kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۹۶۱۱
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۹
ظریف در مراسم تجلیل از شهدای وزارت خارجه:

آمریکا دشمن شماره یک داعش را با زبونی و سبعیت به شهادت رساند

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خطاب به آمریکایی‌ها گفت: شما سردار سلیمانی، دشمن شماره یک داعش را با زبونی به شهادت رساندید، شما‌ترسو و وحشی هستید.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ظهر دوشنبه در آخرین روز هفته دفاع مقدس در مراسم تجلیل از شهدای وزارت امور خارجه با حضور خانواده شهدای این وزارتخانه حضور یافت و به شهدای این وزارتخانه ادای احترام کرد.
ظریف در این مراسم یاد همه شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، هسته‌ای، حرم و شهید عزیز سپهبد حاج قاسم سلیمانی و همراهانش را گرامی‌داشت.
وی افزود: آنچه توانسته هشت سال تجاوز رژیم تا به دندان مسلح صدام در مقابل مردم بی‌دفاع ایران را در شرایط پس از انقلاب و شرایطی که فکر می‌کردند تهران و اهواز و شهرهای دیگر ما را ظرف یک هفته تصرف می‌کنند و از اهواز با مردم دنیا سخن می‌گویند، آنچه باعث شد همه اینها نقش برآب شود و صدام و صدامیان به زباله دادن تاریخ بپیوندند و مردم ما ایرانیان بزرگ همواره سرفراز باشند، همان فرهنگی است که از عاشورا و جهاد و شهادت و ایثار و مقاومت داریم.
وزیر امور خارجه خطاب به خانواده شهدای وزارت خارجه گفت: درست است نیروهای مسلح ما حامیان این مرز و بوم هستند ولی این نیروهای مسلح ما از مردم عاشق ایثار و شهادت و حسین برخاستند. آنچه به ما قدرت و توان داده و باعث شده از همه فشارها و سختی‌ها عبور کردیم، همین حضور مردم و فرهنگ شهادت و ایثار است که شما بهترین یادگاران آن هستید، شما نشانه‌های بزرگی ایران هستید و شمایید که ایران را سر پا نگه داشتید. فرزندان شما بودند.
ادعای حقوق بشری اروپا
 ظریف اظهار داشت: آیا کشوری را سراغ دارید که در دوران دفاع مقدس از متجاوز حمایت نکرده و قدرتی را سراغ دارید که در این دوران به متجاوز سلاح نداده باشد، اگر می‌خواهند فراموش کنند، هیچ‌گاه اجازه نخواهیم داد.
وی افزود: این منطقه ۷۵ میلیارد دلار به صدام کمک کرد، امروز مدعی چه هستند؟ ما مدعی هستیم، ۷۵ میلیارد دلار پول دادید که مردم ما را شهید کرده و بکشند و جمهوری اسلامی ایران را به زانو دربیاورند. اما این خانواده‌ها اجازه ندادند.
وزیر خارجه خطاب به حامیان صدام در جنگ هشت ساله گفت: هواپیمای آواکس‌ به عراق دادید، اطلاعات جبهه‌های ما را در اختیار این کشور قرار دادید حتی زمانی که می‌دانستید عراق از سلاح شیمیایی استفاده می‌کند بتوانند با بهترین و به روزترین اطلاعات فرزندان این کشور را شهید کنند، ولی ایستادیم.
به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: هواپیمای میراژ به عراق اجاره دادید، موشک اگزوست به عراق دادید، امروز می‌خواهید از مردم  لبنان حمایت کنید؟ تاریخ شما را این منطقه فراموش نکرده، جنایت‌های شما را این مردم هیچ‌گاه فراموش نمی‌کنند، اما ایستادیم.‌تانک‌های چیفتن شما هر روز در جبهه‌ها از لای زرورق در می‌آمد و رزمندگان ما هر روز با‌تانک‌هایی که شما به صدام داده بودید با صدام می‌جنگیدند، امروز برای ما ادعای حقوق بشر می‌کنید؟ شما جنایتکاران علیه بشریت هستید.
آنچه به شما نمی‌آید
مدنیت است
ظریف خاطرنشان کرد: سلاح شیمیایی شما از آلمان و هلند در اختیار عراقی‌ها قرار می‌گرفت و علیه مردم بزرگ سردشت و علیه شهدای زنده شیمیایی ما مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت، امروز برای ما ادعای مدنیت می‌کنید؟ آنچه به شما نمی‌آید مدنیت است. سلاح فرستادید و همه در این سلاح مشارکت کردید، چه باعث شد صدام امروز به زباله‌دان تاریخ بپیوندد. همین جوانان و بزرگمردان ما که در برابر رژیم بعث و تمام حامیانش مقاومت کردند.
شما ‌ترسو و وحشی هستید
وی خطاب به آمریکایی‌ها گفت: شما می‌گویید شما داعش را از بین بردید، شما دشمن شماره یک داعش را با زبونی و نهایت سبعیت کشتید.
آنچنان زدید که فقط یک دست از سردار ما باقی ماند، شما ‌ترسو و وحشی هستید، ولی این مردم را نتوانستید به زانو دربیاورید. این مردم‌ متکی به یک فرهنگ غنی هستند، مردم ایران اعم از شیعه، سنی، یهودی، مسیحی، زردشتی و در خون ایرانی عشق به حسین و افتخار به مکتب ایثار است و این است که ایران را سر پا نگهداشته است.
‌ترور سردار سلیمانی
اقدام جنگی بود
به گزارش فارس، سه کارشناس آمریکایی در نشستی در اندیشکده «پراجکت اسفییر» به بررسی توانایی شخص رئیس‌جمهور آمریکا برای صدور دستور خودسرانه آغاز جنگ با یک کشور پرداختند.
در این نشست «جین هیلی» معاون اندیشکده «کِیتو»، «دیوید ریوکین» عضو شرکت حقوقی «بِیکر‌هاستتلر» متشکل از ۱۰۰۰ وکیل با قدمت بیش از یک قرن و «مارگارت تیلور» همکار محقق در اندیشکده «بروکینز» به ارائه دیدگاه‌های خود درباره جنبه‌های حقوقی اعلان جنگ توسط رئیس‌جمهور آمریکا با محوریت موضوع ‌ترور جنایتکارانه سردار سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران پرداختند.
این کارشناسان حقوقی تأکید کردند که ‌ترور سردار سلیمانی به‌صورت آشکار، مصداق «اقدام جنگی» بود.