kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۹۴۹۸
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۲

بررسی اولویت­‌دار تأمین کالاهای اساسی به تصویب نمایندگان رسید

در جلسه علنی دیروز مجلس فرمانده کل ارتش ضمن برشمردن رشادت‌های ارتش و نیروهای مسلح در دفاع مقدس تاکید کرد، امروز امنیت ما در دریا عاریه‌ای نیست و کاملا بومی است، همچنین دیروز نمایندگان با بررسی اولویت‌دار طرح تأمین کالاهای اساسی موافقت کردند.




جلسه علنی مجلس شورای اسلامی دیروز به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد. دستور کار این جلسه به شرح زیر بود: سخنرانی امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران به مناسبت هفته دفاع مقدس و گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح اصلاح موادی از قانون مالیات‌های مستقیم (اعاده شده از شورای نگهبان)
محمدباقر قالیباف در ابتدای جلسه علنی دیروز مجلس اظهار داشت: خداوند را شاکریم که در هفته دفاع مقدس این فرصت فراهم شد که در خدمت هم لشکر و از رزمندگان دوران دفاع مقدس، امیر سرلشکر موسوی باشیم تا از بیانات وی استفاده کنیم.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جا  دارد هفته دفاع مقدس را به همه آزادگان، ایثارگران، جانبازان و خانواده معظم شهدا به ویژه به همه عزیزان ارتشی تبریک عرض کنم.
دیروز همچنین مراسم تحلیف منتخبان جدید مجلس شورای اسلامی، در جلسه علنی برگزار شد. این نمایندگان، در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی که ۲۲ شهریور ماه ۹۹ برگزار شده بود، توانستند اکثریت آرا را کسب کنند.
امنیت ما در دریا عاریه‌­ای نیست
امیر سرلشکر «سید عبدالرحیم موسوی» فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در جلسه علنی دیروز مجلس به مناسبت هفته دفاع مقدس، گفت: ارتش به کمک سپاه و این دو با بسیج و این سه با جهاد سازندگی و این چهار رکن با پشتیبانی همه‌جانبه مردم و همه آنها با فرماندهی حضرت امام (ره) روی بومی از غیرت ملی با روح آموزه‌های عاشورایی این معجزه قرن را آفریدند. اگرچه پیروزی در این جنگ نابرابر یک فتح الفتوح شبه معجزه بود اما منظور بنده از معجزه قرن پیروزی در جنگ نیست بلکه آن نتایجی است که معادلات راهبردی جهان را تغییر داد و طرحی نو درانداخت. منظور بنده آن شجره طیبه‌ای است که شاخه‌های آن به اقصی نقاط عالم سرکشیده و مکتب مقاومت در مقابل نظام سلطه را در قلب و روح حق‌طلبان نشانده و سقوط ناخداباوران حق ستیز را تسریع کرده است.
سرلشکر موسوی تاکید کرد: دفاع مقدس جمع چهره «اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّار» انقلاب اسلامی در مقابل سلطه گران و «رُحَماءُ بَینَهُم» در جمع مظلومان عالم است. چه خوب بود اگر می‌شد در یک جلسه از همه اجزای دفاع مقدس سخن گفت. از آن بسیجی، تک تیرانداز تا سرلشکر فلاحی که بالاترین مقام شهید نظامی در دوران دفاع مقدس بود.
