kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۹۵۸۵
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۵
در میان نگرانی جامعه جهانی

تبادل آتش سنگین میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان شمار کشته‌ها به 32 نفر رسید

همزمان با ادامه تبادل آتش توپخانه و سایر سلاح‌های سبک و سنگین میان نظامیان آذربایجان و ارمنستان، خبر رسید که شمار تلفات طرفین در این نبرد، به 32 تن رسیده است.

درگیری‌ها میان نیروهای ارتش ارمنستان و جمهوری آذربایجان طی دیروز و شب قبل از آن، ادامه داشت. به گزارش فارس، وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد که ارتش جمهوری آذربایجان با استفاده از توپخانه، به ویژه توپخانه سنگین «تی او اس»، به حملات خود علیه مواضع نیروهای ارمنستان ادامه داد. وزارت دفاع آذربایجان هم از گلوله‌باران شهر «تَرتَر» این کشور به دست نیروهای ارمنستانی خبر داد.
مقامات منطقه خودخوانده «قره‌باغ» هم آخرین آمار تلفات نیروهای خود را ۳۲ نفر اعلام کردند. این درحالی است که در مورد شمار کشته‌های نظامیان آذربایجان و ارمنستان، هنوز گزارشی نرسیده است. اولین درگیری‌ها بین این دو کشور همسایه، از بامداد روز یک شنبه آغاز شده است و هر دو طرف، یکدیگر را به آغاز درگیری‌ها متهم کرده‌اند. «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان، طی نشست اضطراری با نمایندگان پارلمان این کشور، اعلام کرد که ایروان ممکن است به طور رسمی استقلال جمهوری خودخوانده قره باغ کوهستانی(جمهوری آرتساخ) را به رسمیت بشناسد.
یک عضو ارشد وزارت دفاع ارمنستان هم هشدار داد که اگر ضرورت اقتضا کند، این کشور از موشک‌های بالستیک «اسکندر» و جنگنده‌های «سوخو- ۳۰ » علیه جمهوری آذربایجان استفاده می‌کند. کشورهای ایران و روسیه و دبیرکل سازمان ملل خواستار آتش بس میان دو طرف درگیر شده‌اند.
جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، دو جمهوری استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی، از سال ۱۹۹۲ به دنبال تصرف منطقه قره‌باغ کوهستانی توسط ارمنستان و اعلام خودمختاری این منطقه، وارد درگیری نظامی شده‌اند و تلاش‌ها برای حل مناقشه قره‌باغ در قالب گروه میانجی «مینسک» (سازمان امنیت و همکاری اروپا) تاکنون بی‌نتیجه بوده است.