kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۹۵۰۸
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۴

روحانی آمریکا را لعنت کرد یا دوباره آدرس غلط داد؟!(خبر ویژه)

«وقتی ریشه مشکلات اقتصادی مردم از نظر روحانی در آمریکاست احتمالا کلید حل مشکلات هم آنجا باشد و باید از ریشه‌ این مشکل را حل کرد! این ایده البته جدید نبوده و روحانی در هفت سال گذشته راهبرد دولت خود را بر این اساس پیاده کرده است».



رجانیوز ضمن انتشار این تحلیل می‌نویسد: رسانه‌‌ها و تحلیل‌گران دنیا آمریکا را ناکام در پروژه‌ فشار حداکثری تحلیل می‌کنند، حتی دولت ترامپ این روزها در برابر ناکارآمد بودن فشارهای خود که نتوانسته به تغییر رفتار ایران منجر شود به شدت زیر سوال قرار داد. اما آه و ناله کردن‌های عالی‌ترین مقام اجرایی کشور و اعتباربخشی به تحلیل سران دولت آمریکا که خبر موفقیت‌آمیز بودن فشارها و تحریم‌ها را از تهران به واشنگتن مخابره می‌کند می‌تواند ساکنان اتاق بیضی‌شکل کاخ‌سفید را در ادامه فشارهای خود مصمم‌تر کند!
گرا دادن خواسته‌ یا ناخواسته به دشمن اتفاقی است که بارها در دولت روحانی رخ داده است. یک‌بار ایران توسط وزیر خارجه به پولشویی متهم می‌شود، بار دیگر ظریف پس از اعلام بازگشت قطعنامه‌های شورای امنیت آمریکا را توانمند در توقیف کشتی‌های نفتی ایران معرفی می‌کند و این‌بار روحانی ریشه بسیاری از مشکلات امروز را آمریکا می‌داند. رخدادی که نسبت به صحبت‌های قبلی وی در سال 1392 که مشکلات را ناشی از بی‌تدبیری دولت وقت می‌دانست چرخش 180 درجه‌ای داشته است.
روحانی در حالی خود را در مشکلات کنونی تبرئه می‌کند و همه مشکلات را به آمریکا نسبت می‌دهد که مردم به خوبی تاثیر سیاست‌گذاری‌های وی در سال‌های اخیر را لمس کرده‌‌اند. توقف پروژه مسکن مهر که تاثیر ویژه‌ای در افزایش قیمت خانه برای مردم داشته، عدم اهتمام به دریافت مالیات از جریان‌های قدرت و ثروت، سیاست‌های مذبذبانه در از بین بردن سهمیه‌بندی کارت سوخت و احیای مجدد آن، بی‌توجهی به ساخت پالایشگاه و پتروپالایشگاه‌ها که می‌توانست وابستگی ایران به نفت را به شکل محسوسی کم کند، عدم ارتباط با کشورهای همسایه و شرق و... تنها بخشی از سوءتدبیرهای غرب‌گرایان در هفت سال گذشته است.
از منظر تحلیل‌گران یکی دیگر از ابعاد صحبت‌های روحانی، احتمالاً دادن آدرس مذاکره مجدد با آمریکاست. به بیان دیگر وقتی ریشه مشکلات اقتصادی از نظر روحانی در آمریکاست احتمالاً کلید حل مشکلات هم آنجا باشد و باید از ریشه این مشکل را حل کرد! این ایده البته جدید نبوده و روحانی در هفت سال گذشته راهبرد دولت را براین اساس پیاده کرده است. راهبردی که نتیجه آن عقب‌نشینی تاریخی از حقوق هسته‌ای کشورمان و در نهایت بازگشت تحریم‌های آمریکا بوده است.