (شمال ارمنستان) هدف قرار‌دادند. وی به شمار تلفات نیروهای ارمنی بر اثر این حمله، اشاره‌ای نکرده است.