kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۹۴۷۶
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۳

رمزگشایی از «معمای اسکله یک» امروز در شبکه ۳(اخبار ادبی و هنری)

مستند حماسی چالشی «معمای اسکله یک» به نویسندگی و کارگردانی محمد دیندار، امروز دوشنبه هفتم مهر حدود ساعت 17:45 از شبکه سه به روی آنتن خواهد رفت.



به گزارش خبرنگار کیهان، این مستند با نگاهی متفاوت و جست‌وجوگر به سراغ ابعاد مختلف جنگ تحمیلی رفته و ضمن به تصویر کشیدن فرازهایی از حماسه هشت سال دفاع مقدس و رشادت رزمندگان، به تبعات جنگ تحمیلی بعد از پایان آن و در دوران سازندگی تاکنون پرداخته است.
«معمای اسکله یک» نگاهی چالشی به عملکرد ضعیف دولت‌ها در رفع موانع موجود در مناطق جنگی به‌خصوص در خرمشهر و اروند و آبادان  داشته که باعث کم‌رنگ شدن رونق اقتصادی در این مناطق شده است.
در این مستند همچنین به شکل محوری از مشکلی در اسکله یک خرمشهر و نیز رودخانه اروند رمزگشایی می‌شود که با وجود وعده‌ها و قول‌های مکرر مدیران در دولت‌های مختلف برای رفع فوری آن اما حدود ۴۰ سال است که این مشکل بر طرف نشده و ایمنی کشتیرانی را در این منطقه با مخاطره رو‌به‌رو ساخته و بر رونق بندر خرمشهر تأثیری منفی گذاشته است.
در مستند «معمای اسکله یک» فرماندهان ارشد دفاع مقدس،مدیران ارشد دولتی، استاندار خوزستان، نمایندگانی از مجلس و چند تن از کارشناسان دریایی، فرهنگی و رسانه‌ای حضور دارند.
مستند «معمای اسکله یک» نشان می‌دهد که هشت سال جنگ تحمیلی همچنان دارای مضامینی بکر و دست‌نخورده است که در صورت پرداختن به آنها با نگاه و رویکردی نو، می‌توانند برای نسل امروز حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند.