kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۹۴۷۳
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۳
وزیر بهداشت:

مبلغ تخصیص یافته از صندوق توسعه ملی را بازگرداندیم

وزیر بهداشت گفت: رئیس کل بانک مرکزی محبتی کردند، قسمت اندکی از مبلغی که از صندوق توسعه ملی تخصیص یافته بود را آزاد کردند اما دستور دادم همین میزان را هم برگردانید.



به گزارش وبدا، سعید نمکی، در مراسم تجلیل از پیشکسوتان سلامت در دفاع مقدس و مقاومت، اظهار داشت: دفاع سهمگینی که در مقابل موج سنگین بیماری کرونا داشتیم، از تاریخی‌‌ترین ایام بود و باید یک شهید مرتضی آوینی دیگر می‌‌آمد تا اینها را به تصویر می‌‌کشید. همین شبکه‌‌های بیرون که بعداً سکوت کردند، بدترین هجمه‌‌ها را علیه ما آغاز کردند. تا زمانی‌که موج به خودشان نرسیده بود و تا زمانی‌که بیمارانشان در پشت در بیمارستان‌ها و زمین‌‌های چمن آواره نشده بودند، نمی‌‌دانستند این موج چیست. ما فکر کردیم که اگر این ویروس نسیم است، با تجربه دفاع مقدس، آن را طوفان فرض کنیم، اما آنها طوفان را نسیم پنداشتند و در این باتلاق گرفتار شدند. گرچه در طی طرح تحول سلامت به شدت توسعه زیرساخت‌هایمان بیشتر شد، اما 1.6 تخت به ازای هزار نفر جمعیت در بهترین شرایط داریم. در حالی که عقب‌ترین کشور اروپایی بین 6 تا 7 برابر ما تخت دارد و بین دو تا سه برابر ما به ازای هر تخت پرستار دارد. ما این دوران را با تجربه دفاع مقدس مدیریت کردیم.
نمکی افزود: روز سوم اسفند حمله به ویروس را طراحی کردیم و به صورت فعال به سمت بیماریابی رفتیم. باهم تفاهم‌نامه امضا کردیم و ۲۵۰ نفر بسیج شدند و سامانه 4030 را راه‌‌اندازی کردیم و به سراغ ویروس رفتیم، به طوری که توانستیم در اردیبهشت ماه، مرگ‌هایمان را به 30 نفر در روز برسانیم و به عنوان یک تولید‌کننده و حتی صادرکننده ونتیلاتور و مواد ضدعفونی‌کننده به دنیا معرفی شویم. همدلی، وفاق، صمیمت و کمک‌‌های مومنانه، الگوهای زنده شده دفاع مقدس بود که یکبار دیگر در خاطره تاریخی کسانی که روزهای سخت دفاع مقدس را دیده بودند، زنده شد. تردید ندارم با همت والای این عزیزان این راه را به خوبی می‌‌پیماییم.
وی ادامه داد: چندی پیش، دل‌نوشته‌ای برای عزیز در یاد مانده تکرار ناشدنی‌‌ام، سردار سلیمانی نوشتم و کسی از من پرسید، چرا برای رفتگان نوشتی؟ گفتم «هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق/ ثبت است بر جریده عالم دوام ما»، چه کسی می‌گوید این سردار رفته است. حداقل با همه سلول‌‌های من عجین است و نوای این سردار که «ما ملت امام حسینیم» همواره در وجود من جاری است. در عین حال، من وزیری هستم که نه سیاسی هستم و نه سیاست بلدم، نه خودم را به چنین چیزهایی آلوده کرده‌ام، نه رسانه دارم، نه تیم دارم. کسی هستم که وقتی به وزارت بهداشت آمدم، معاونی را تغییر ندادم و با خودم لشکر نبردم. من اهل ویترین آرایی و تضرع نیستم و اهل این نیستم که وقتی کشورم در تنگنای اقتصادی است و در روزهای سخت و در اوج تحریم‌هاست، هر روز ضجه بزنم و خودم را به زمین بزنم و بگویم پول ندارم، ارز ندارم. اهل این حرف‌‌ها نیستم. من یاد گرفتم که آلوده فتنه‌‌های سیاسی نشوم. وقتی آلوده نشدم، تیم ندارم و وقتی تیم ندارم، رسانه ندارم. رسانه من همین مردمان پاکیزه و پاکدل و بسیجی‌‌ها هستند.
وزیر بهداشت گفت: چندین هجمه از طریق باند کثیف مافیای فرصت‌طلب و سوءاستفاده کن به من وارد شد و از این اصحاب خاص رسانه‌ای، هیچ‌کس از من دفاع نکرد، مگر کسانی که همواره همیاری و همدلی داشتند.
 از این به بعد ما لب فرو می‌‌بندیم
نمکی افزود: دیروز رئیس ‌کل بانک مرکزی محبتی کردند، هر چند که می‌دانم ایشان در چه فشاری هستند، اما قسمت اندکی از مبلغی که از صندوق توسعه ملی تخصیص یافته بود را آزاد کردند. من اگر چند ماه پیش التماس می‌کردم، برای این بود که می‌‌خواستم خودم را برای یک پاییز سنگین آماده کنم تا بتوانم بار را از دوش همکارانم بردارم و بتوانم از خجالت و شرمندگی نیروهایی که چند ماه است که زحمت می‌‌کشند، درآیم. با توجه به اینکه مدام صبوری می‌کردیم که خدایی نکرده این پول را وارد بازار نکنیم که چرخش آن باعث تغییر در پایه پولی شده و دلار دچار نوسان شود، بازهم صبوری کردیم و دیروز به دکتر تقوی‌‌نژاد گفتم، همین میزان را هم برگردانید. ما گذشتیم تا مبادا درخواست من موجب تزلزل نشود. به هر حال باید توجه کرد که اگر از کرونا شکست بخوریم، پایه‌‌های نظام را دچار تزلزل خواهیم کرد که هرگز این اتفاق نخواهد افتاد. اما گفتیم نکند با این موضوع پول پایه پولی و معادلات اقتصادی دچار مشکل شود. گفتم همین میزان را هم برگردانند. از این به بعد ما لب فرو می‌بندیم. همکاران من اگر حقوق هم نگیرند، بازهم کار می‌کنند. ما برای فدا کردن جان آمده‌ایم.
وی با بیان اینکه ما پول نمی‌‌گیریم اما کار می‌‌کنیم، جانفشانی می‌کنیم و نخواهیم گذاشت در عرصه مقابله با کرونا از هیچ کشور اروپایی عقب بیفتیم، اظهار داشت: ما با همت و رشادت مدافعان سلامت، در کنار مردم بزرگ منش این مملکت کرونا را به لطف خدا شکست خواهیم داد و این وعده الهی است و بر آن تردید ندارم. به روح همه شهدا درود می‌فرستم و امیدواریم با همدلی و وفاق بتوانیم این راه پر فراز و نشیب را طی کنیم.