kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۹۴۸۵
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۵
با حضور رئیس مجلس و فرماندهان ارشد سپاه صورت گرفت

رونمایی از موشک جدید بالستیک «ذوالفقار بصیر»

در جریان افتتاح نمایشگاه دائمی توانمندی‌های نیروی هوافضای سپاه، نسل جدیدی از موشک ذوالفقار تحت عنوان «ذوالفقار بصیر» برای اولین بار به‌ نمایش درآمد.



نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نمایشگاه دائمی محصولات خود که دیروز (یکشنبه) با حضور محمدباقر قالیباف رئیس ‌مجلس شورای اسلامی و سرلشکر حسین سلامی فرمانده‌کل سپاه پاسداران افتتاح شد، جدیدترین موشک بالستیک دریایی خود را به نمایش درآورد. این موشک با نام «ذوالفقار بصیر» جدیدترین موشک از نسل بعدی خلیج ‌فارس است. موشک جدید مجهز به سر جنگی با جست‌وجوگر اپتیکی احتمالاً بردی بیش از 700 کیلومتر دارد.
پیش از این موشک‌های خلیج‌ فارس و هرمز (بالستیک دریایی) در حدود 300 و 250 کیلومتر برد داشتند. موشک ذوالفقار در نوع زمین به زمین نیز بین 700 تا 750 کیلومتر برد دارد و از آن در عملیات‌های برون‌مرزی علیه داعش نیز استفاده شده است.
شعار «مرگ بر آمریکا» جز کار،
تلاش و پیگیری مشکلات مردم نیست
محمدباقر قالیباف رئیس‌ مجلس شورای اسلامی در این مراسم طی سخنان گفت: رونمایی از این نمایشگاه در هفته دفاع مقدس که جوان‌ها می‌توانند در آن حضور یافته و دستاوردهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را در آن ببینند گام بلندی است. این نمایشگاه در حوزه هوافضا دستاوردهای دوران دفاع مقدس را به تصویر کشیده است و می‌توان آن را مقدس نامید، چرا که تاریخ یک ملت را در حوزه دفاع و مجاهدت در راه خدا به تصویر می‌کشد. این نمایشگاه و دستاوردهای امروز حوزه دفاعی کشور نشان می‌دهد هرجا که به سنت‌های الهی باور داشته باشیم و سعی و تلاش خود را با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها به کار گیریم پیروز خواهیم شد.
در برهه‌ای از زمان دشمنان ما قصد داشتند تا تجهیزات دفاعی را ارزان‌قیمت به ما دهند، اما با تدبیر رهبری این امر را ما قبول نکردیم. پیروزی‌های امروز ما نشان می‌دهد که چه میزان تدبیر رهبری حکیمانه بوده و تبعیت از ایشان ما را امروز به این دستاوردها رسانده است. امروز ما افسوس می‌خوریم علی‌رغم این همه قدرت در حوزه دفاعی اما در حوزه اقتصاد ضعیف هستیم. دشمن توانست در حوزه اقتصادی به ما فشار بیاورد و متاسفانه ما در این حلقه از زنجیره قوی بودن دچار ‌اشکالاتی هستیم.
قالیباف ادامه داد: متاسفانه ما به اقتصاد مردمی اعتقاد نداریم و فرصت را به جوانان نمی‌دهیم. نگاه‌مان به بیرون است و در این مسیر دنبال راه‌حل می‌گردیم وگرنه خدای دفاع، خدای اقتصاد و معیشت نیز هست و ما در این حوزه نیز با تکیه بر جوانان می‌توانیم مستقل و مقتدر شویم. ما نیاز به رفتار مومنانه و اخلاق‌مداری داریم. باید در عرصه اقتصاد نیز از دوران دفاع مقدس درس بگیریم. مردم ما در دوران دفاع مقدس به میدان جنگ آمدند و از جان خود و فرزندانشان گذشتند. امروز ناکارآمدی مدیران برای حفظ انقلاب‌شان تحمل می‌کنند.
وی تاکید کرد: مجلس یازدهم می‌کوشد تا در چارچوب وظایف خود با تکیه بر فرهنگ دفاع مقدس حرکت کرده و گره از مشکلات مردم بگشاید. نمایندگان مجلس یازدهم هرگز به حاشیه‌هایی که در مجلس به ناحق برای آنها ایجاد می‌کنند و افرادی که خود اهل کار نبوده و اکنون قصد دارند کوتاهی‌های خود را به گردن دیگران بیندازند توجهی ندارند. شعار «مرگ بر آمریکا» جز کار، تلاش و خدمت‌رسانی به مردم نیست و لحظه‌ای از ذهن نمایندگان مردم در خانه ملت خارج نمی‌شود. مجلس یازدهم تمام سعی خود را برای خدمت‌رسانی به مردم به کار می‌گیرد.
ما توانستیم از تحریم فرصت بسازیم؛
هرگز در تولید قدرت متوقف نمی‌شویم
سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه این مراسم با تاکید بر اینکه این نمایشگاه نشان‌دهنده طلوع و ظهور یک قدرت جدید در صحنه بین‌المللی است، گفت: این نمایشگاه نمادی روشن از اعتماد به نفس ملی کشور ما و نشان‌دهنده این است که قوه اندیشه و تفکر جوانان ما قادر است از مدار اراده دشمنان برای تحریم عبور کند.
وی اظهار کرد: پیشرفت‌های شگفت‌انگیز و تلاش اعجاب‌برانگیزی که در این نمایشگاه می‌بینیم دقیقاً در دوران تحریم به دست آمده است؛ یعنی ما توانستیم از تحریم یک فرصت بسازیم و این فرصت نیز همین پیشرفت‌های علمی و فناوری‌های شتابداری است که حداقل در عرصه قدرت دفاعی آن را ملاحظه می‌کنیم.
فرمانده کل سپاه خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه مشاهده می‌کنیم که توسعه و تکامل قدرت در زمان صورت گرفته است. ما هرگز نمی‌ایستیم و در تولید قدرت همواره متوقف نمی‌شویم و فنون و فرمول‌های توسعه علم و فناوری را برای دفاع از منافع حیاتی و ارزش‌های کشورمان به دست آوردیم و معادلات استقلال را درک کرده و متوجه شده‌ایم که دشمن هرگز راهی برای سعادت به ما نشان نخواهد داد و راه سعادت جامعه ما از درون دشمنان ما عبور نمی‌کند.
سرلشکر سلامی گفت: ما در همه عرصه‌های پیشرفت جامعه می‌توانیم با تکیه بر ظرفیت‌های درونی خود به همین نسبت رشد و همه نیازهای خود را در داخل تامین کنیم. در این نمایشگاه نقشه جامع قدرت بازدارنده نظام مشاهده می‌شود؛ اراده نقطه آغاز این تولید و تولد قدرت است و جنگ نیز جنگ اراده‌ها است.
وی تصریح کرد: یک ملت تا زمانی که اراده‌ها و باورهایش نشکند، شکست نمی‌خورد و ملت ایران نیز به این درجه از عظمت رسیده است و به باورهای خود ایمان دارد؛ این مسیر توسط نسل‌های مختلف پیموده خواهد شد تا بتوانیم در تغییر توازن و معادله قدرت اراده انقلابی نظام و ملت عزیز ایران را به دشمنان خود تحمیل کنیم و به آن استقلال حقیقی و همه‌جانبه دست یابیم.
تراز ما در حوزه‌های مختلف موشکی تراز جهانی است
سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه نیز طی سخنانی در این مراسم گفت: هدف از برگزاری این نمایشگاه صرفا ارائه تاریخچه هوافضا نیست؛ امروز در حوزه‌های مختلف موشکی، کروز، پدافند هوایی، بدون‌سرنشین و فضایی تراز ما تراز جهانی است و دیگر تراز منطقه‌ای نیست و جزو ۵ تا ۱۰ کشور اول جهان هستیم.
وی با بیان اینکه همه توانمندی‌ها را ما با فرهنگ دفاع مقدس به دست آوردیم، افزود: مسیرمان را آن روز آموختیم و یاد گرفتیم قوی شویم چراکه اگر ضعیف بمانیم پایمال می‌شویم و دشمن هم رحم نمی‌کند.
سردار حاجی‌زاده ادامه داد: امروز در بخش نظامی یک قدرت شده‌ایم اما این کفایت نمی‌کند و باید به سایر بخش‌ها به عنوان یک الگو رسوخ پیدا کند و منتقل شود.
فرمانده نیروی هوافضای سپاه با ‌اشاره به برپایی نمایشگاه توانمندی‌های این نیرو، گفت: نمایشگاهی ایجاد کرده‌ایم برای بخش نخبگانی کشور، برای دانشجویان، اساتید و مسئولین تا ببینند و چهره به چهره صدها و شاید هزاران سؤالی را که دارند توسط متخصصین ما پاسخ داده شود تا این الگو به نسل جدید منتقل شود.
وی خاطرنشان کرد: اگر روزی از سیم خاردار تا موشک وابسته به خارج بودیم، اگر روزی بالای ارتفاعات بازی‌دراز با دوربین تلاش می‌کردیم تا عمق خاک دشمن را در حد ۱۰-۱۵ کیلومتر ببینیم، امروز با ماهواره از ارتفاع ۴۳۰ کیلومتری هر نقطه‌ای جهان را که بخواهیم می‌بینیم.
سردار حاجی‌زاده با بیان اینکه این توانمندی و قدرت تصادفی نبوده و این الگو را باید به نسل جدیدمان منتقل کنیم، عنوان کرد: ما به دنبال این هستیم که روش و الگویی که توانسته ما را در حوزه نظامی که لبه تکنولوژی است به خودکفایی برساند، باید در بقیه صنایع هم این توانمندی را پیدا کنیم.
فرمانده نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه سال ۹۸ سال حوادث بسیار مهمی بود و دیدم که چگونه آمریکا بعد از ۷۵ سال اقتدار، از جمهوری اسلامی ایران سیلی خورد، تصریح کرد: دشمن در حال کار کردن و حرکت است، ما هم نباید متوقف شویم و ما هم دائما در حال حرکت هستیم.