وی افزود: اگر می‌شد از گروه‌های کوچک شکار‌تانک تا بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین عملیات هوایی یعنی حمله به
«اچ 3» سخن گفت، چه خوب بود. از اولین پاسخ با ۱۴۰ فروند تا آخرین ضرب شست در مرصاد چه خوب بود اگر سخن می‌گفتیم. چه خوب بود اگر از انهدام کامل نیروی دریایی دشمن توسط نیروی دریایی ارتش در ۶۷ روز تا تپه‌هایی که بیش از دو هزار روز دست به دست شدند و انفجار گلوله روی آنها آن‌قدر بود که قدشان کوتاه‌تر شد، می‌توانستیم سخن بگوییم. سرلشکر موسوی ادامه داد: چه خوب بود اگر از پاره‌کردن مغرورانه قطعنامه جلوی دوربین تا جمله ملتمسانه و اینک پذیرفتیم هر آنچه شما خواسته بودید را می‌توانستیم بگوییم. از روزی که دیوانه‌ای آمد سنگی انداخت و رفت، تا طناب مرگی که به فرمان خداوند شاه دزد بر گردن دیوانه انداخت چه خوب بود سخن بگوییم اما افسوس که نمی‌شود در این زمان‌های کوتاه این تابلوی شگفت را توضیح داد.
وی گفت: نقاشی سحرآمیز دفاع مقدس آن‌قدر بیننده را محو جمال خود می‌کند که در توصیف تقریباً همه چیز را از یاد می‌برد.
فرمانده کل ارتش خاطرنشان کرد: کشف و شناسایی بیش از ۴۸ هزار هواپیما و بالگرد و انهدام ۶۵۲ فروند جنگنده و بالگرد در طول دوران دفاع مقدس، بخشی از کارنامه افتخارآمیز پدافند هوایی ارتش است. همچنین نیروی هوایی علاوه ‌بر پشتیبانی هوایی از کلیه عملیات‌های دوران جنگ و دفاع از آسمان ایران، عملیات‌های ویژه‌ای داشته است که هر کدام به دلیل تأثیر راهبردی ارزش چندین عملیات بزرگ را دارد.
وی با بیان این‌که لازم به یادآوری است که به گواهی اسناد موجود، حامیان صدام دو بار در سال‌های ۶۲ و ۶۵ نیروی هوایی عراق را کاملاً بازسازی و نو کردند، گفت: اما نیروی هوایی و پدافند هوایی ما موفق شدند دو نیروی هوایی دشمن بعثی را در طول جنگ منهدم کنند و در واقع با سه نیروی هوایی که صددرصد توسط استکبار حمایت و پشتیبانی می‌شدند، جنگیدند.
فرمانده کل ارتش تأکید کرد: به برکت این حضور امروز امنیتی که در دریا داریم، برخلاف بسیاری از کشورهای منطقه عاریه‌ای نیست بلکه کاملاً بومی و ساخت ایران و با اتکا به دانش و توان صنعتگران صنعت دفاعی و فرزندان این مملکت است. دریاهای ما امن است و حضور نمایشی ایادی استکبار به سرکردگی آمریکای تروریست نمی‌تواند این امنیت مقتدرانه را خدشه‌دار کند.
طرح تامین کالاهای اساسی
نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز با ۲۰۰ رأی موافق، ۸ رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر در جلسه با بررسی اولویت دار طرح تأمین کالاهای اساسی موافقت کردند.
«حمیدرضا حاجی بابایی» در این باره، گفت: معیشت مردم با افزایش قیمت‌ها دچار مشکل شده است و در این طرح به‌دنبال آن هستیم تا مشکلات مردم در تأمین کالاهای اساسی مرتفع شود. بر اساس طرح مذکور، دولت مکلف می‌شود کالابرگ در اختیار مردم قرار دهد تا مشکلات معیشتی مردم از این طریق تا حدی حل و فصل شود.
رئیس‌کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طرح تأمین کالاهای اساسی در کمیسیون برنامه و بودجه مصوب شده است و به‌دلیل آنکه مجلس دو هفته آینده تعطیل است، درخواست ما آن است که طرح مذکور در هفته جاری در دستور کار مجلس قرار گیرد.
حاجی بابایی درباره مفاد طرح تأمین کالاهای اساسی گفت: بر اساس این طرح قرار بر این است که ۳۰ هزار میلیارد تومان از محل تبصره ۲ و ۱۴ بودجه برای کالاهای اساسی تخصیص داده شود و ۶۰ میلیون نفری که کمک معیشتی را دریافت می‌کنند، اعتباراتی در کارت آنان در نظر گرفته می‌شود تا بتوانند کالاهای اساسی خود را خریداری کنند. وی افزود: حدود ۲۰ میلیون نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند که قرار است به هر نفر از آنان ۱۲۰ هزار تومان اعتبار جهت خرید کالاهای اساسی داده شود و در واقع یک خانواده پنج نفره ۶۰۰ هزار تومان به کارت اعتباری‌اش واریز می‌شود و نکته حائز اهمیت آن است که این کارت‌ها اعتباری است و مردم فقط می‌توانند با آن کالا خریداری کنند.
این نماینده مجلس گفت: همچنین ۴۰ میلیون نفر دیگر از مردم وضعیت معیشتی خوبی ندارند که در کارت اعتباری آنان ۶۰ هزار تومان جهت خرید کالاهای اساسی واریز می‌شود تا از این طریق بخشی از مشکلات معیشتی این قشر جامعه نیز مرتفع شود. حاجی بابایی گفت: در این طرح مقرر شده است که از اول مهرماه تا پایان اسفندماه دولت این اعتبارات را در کارت‌های اعتباری ۶۰ میلیون نفر مذکور واریز کند تا کالاهای اساسی خریداری کنند اما در صورتی که وضعیت اقتصادی کشور بهبود یافت، این طرح متوقف می‌شود اما اگر وضعیت معیشتی به همین منوال ادامه پیدا کند، دولت باز هم باید این اعتبارات را واریز کند.
اصلاح طرح مالیات از خانه­‌های خالی
نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز طرح اصلاح موادی از قانون مالیات‌های مستقیم جهت تامین نظر شورای نگهبان را اصلاح کردند.
بر اساس اصلاح صورت گرفته در ماده واحده این متن، هر واحد مسکونی واقع در کلیه شهرهای بالای یکصدهزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور موضوع تبصره (۷) ماده ۱۶۹ مکرر این قانون، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از ۱۲۰ روز ساکن یا کاربر نداشته باشد به عنوان خانه خالی شناسایی شده و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، بدون لحاظ معافیت‌های تبصره (۱۱) ماده (۵۳) این قانون، ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح ضرایب زیر می‌شود: سال اول- معادل ۶ برابر مالیات متعلقه / سال دوم- معادل ۱۲ برابر مالیات متعلقه / سال سوم به بعد- ‌معادل ۱۸ برابر مالیات متعلقه.
همچنین دیروز سید محسن دهنوی عضو هیئت‌رئیسه مجلس در ذکر موارد اعلام وصولی گفت: «سؤال ملی رحمت‌الله نوروزی از وزیر راه و شهرسازی درباره علت عدم اقدام لازم برای تامین مسکن مورد نیاز در کشور.»
تصویب یک فوریت طرح افزایش بودجه شهرداری­‌ها
نمایندگان با یک فوریت طرح حذف بند (ن) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۹۹ با ۱۷۰ رأی موافق، ۳۳ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۴ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند. جلیل مختار به عنوان طراح این موضوع، گفت: بر اساس قانون، یک درصد از درآمد حاصل از عوارض آلایندگی در کشور باید به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اختصاص داده می‌شد که در لایحه بودجه سال ۹۹، ۳۵ درصد از این میزان اعتبار به صندوق توسعه محیط زیست اختصاص داده شد که این مسئله ظلم‌ به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها است. وی با بیان اینکه حذف بند (ن) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۹۹ ضروری است چرا که این بند قانونی موجب کاهش منابع اعتباری دهیاری‌ها و شهرداری‌ها شده است، اظهار داشت: کاهش منابع اعتباری دهیاری‌ها و شهرداری‌ها، منجر به کاهش کیفیت خدمات شهری و کاهش اعتبارات شهرداری‌ها برای مقابله با بلایای طبیعی می‌شود.