kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۹۴۱۲
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۵

مرکز تحقیقات تکثیر گورخر ایرانی در پارک ملی کویر گرمسار افتتاح شد



مرکز تحقیقات، تکثیر و معرفی مجدد گورخر ایرانی با حضور معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست در پارک ملی کویر گرمسار استان سمنان افتتاح شد.
معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست در آیین افتتاح و بهره‌برداری این مرکز در پارک ملی کویر استان سمنان ابراز داشت: پارک ملی کویر یکی از قدیمی‌ترین مناطق تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط‌زیست در کشور است که تا چند دهه قبل بهترین ذخیره گاه جمعیت گورخر آسیایی را میزبانی می‌کرد اما در اثر خشکسالی و شکار غیرمجاز در چندین دهه قبل این جمعیت را از دست داد.
کیومرث کلانتری تصریح کرد: در زمان حاضر کمتر از یک هزار راس گورخر ایرانی در کشور باقیمانده است و افتتاح مرکز تحقیقات، تکثیر و معرفی مجدد گورخر ایرانی در پارک ملی کویر استان سمنان گامی مهم در زادآوری و افزایش نسل این گونه ارزشمند است.
وی یادآور شد: با آغاز بهره‌برداری از سایت جدید مرکز تحقیقات، تکثیر و معرفی مجدد گورخر ایرانی در پارک ملی کویر، ۱۲ راس گورخر انتقال یافته به این پارک از سایت قدیم به این مرکز منتقل شد. گورخر ایرانی زیرگونه‌‌ای از گورخر آسیایی است که به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد، گورخر آسیایی در گذشته جمعیت فراوانی در خاورمیانه، آسیای میانه و چین داشت اما اکنون نسل آن در اغلب مناطق منقرض شده است.
پارک ملی کویر یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین مناطق حفاظت‌ شده ایران است که بیشتر وسعت آن در شهرستان گرمسار و بخش‌های کوچکی هم در استان‌های تهران، قم و اصفهان واقع شده است.