kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۹۴۳۷
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۸
رئیس انجمن صنایع خوراک دام:

فاتحه صنعت پروتئین با دلار جهانگیری خوانده شد

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان گفت: مزه ارز ۴۲۰۰ تومان را نه تولیدکننده و نه مصرف‌کننده چشید.




مجید موافق قدیری در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو اظهار داشت: ۹۰۰ روز پیش، زمانی که معاون اول رئیس‌جمهور مطرح کرد که فقط ارز ۴۲۰۰ تومانی خواهیم داشت، فاتحه صنعت تولید پروتئین را در کشور خواندیم. ما به سیاست‌گذاران هشدار دادیم این سیاست ارزی، صنعت پروتئین را بر زمین خواهد زد.
وی افزود: مزه ارز ۴۲۰۰ تومان را نه تولیدکننده و نه مصرف‌کننده چشید. ما هشدارها را از آبان سال گذشته دادیم و فکر می‌کنیم اگر دولت می‌خواهد مشکلات حادتر نشود، باید موضوع را جدی بگیرد و نسبت به انتقال ارز مرغوب برای واردکنندگان بخش خصوصی اهتمام جدی‌تر داشته باشد.
رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ادامه داد: اگر دولت در تامین ارز جوی دامی‌اقدام جدی نکند، در ماه‌های آینده با کمبود شیر و لبنیات رو‌به‌رو خواهیم شد. دولت باید نقش پررنگ‌تری در تامین ارز و انتقال آن به واردکنندگان ایفا کند تا مشکلات حادتر نشود.
همچنین، حبیب اسدا... نژاد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایسنا با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون صرفا وعده تامین نهاده‌های دام و طیور را شنیده‌ایم و در عمل چیزی مشاهده نکرده‌ایم، اظهار داشت: به علت کمبود نهاده‌های دامی‌ قیمت این اقلام در بازار آزاد هر روز در حال افزایش است.
وی افزود: کمبود کنجاله سویا و ذرت باعث شده که مرغداران از جوجه ریزی واهمه داشته باشند و پیش‌بینی می‌شود جوجه ریزی بیشتر از ۱۰۵میلیون قطعه در ماه نباشد. تولیدکنندگان با سرکوب قیمت توسط دستگاه‌های دولتی مواجه شده‌اند که ضرر زیادی به آنها می‌رساند. نایب‌رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی اضافه کرد: حتی اگر مسئولان و دستگاه‌های مربوطه به آنچه که می‌گویند، هم عمل کرده باشند؛ یعنی نیمی‌از نهاده‌های مورد نیاز این صنف را به نرخ مصوب تامین کرده  باشند که البته ادعای درستی نیست، قیمت تمام شده هر کیلو مرغ زنده با قیمت‌های که مورد تایید آنها است، فاصله دارد.
وی در ادامه گفت: با تامین نیمی‌از نهاده‌ها به نرخ مصوب هم برای تولیدکننده قیمت هر کیلو مرغ زنده حدود ۱۶ هزار تومان و مرغ گرم نیز ۲۳ هزار تومان تمام خواهد شد. اما در حال حاضر قیمت مرغ گرم  ۱۹  هزار تومان و مرغ زنده بین ۱۲ و ۵۰۰ تا ۱۳ هزار تومان است.
گفتنی است، در حال حاضر به دلایل افزایش قیمت نهاده‌ها تولیدکنندگان می‌گویند قیمت مرغ بسیار پایین‌تر از بهای تمام شده است و با این روند، تولید مرغ کاهش خواهد یافت، از طرف دیگر، افزایش قیمت مرغ هم تأثیر ناگواری بر معیشت و سفره مردم خواهد گذاشت، در این شرایط انگشت اتهام به سمت کسانی است که با سیاست‌های اشتباه خود، تورم ایجاد کرده و همین افراد باید فکری به حال افسارگیسختگی قیمت در این بازارها بکنند.